Aki tart a cukorbetegségtől, tehet ellene: egyen sok brokkolit, karfiolt, káposztát

Érdemes beiktatni az étkezésekbe minél több keresztesvirágú zöldséget, tehát brokkolit, karfiolt, kelkáposztát és ezek rokonait, ugyanis ezek a zöldfélék kulcsszereplővé válhatnak a cukorbetegség elleni küzdelemben.

  • HVG

Jó hírt kaptak azok, akik kedvelik a kelkáposztát, karfiolt vagy a brokkolit: az Edith Cowan Egyetem (ECU) egyik új kutatása szerint ugyanis az ilyen zöldségek segíthetnek szabályozni a vércukorszintet, csökkenthetik a 2-es típusú cukorbetegség és a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.

A keresztesvirágú zöldségek élettani előnyeit már kutatták megfigyeléses vizsgálatokban, azonban az ECU kutatói ennél tovább mentek. Egy olyan randomizált, kontrollált, keresztezett vizsgálatot végeztek, amelybe magas vérnyomású, de normál vércukorszintű felnőtteket vontak be. A résztvevők két héten keresztül napi négy adag keresztesvirágú zöldséget (brokkolit, káposztát, kelkáposztát és karfiolt) vagy gyökérzöldséget (sárgarépa, burgonya, tök és édesburgonya) fogyasztottak ebédre és vacsorára. A vizsgálat ideje alatt folyamatosan ellenőrizték a vércukorszintjüket.

Rákot és stroke-ot is megelőzhet: kiderült, hogy mindenkinek kötelező lenne ennie brokkolit

Ausztrál kutatók arra jutottak, hogy a brokkoliban lévő szulforafán több súlyos betegség, köztük a rák és a sroke kialakulásának kockázatát is képes lehet csökkenteni.

Kiderült, hogy azoknak, akik keresztesvirágú zöldségeket fogyasztottak, kevésbé volt változékony a vércukorszintjük, mint a másik csoporté. Ráadásul az étkezések után is kisebb volt a cukorszint ugrása. Ez pedig annyiban lényeges, mert a cukorbetegeknél nagyon fontos a glükozszint napközbeni ingadozásainak csökkentése.

A Diabetes Obesity and Metabolism szakfolyóiratban ismertetett kutatás eredményei arra utalnak, hogy a keresztesvirágú zöldségek fogyasztása segíthet mérsékelni a vércukorszint napközbeni ingadozásait, egyfajta étrendi stratégiát kínálva a cukorbetegség megelőzésére, bár a kutatók szerint ehhez még további vizsgálatokra van szükség, amelyek feltárják a jelenség mögött megbúvó mechanizmusokat és a tágabb klinikai vonatkozásokat.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos felfedezésekről is hírt adó Facebook-oldalát.

Hozzászólások