Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9a456835-e0ee-4af8-8d1c-fdd1a91bb3c8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Kiderül, hogy ki bírja tovább a táncparketten.","shortLead":"Kiderül, hogy ki bírja tovább a táncparketten.","id":"20241226_lazar-janos-mutogatos-jatek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a456835-e0ee-4af8-8d1c-fdd1a91bb3c8.jpg","index":0,"item":"de22e710-8d5f-40c9-9db4-b9781827c515","keywords":null,"link":"/itthon/20241226_lazar-janos-mutogatos-jatek","timestamp":"2024. december. 26. 11:33","title":"Lázár János mutogatós játékot játszott a feleségével karácsony alkalmából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d922d4df-4da6-4cf6-9393-18bc6f219510","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Egyes források szerint rakétatalálat is okozhatta a legalább 38 halálos áldozattal járó tragédiát.","shortLead":"Egyes források szerint rakétatalálat is okozhatta a legalább 38 halálos áldozattal járó tragédiát.","id":"20241226_azeri-utasszallito-lezuhant-buntetoeljaras-legvedelmi-raketa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d922d4df-4da6-4cf6-9393-18bc6f219510.jpg","index":0,"item":"4f7571a9-4a52-418a-8b0d-09092b59df8f","keywords":null,"link":"/vilag/20241226_azeri-utasszallito-lezuhant-buntetoeljaras-legvedelmi-raketa","timestamp":"2024. december. 26. 08:12","title":"Büntetőeljárásban vizsgálják az azeri utasszállító katasztrófáját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a256104f-edd5-4196-a97e-d12974d1bf1c","c_author":"Lepres L. Krisztina","category":"360","description":"A klímaváltozás árnyékában kulcsfontosságú a környezetpszichológia: feltárja, hogyan hat ránk a bolygónk állapota, és segít megérteni, miként alakíthatjuk fenntarthatóbbá mindennapi életünket. A jövőnkért folytatott harc a fejünkben kezdődik – modja Dúll Andrea környezetpszichológus.","shortLead":"A klímaváltozás árnyékában kulcsfontosságú a környezetpszichológia: feltárja, hogyan hat ránk a bolygónk állapota, és...","id":"20241226_dull-andrea-kornyezetpszichologus-klimaszorongas-klimavaltozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a256104f-edd5-4196-a97e-d12974d1bf1c.jpg","index":0,"item":"43ae04eb-a1b3-4290-b085-1b208017d541","keywords":null,"link":"/360/20241226_dull-andrea-kornyezetpszichologus-klimaszorongas-klimavaltozas","timestamp":"2024. december. 26. 11:00","title":"Dúll Andrea környezetpszichológus: Jó lenne, ha nem volna szégyen a klímaszorongásról beszélni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"436e486c-614b-49fc-a019-a486aea1b79f","c_author":"hvg360","category":"360","description":"<strong>2024 Krónikája című sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. Negyedévenként haladunk, ez az 2. rész.</strong>","shortLead":"<strong>2024 Krónikája című sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. Negyedévenként haladunk, ez az 2...","id":"20241226_hvg-2024-kronikaja-magyarorszag-2-resz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/436e486c-614b-49fc-a019-a486aea1b79f.jpg","index":0,"item":"b15cfba8-9f4f-401e-ad81-7e12151126c2","keywords":null,"link":"/360/20241226_hvg-2024-kronikaja-magyarorszag-2-resz","timestamp":"2024. december. 26. 13:30","title":"Fontossági sorrend: Magyarországon jártak Orbán Ráhel influenszerei és a kínai elnök-pártfőtitkár – 2024 Krónikája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ad6c0614-78ae-4654-97cb-8bd650106dbb","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Egy 61 éves férfit gyilkossággal gyanúsítanak.","shortLead":"Egy 61 éves férfit gyilkossággal gyanúsítanak.","id":"20241226_eltunt-magyar-no-anglia-holttest-gyilkossag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ad6c0614-78ae-4654-97cb-8bd650106dbb.jpg","index":0,"item":"94ff4908-e250-4644-9a05-0f7ac5221837","keywords":null,"link":"/vilag/20241226_eltunt-magyar-no-anglia-holttest-gyilkossag","timestamp":"2024. december. 26. 