szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Mi másról is lehetne szó a címben, mint az Apple hónapok óta várt termékéről, a Vision Pro kevertvalóság-szemüvegről. A héten (pénteken) kezdődhetnek az előrendelések, majd február 2-ától meg is lehet vásárolni a szemüveget. Azonban egyelőre még nagy kérdés az újdonság fogadtatása.

3500 dolláros ár, korlátozott akkumulátor-üzemidő, nem túl különleges alkalmazások – nem véletlen, hogy nem lesz egyszerű dolga az Apple-nek a Vision Próval, azaz XR (kevert valóság) szemüvegével – legalábbis a Bloomberg neves Apple-szakértője, Mark Gurman szerint. Gurman egyenesen úgy fogalmaz hírlevelében, hogy a cupertinói cégnek az egyik legnehezebb marketingkihívással kell szembenéznie.

Voltak persze már termékbevezetések a cég életében, csak épp akkor, az iPod, az iPhone, az iPad és az Apple Watch esetében egészen más volt a helyzet. 2001-ben például a mobil zenehallgatásra vágytak az emberek, és az iPod ezt adta nekik. A 2007-ben megjelent iPhone vonzerejét részletezni sem kell, mint ahogyan az iPadét sem, ami azonnali sikert aratott 2010-ben. Az Apple Watch ugyan lassabban indult, de hamar elnyerte a fogyasztók szimpátiáját egészségügyi és fitnesz alkalmazásaival.

20 év után múlt ki a zenelejátszók királya - mit jelentett és mit hagy örökségül az iPod?

Az iPod nem az „ilyen pofás, olyan divatjamúlt" rövidítése, de a szókapcsolat jól összefoglalja az ikonikus zenelejátszó sikerének titka mellett azt is, miért döntött úgy az Apple két évtized után, hogy leállítja a forgalmazását.

A vásárlókat nem is nagyon kellett rábeszélni ezekre az eszközökre – írja Gurman. Az üzletekben játszottak a termékekkel, és gyorsan eldöntötték, hogy akarják-e vagy sem. Az Apple Watch valamivel bonyolultabb volt – a cég rövid bemutatókat és próbatételeket is kínált –, de a legtöbb fogyasztó korábban is hordott órát, és nem volt szüksége a koncepció bemutatására.

A tavaly nyáron bemutatott Apple Vision Pro viszont egy egészen más történet. Kevés fogyasztó szokott hozzá, hogy kevert valóságú headsetet viseljen, és az Apple modellje különös gondosságot igényel. Ha az eszközt nem megfelelően rögzítik valaki fejre vagy hiányoznak a megfelelő lencsék, máris oda az egyébként 3500 dollárba fájó élmény. Ezt persze az Apple-nél is érzik, és nem véletlen, hogy elkészítették a valaha volt legkifinomultabb értékesítési bemutatót, ami akár 25 percig is tarthat.

Apple

Annak érdekében, hogy a kiskereskedelmi alkalmazottak mindent jól csináljanak, az Apple ebben a hónapban több száz alkalmazottat fogadott cupertinói irodáiban, hogy végig vezesse őket a folyamaton. A vásárlói bemutatók az Apple egyesült államokbeli kiskereskedelmi helyein az indulás napján, azaz február 2-án kezdődnek, helyi idő szerint reggel 8 órakor. A cég legnagyobb üzletei azt tervezik, hogy egyszerre több mint egy tucat bemutató egység lesz elérhető, valamint külön helyiségek, ahol a bemutatók zajlanak majd.

A demó azzal kezdődik, hogy egy kiskereskedő beszkenneli a felhasználó arcát egy alkalmazással, az arcazonosító beállításához hasonló módon. Ebből a beolvasásból derül majd ki, hogy a vevőnek milyen fénytömítésre, habpárnára és szalagméretre lesz szüksége. A fénytömítés például, amely megakadályozza a külső fény beszivárgását, több mint 25 formában és méretben kapható. A párnák viszont csak két méretben.

Az sem gond, ha valaki szemüveges, ugyanis az üzletekben lesz egy olyan eszköz, amellyel átvizsgálják a lencséket. Az üzletekben több száz objektív áll rendelkezésre a bemutatókhoz. Egy alkalmazott összegyűjti a szükséges adatokat, egy másik dolgozó pedig az üzlet hátsó szobájában összeállítja a Vision Pro bemutatót a megfelelő tartozékokkal. Amint az egység a felhasználónál van, az alkalmazott elmagyarázza a működését. Azt is bemutatja, hogyan állítható be az úgynevezett Fit Dial a fő fejpánton, és hogyan lehet a Digital Crown segítségével mozogni a virtuális és a kiterjesztett valóság között. Ezután teheti az érdeklődő a fejére az eszközt. Miután a headset be van kapcsolva, kalibrálnia kell különféle nyomkövetési és koppintási gyakorlatokkal, hogy az követni tudja a szemeket és a kezeket. És végre elkezdődhet a 20-25 perces demó.

