szerző:
Kasza János
Tetszett a cikk?

Bosszús bejegyzésben ecseteli egy felhasználó, hogyan lett egy adathalász átverés áldozata a Jófogáson, és került illetéktelen kezekbe minden banki adata. Csak azért úszta meg jelentős anyagi kár nélkül, mert a pénzintézet rendszerei észlelték a gyanús tevékenységet. Mutatjuk, mire kell nagyon figyelnie, ha nem szeretne áldozattá válni.

Az adathalász (phishing) módszerek nem számítanak már újnak, sőt – nemrégiben mi is alaposan kielemeztünk egy ilyen, a Facebook Markeplace-en terjedő módszert, végigkattintva valamennyi lépést, amit a csalók kértek.

A Tumblr-ön leírt eset is nagyon hasonlónak tűnik a fentihez. A felhasználó állítása szerint a levél a Jófogás „hivatalos” belső üzenetküldő oldalán futott be hozzá, benne egy valósnak látszó üzenettel: a termékét megvették, a vevő már el is utalta a pénzt. Hogy ő is megkapja, rá kell kattintania egy linkre, és ott belépni a netbankba.

Itt érdemes azonnal leszögezni: soha, de tényleg soha nem fordulhat elő az, hogy amikor önnek fizetnek, egy linken keresztül kell belépnie a netbankba! Ez minden esetben átverés. Csak a bankja hivatalos alkalmazását használja, a webcímét pedig mentse el például könyvjelzőnek, és csak onnan nyissa meg minden esetben.

Az áldozat elmondása szerint sosem adott még el így semmit, és mivel a hivatalos jófogásos felületen kapta az üzenetet, nem gyanakodott átverésre. Utólag azért belátta, hogy elég nagy butaság volt – igaz, ő nem ezeket a szavakat használta.

Az adatai beírása után egyébként rögtön gyanút fogott, és be is lépett (a tényleges) banki felületére, hogy megváltoztassa a jelszavát – de 5 perc alatt már a csalók is akcióba lendültek, megváltoztatták a költési limiteket, és több százezer forintot próbáltak meg leemelni a számláról. A pénzintézet rendszere azonban gyanút fogott, és mindent letiltott – egy üzenetben értesítve az ügyfelet. Ezután egy hosszú telefonhívás következett a továbbiakról, de hogy ezt ki kezdeményezte, az nem egyértelmű.

Az OTP Bank ügyfeleit célozza egy új támadási módszer, nagy bajban lehet, aki nem figyel

Magyar érintettsége is van egy újfajta adathalász módszernek, ami az okostelefonok egyik hasznos funkcióján alapszik. Érdemes körültekintőnek lenni, ha nem szeretné átadni a banki adatait a csalóknak.

Az esetet úgy tűnik, anyagi kár nélkül megúszta az áldozat, de elmondása szerint még van teendő, míg visszakapja a hozzáférést a netbankjához. Emellett – nem meglepő módon – az eddig használt bankkártyái helyett is újakat kell igényeljen.

Mint már említettük, az eset nagyban hasonlít a Facebook Marketplace-en már rég ismert csalásformára: a rosszindulatú felek érdeklődnek a termék iránt, és állítják, már el is küldték a pénzt, ehhez csak fogadni kell azt. Természetesen egy olyan linkre kell ehhez kattintani, amit ők adnak meg – csak hát ennek semmi köze a bankokhoz, a csaló üzemelteti a megnyíló weboldalt, ami küllemre egyébként eléggé hasonlít a ténylegesre.

Itt, ha a szövegmezőkbe beírja az adatait, és rányom a belépés gombra, a csaló azonnal meg is kapja a belépési azonosítóját és a jelszavát. Ezt ő rögtön be is másolja a tényleges banki felületre, és megkísérli velük a belépést – igaz, itt még szükség van egy kétlépcsős azonosításra, de ez is kijátszható, ha a csaló önnel párhuzamosan lép be a valódi felületen. Az SMS-ben kapott kódot ugyanis a csalárd felületen szintén bekérheti. (A másik módszer, hogy csak jóvá kell hagynia a belépést az appban biometrikus azonosítással. De mivel épp ön is be akar lépni, ezt is gyanútlanul engedélyezheti.)

Feladtunk egy hirdetést a Facebook Marketplace-en. Ami utána történt, az tanulságos: aki nem figyel, annak az összes pénzét leemelhetik

Hogy önnek már ne kelljen: feltettünk egy hirdetést, és hagytuk magunkat, bedőltünk az AirPodsunkért szinte azonnal bejelentkező csalónak a Facebook Marketplace-en. Majdnem teljesen végigvittük azt, amit tőlünk kért, és kijelenthető: mára egészen profik lettek a csalások. Ugyanakkor, ha figyel néhány intő jelre, kibabrálhat a pénzére utazó kiberbűnözőkkel.

Ma már tényleg minden irányból csalók utaznak az emberek pénzére, és a legkülönfélébb módszerekkel igyekeznek megszerezni azt. Sokszor már tényleg nehéz megkülönböztetni a csalárd és a valós felületeket, de a jófogásos és a marketplace-es eset is könnyedén kiszúrható az indokolatlan banki belépés miatt.

A Jófogás rendszere itt legfeljebb annyiban hibázott, hogy átengedte a gyanús linket tartalmazó levelet, melyet egy rendszerüzenetnek álcázott a csaló, mintha csak a piactér küldte volna. Egy hatékonyabb spam-szűrő bizonyára észlelni tudná ezeket a vevők és az eladók közötti üzenetváltásokban.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!