Ivott egy kávét ebéd után? Hasznosabb lehet, mint gondolná

Ausztrál kutatók szerint újra kellene gondolni a szívproblémák és a kávéfogyasztás közötti kapcsolatot.

  • HVG

Mivel a kávé fogyasztása fokozott éberséget és gyorsabb pulzust eredményez, a pitvarfibrillációban szenvedőknek gyakran azt tanácsolják, hogy ne igyanak több kávét. Az ausztrál Adelaide-i Egyetem kutatóinak újabb vizsgálata alapján azonban úgy tűnik, hogy érdemes lenne ezt a tanácsot újragondolni.

A kutatók 200, pitvarfibrilláció (AF) miatt elektromos kardioverzió előtt álló amerikai, kanadai és ausztrál beteg állapotát követték nyomon. Az elektromos kardioverziót altatásban végzik: egy defibrillátor segítségével újraindítják a szívet, ami által helyreáll a szívritmus. A betegek mindegyike aktív kávéfogyasztó, vagy az volt korábban. A résztvevők fele hat hónapig nem ivott kávét, a másik fele pedig naponta legalább egy csészével fogyasztott.

A kutatók a féléves vizsgálat során a 30 másodpercnél hosszabb ideig tartó AF-ismétlődéseket követték nyomon. A kávéfogyasztó csoportban a résztvevők 47 százalékának volt ilyen AF-epizódja, szemben az absztinensek 64 százalékával. Ez 39 százalékkal alacsonyabb kockázatot jelent a kávéfogyasztók számára.

Wong et al., JAMA, 2025

Christopher Wong, az egyetem tudósa szerint az eredmény megdöbbentő volt, mivel általánosan elfogadott, hogy a pitvarfibrillációban szenvedőknek azt tanácsolják, ne igyanak több kávét. Ehhez képest a várt eredmény ellenkezőjét figyelték meg a két csoportnál.

A kutatók most azt szeretnék megvizsgálni, hogy milyen hatással van a koffein azokra, akik eleve nem kávéztak, illetve más koffeintartalmú italok milyen hatással lehetnek rájuk.

Wong et al., JAMA, 2025

Számos magyarázat lehetséges JAMA-ban megjelent eredményekre – írja a Science Alert. Az egyik, hogy a kávé fogyasztása növelheti a testmozgás intenzitását, ami pedig védelmet nyújthat a pitvarfibrillációs epizódok ellen. Emellett vízhajtóként és gyulladáscsökkentőként is funkcionál, ami pedig csökkentheti a magas vérnyomást. Ez utóbbi szintén az AF egyik kiváltója lehet.

Bár a tanulmány nem mutat közvetlen ok-okozati összefüggést, értékes információkkal szolgál a kávé és a szívbetegségek közötti kapcsolatról.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Hozzászólások