10:00","title":"Eltűnt magyar nő holttestét találták meg Angliában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"55242e35-61fc-4ca0-8e33-d211a27c206e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók az egérkísérletek során arra a következtetésre jutottak, hogy mindösszesen háromféle neuron képes irányítani az ember étkezését. Ez annyit tesz: valójában reflexből eszünk.","shortLead":"Amerikai kutatók az egérkísérletek során arra a következtetésre jutottak, hogy mindösszesen háromféle neuron képes...","id":"20241225_eves-etkezes-emberi-agy-neuron-idegsejt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/55242e35-61fc-4ca0-8e33-d211a27c206e.jpg","index":0,"item":"8ffe8689-1617-431e-bbbc-07b70ecef0cb","keywords":null,"link":"/tudomany/20241225_eves-etkezes-emberi-agy-neuron-idegsejt","timestamp":"2024. december. 25. 12:03","title":"A tudósokat is megdöbbentette, mennyire egyszerű agyi folyamat irányítja az evést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e266a9c-7097-4d82-a6f1-bfaf361efbf8","c_author":"Illényi Balázs","category":"360","description":"Rendszeresen át kellene gondolni viszonyunkat az ünnepeinkhez, az azokon közösen elfogyasztott ételekhez, hogy a személyiségünket formáló tradíciók ne váljanak béklyóvá – hangsúlyozza Czecz Fruzsina gasztropszichológus, aki elárulja azt is, hogyan szereljük le a traktálást.","shortLead":"Rendszeresen át kellene gondolni viszonyunkat az ünnepeinkhez, az azokon közösen elfogyasztott ételekhez...","id":"20241225_hvg-asztalnal-dol-el-czecz-fruzsina-gasztropszichologus-karacsony-unnepi-szerepek-elvarasok-hataratlepes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e266a9c-7097-4d82-a6f1-bfaf361efbf8.jpg","index":0,"item":"b46edc72-d643-456b-8612-4933f062e691","keywords":null,"link":"/360/20241225_hvg-asztalnal-dol-el-czecz-fruzsina-gasztropszichologus-karacsony-unnepi-szerepek-elvarasok-hataratlepes","timestamp":"2024. december. 25. 19:30","title":"„Csak apád kedvéért sütöttem meg ezt is” – hogyan ne rokkanjunk bele a karácsonyba?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a20ac225-3f4a-4328-bb52-f36f9d131eef","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A személyzet egy tagját helikopteren vitték kórházba.","shortLead":"A személyzet egy tagját helikopteren vitték kórházba.","id":"20241226_swiss-graz-kenyszerleszallas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a20ac225-3f4a-4328-bb52-f36f9d131eef.jpg","index":0,"item":"8ab07f70-52db-43dc-95b0-1f407557da83","keywords":null,"link":"/vilag/20241226_swiss-graz-kenyszerleszallas","timestamp":"2024. december. 26. 07:28","title":"Füst miatt szakította meg útját Grazban egy utasszállító gép, 26-an ellátásra szorultak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem a mostani az első eset, hogy gond van a Boeing 737 Max géptípussal. Ezúttal ugyan nem történt tragédia, de ez minden bizonnyal csak a szerencsének köszönhető. Összeszedtünk minden fontos információt, ami a balesetről és az évek óta problémás repülőgépről tudható.
A Boeinget 737 Max nem először kerül be a baleseti hírekbe. Az indonéz Lion Air légitársaság 2018-as légikatasztrófája után 2019-ben az etióp légitársaságnál is egy 737 Max zuhant le, a két tragédiában több száz ember vesztette életét.
Mint kiderült, a tragédia mindkét esetben ugyanazon okok miatt történt meg: egyrészt a gépekre telepített repülésirányító rendszer hibás működése, másrészt a pilóták nem megfelelő kiképzése vezetett az utasok és a teljes személyzet halálához.
Újabb dokumentumokat adott át a Boeing az amerikai hatóságnak, amelyben a cég dolgozóinak levelezése is megtalálható. Kiderült, volt, hogy a munkavállalók megalázó módon beszéltek az egyik légitársaságtól, aki segítséget kért tőlük a 737 MAX-okhoz.
Akkor szintén a földre parancsolták a Boeing gépeit, és kérdéses volt, hogy egyáltalán repülhetnek-e még valaha. Végül 2020 novemberében oldották fel az Egyesült Államokban a gép repülésének tilalmát.
A cégnek akkor 20 milliárd dollárjába került, hogy minden érintett gépet kijavítson.
Ez is Max, csak egy másik
Az akkori és a mostani incidens között az egyik legfontosabb különbség – azon kívül persze, hogy ezúttal csodával határos módon nem történt tragédia – hogy a 2018-as és a 2019-es balesetben a Boeing 737 Max 8 típusú gépek voltak érintettek, míg most egy Max 9-essel történt a baleset.
A repülőgép összesen négyféle változatban érhető el. A Max 7, a Max 8 és a Max 9 változatok a 737 NG repülőgépcsalád Boeing 737–700, 800 és 900-as változatai utódjának tekinthetők, és azokhoz hasonló kabinkialakítással és paraméterekkel rendelkeznek. A Max 10 a leghosszabb törzsű változat, ezt a Boeing az Airbus A321neo riválisának szánta.
