szerző:
hvg.hu/MTI
Tetszett a cikk?

A vizsgálatot az Alaska Airlines kis híján tragédiával végződő balesete után rendelték el.

Az amerikai United légitársaságnál több hiányosságot, egyebek mellett kilazult rögzítéseket találtak az átnézett Boeing 737 Max 9-es gépeken – közölték a vizsgálat első megállapításaként, amit azután rendeltek el, hogy pénteken az Alaska Airlines hasonló típusú gépéről a levegőben leszakadt a törzs egy része, nagyméretű nyílást hagyva a repülőn.

A United közlése szerint az érintett ajtópanelre vonatkozó vizsgálat során „üzembe helyezéssel kapcsolatos” hiányosságokat találtak, aminek nyomán megerősítettek egyes rögzítéseket.

A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség elnöke szombati sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott, „nagyon, nagyon szerencsések vagyunk, hogy (az eset) nem végződött valami sokkal tragikusabb módon”. Jennifer Homendy megjegyezte, hogy a gép 26-os üléssorában, ahonnan az oldalpanel kiszakadt, senki nem ült. A közlekedésbiztonsági illetékes hangsúlyozta, hogy teljesen másként végződhetett volna az eset akkor is, ha már utazómagasságban, 9-10 ezer méteren történik, amikor az utasok egy része kikapcsolja a biztonsági övet.

Sokkal tragikusabb vége is lehetett volna a Boeing 737 Max balesetének

A hatóságok szerint hatalmas szerencse, hogy nem utazómagasságon szakadt ki egy darab a gép törzséből.

Az Alaska Airlines Boeing 737 MAX 9-ese Portlandből indult kaliforniai úti cél felé pénteken este, amikor néhány perccel a felszállás után, csaknem 5 ezer méter magasságban a vészkijáratként szolgáló panel kiszakadt az üléssor mellett, jókora nyílást hagyva a jármű törzsén. Ezt követően hirtelen nyomáscsökkenés következett be, ami a beszámolók szerint több tárgyat kiszippantott, így mobiltelefont, és ruhákat.

A pilóták vészjelzést adtak le és utasítást adtak az oxigénmaszkok felvételére, majd visszafordultak Portland repülőterére, ahol a gép biztonságosan landolt. A balesetben senki nem sérült meg. Az esetben érintett gép szinte teljesen új volt, alig két hónapja állt forgalomba.

Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (Federal Aviation Administration) a pénteki eset után elrendelte az új fejlesztésű típus - amelyet az United, az Alaska Airlines és néhány külföldi légitársaság tart forgalomban - repülési tilalmát. Az amerikai hatóságok hétfőn egy családi ház kertjében megtalálták a repülőgép vészkijárat-paneljét.

A balesetről és az évek óta problémás géptípusról itt olvashat bővebben:

Kiszakadó ajtó, lezuhanó repülők - mit kell tudni a Boeing 737-es gépről, amelynek törzséből most kiszakadt egy darab?

Nem a mostani az első eset, hogy gond van a Boeing 737 Max géptípussal. Ezúttal ugyan nem történt tragédia, de ez minden bizonnyal csak a szerencsének köszönhető. Összeszedtünk minden fontos információt, ami a balesetről és az évek óta problémás repülőgépről tudható.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!