Videón minden az Apple Vision Próról: mit tud a szuperszemüveg otthon, mire lesz jó a munkában?

Az Apple egy közel tízperces videót tett közzé a Vision Pro nevű új készülékéről, mellyel a vállalat az otthoni kikapcsolódásba, az útközbeni szórakozásba, az irodai munkába és a home office-ból együttdolgozás világába is érezhető újításokat hozna.

Gurman erről a következőket írja. A felhasználó először a Photos alkalmazásba kerül, ahol olyan állóképeket tekinthet meg, amelyek hasonlóak az Apple egyéb kiskereskedelmi eszközeire előre feltöltött képekhez. Ezt követik a panorámafelvételek példái. Ezután kezd viszont a demó kezd érdekesebbé válni. Olyan 3D képeket lehet látni, amelyeket az Apple térbeli fotóknak és térbeli videóknak nevez. A bemutató következő része bemutatja, hogyan válthatja ki az eszköz a számítógépet vagy az iPadet. Elmagyarázza, hogyan helyezhető el több alkalmazás ablaka a térben, és hogyan lehet görgetni a weboldalakon a Safari böngészőben. A felhasználók ezután 3D-s magával ragadó filmeket nézhetnek a vadon élő állatokról, az óceánról és sportról.

Az Apple kiskereskedelmi boltjaiban található Vision Pro szemüvegeken természetesen harmadik féltől származó alkalmazások is lesznek, amelyek a következő hónapban jelennek meg az eszközzel. A demók célja, hogy a felhasználók számára lenyűgöző, de nem fárasztó élményt nyújtsanak.

Persze ennél is fontosabb az, hogy az ügyfelek kényelmesnek érezzék a Vision Pro viselését, ez azonban annál nehezebb, minél tovább van valakinek a fején az eszköz. Gurmannek több kiskereskedelmi alkalmazott is elmondta, hogy úgy érezte, hogy a feje fáradt és izzadt már körülbelül fél óra használat után. Az Apple központjában tartott előadások során a kiskereskedelmi alkalmazottaknak mindenesetre bemutatták a Vision Pro tartozékokat, köztük az újratervezett második hevedert, amely állítólag kényelmesebb, ha hosszabb ideig viselik a készüléket. A cég azonban nem használja ezt a szalagot bolti bemutatókhoz.

Aki emlékszik, hogyan röhögték ki 16 éve az iPhone-t, az nem söpri le azonnal az Apple új szuperszemüvegét

Okostelefonok az iPhone előtt is léteztek, de alig keltették fel valaki érdeklődését. Ikonikus termékééhez hasonló receptet követne az Apple a múlt héten bemutatott Vision Próval. Az okosszemüveg sikerét például az ára, de nem csak az akadályozhatja. Esélylatolgatás.

A vásárlókat mindenesetre arra biztatják, hogy fizikai boltban próbálják ki a Vision Prót. De ha online vásárolják meg az eszközt, akkor is hozzáférnek az arcszkennelési rendszerhez. A MacRumors például arról számolt be, hogy találtak egy kódot, amely szerint az Apple Store alkalmazás arcszkennelést használ, hogy a vásárlók megfelelő tájékoztatást kapjanak a leginkább testükre, pontosabban fejükre szabott Vision Pro komponensek méretéről. Azok a felhasználók pedig, akiknek a Zeiss vényköteles lencsebetétjére van szükségük, importálhatják receptjeiket a Health alkalmazásból, vagy feltölthetik a receptjüket. Az említett kód egyébként azt is sugallja, hogy az Apple engedélyezheti a Vision Pro gravírozását, de egyelőre nem világos, hogy ez hol helyezkedhet el.

Időközben az is kiderült, hány szemüveg eladására számít az Apple. A jól ismert Apple-elemző, a TF International Securities munkatársa, Ming-Chi Kuo értesülése szerint az Apple 60-80 ezer darab Vision Prót fog gyártani a február 2-i indulásra. Mivel ez a szállítmány nem nagy, Kuo úgy gondolja, hogy a Vision Pro hamar elkel a megjelenés után. Mindezt annak ellenére véli így, hogy az Apple nem határozta meg egyértelműen a Vision Pro termékpozícionálását és kulcsfontosságú alkalmazásait és az ára is csillagászati, viszont az úttörő technológiai újítások által kínált felhasználói élmény, amely azt az illúziót kelti, hogy az elmével irányítható a felhasználói felületet, valamint az Apple-rajongók és a felhasználók óriási merítési bázisa minden valószínűség szerint megkönnyíti majd a megjelenés utáni eladást.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!