A 737 Max – a légitársaság által megrendelt kialakítástól függően – 138–230 utast tud magával vinni, a hatótávolsága pedig 5600 és 7000 km között mozog.
AFP / Jason Redmond
2023 novemberéig a Boeing 5902 megrendelést kapott a 737 Maxre, amelyből 1376-ot szállítottak le. Az Al Jazeera azt írja, a most balesetet szenvedett gép is azok közé tartozik, amelyiket nemrég kapta meg az alaszkai légitársaság. A gépet október végén szállította le a vállalat, repülési engedélyt pedig november elején kapott a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) adatai alapján. Vagyis lényegében alig nyolc hete teljesített szolgálatot.
Fontos, hogy attól függetlenül, hogy a korábbi tragédia a Max 8-asokkal, míg a mostani incidens egy Max 9-essel történt, a Boeingnek ugyanúgy fájhat a feje, hiszen mindkét géptípus a Max-családhoz tartozik.
Mit kell tudni a Max 9-ről?
A Boeing 737 Max 9 törzse 42,2 méter hosszú, szárnyfesztávolsága pedig 35,9 méteres. A repülőgépben legfeljebb 220 utas foglalhat helyet, a csomagtere pedig 51,3 köbméteres.
Az Alaska Airlines balesetet szenvedett, 737 MAX 9-es típusú utasszállító repülőgépe az Oregon állambeli Portland repülőterén 2024. január 6-án
MTI/AP/Craig Mitchelldyer
Felszálláskor legfeljebb 88 310 kilogramm lehet a súlya, míg landolásnál nem haladhatja meg a 74 340 kilogrammot. A gépbe összesen 25 800 liter üzemanyag tankolható, maximális kapacitásnál legfeljebb 6500 km-t tud megtenni.
A légi jármű a Boeing adatai szerint legfeljebb 12 ezer méteres magasságban közlekedhet, 840 km/h maximális sebességgel.
Az incidensben érintett repülő nem sokkal a felszállás után, nagyjából 4900 méteres magasságból fordult vissza, és biztonságosan leszállt.
An Alaska Airlines flight made an emergency landing Friday night after a portion of the aircraft blew out mid-air. Video obtained by CBS News appeared to show one of the passenger window panels had been blown out. https://t.co/wKIOLENg3rpic.twitter.com/M00hT7HaPx
A hatóságok jelenleg is azt vizsgálják, miért és hogyan szakadhatott ki a repülőgép törzséből egy darab azután, hogy felszállt az Alaska Airlines járata. Annyi biztos, hogy a vészkijárat helyét foglaló elem szakadt ki a gép törzséből, a szárny és a hátsó ajtók közötti szakaszon. Ez egy 27 kilogramm súlyú panel, amit csavarok rögzítenek a gép törzséhez, hogy hermetikusan zárjon.
Hogy ezek a csavarok sérültek-e meg, vagy eleve hibásan volt beépítve az egység, nem tudni, az viszont biztos, hogy december 7-én, január 3-án és január 4-én ugyanezen az Alaska Airlines repülőgépen bekapcsolt az automatikus nyomáskiegyenlítés hibajelző lámpája. Az egyelőre nem világos, hogy van-e összefüggés ezen incidensek és a baleset között.
Az Alaska Airlines egyik 737 MAX 9-es típusú utasszállító repülőgépének törzséből 5 ezer méter magasságban kiszakadt, vészkijáratként szolgáló panel helye
MTI/EPA/NTSB
Jelenleg a Boeing 737 Maxek a földön várják, hogy átvizsgálják őket, és újra zöld utat kaphassanak a felszálláshoz.
Hiányzik a hangfelvétel
A helyzet tisztázását nagyban hátráltatja, hogy már nincs meg az a beszélgetés, ami a pilótafülkében zajlott az incidens idején. Ennek egészen banális oka van: a felvételt csupán 2 órán keresztül kell megtartani, így ha addig nem sikerül lekérni, felülíródik.
Jennifer Homendy, az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NTSB) elnöke szerint ez igen komoly probléma, ami csak az Egyesült Államokban gyártott gépeket érinti. Az európai szabályozás szerint ugyanis az Európában 2021 után gyártott repülőgépekben már 25 órán át kell megtartani a felvételt.
MTI/AP/NTSB
A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) 2016 óta kéri, hogy egységesítsék ezt a szabályt, és mindenhol 25 óra legyen az előírt időtartam. Hogy ez valóban megtörténhessen, az amerikai kongresszusnak is lépnie kell az ügyben – hangsúlyozta Homendy a Reutersnek.