szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az amerikai légierő két repülőgépe 1931 km/h sebesség mellett mutatott be harci manővereket. A dolog különlegessége? Az egyiket csak az algoritmusok irányították.

Először vett részt közös légi gyakorlaton egy ember és egy mesterséges intelligencia által vezetett harci repülőgép. Az amerikai védelmi minisztérium innovációs részlegeként működő DARPA még 2023 szeptemberében tartotta meg a gyakorlatot, az erről készült felvételeket azonban csak nemrég hozta nyilvánosságra.

A videóban két harci repülőgép látható, amelyek 1931 km/h sebességgel repülnek, majd hajtanak végre „dinamikus harci manővereket”. A mesterséges intelligencia által vezérelt repülőgép egy egyedülálló modell, amelyet a Lockheed Martin és a Calspan Corporation közösen fejlesztett ki, és ami az amerikai légierő tesztpilótáinak oktatásához készült.

Az X-62A – vagy más néven Vista (Variable In-Flight Simulator Test Aircraft) – eredetileg egy pilótaképzésre szánt szimulátorprogram volt. Ebben már a kezdetektől fogva ott volt a mesterséges intelligencia, a használata azonban a virtuális világra korlátozódott. Ahogy az IFLScience írja: olyan volt, mint egy szuperrealisztikus videójáték.

DARPA ACE & USAF X-62A Achieve World First for AI in Aerospace

DARPA’s Air Combat Evolution (ACE) program has achieved the first-ever in-air tests of AI algorithms autonomously flying a fighter jet against a human-piloted fighter jet in within-visual-range combat scenarios (sometimes referred to as “dogfighting”).

Ez 2022 decemberében változott meg, amikor a szoftver egy valódi repülőgépet irányított egy előre kijelölt útvonalon. Azóta rengeteg valós és virtuális tesztrepülést hajtott végre a Vista, hogy felkészüljön a legfontosabb feladatra: a harci gyakorlatra.

James Valpiani, a légierő tesztpilótákat képző iskolájának parancsnoka szerint ennél nehezebb feladatot nem is tűzhetett volna ki célul a DARPA. Az ilyen manőverek ugyanis rendkívül veszélyesek, de ha a mesterséges intelligencia képes megugrani ezt a szintet, akkor más műveletek során is együtt tudnak vele működni a pilóták.

A mesterséges intelligencia által irányított fegyverek pontosabbak lehetnek, mint az ember által kezeltek, és csökkenthetik a járulékos károkat, például a polgári áldozatok számát vagy annak kockázatát, hogy a baráti gépek egymásra tüzelnek. A mérleg másik serpenyőjében ugyanakkor továbbra is ott a kérdés, hogy vajon etikus dolog-e gyilkos gépeket építeni, amelyek minimális emberi beavatkozással döntenek életről és halálról?

A szakemberek szerint a katonai célú mesterséges intelligenciát alaposan szabályozni kell, még azelőtt, hogy ezt a szellemet valaki kiengedi a palackból.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!