Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f18c2b8e-2899-420b-89d8-2d3a6f6067e8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A polgármester szerint a nevelés hiánya állhat a városban tapasztalt károkozások hátterében.","shortLead":"A polgármester szerint a nevelés hiánya állhat a városban tapasztalt károkozások hátterében.","id":"20250104_pasztoi-mikulas-hangszoro-lopas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f18c2b8e-2899-420b-89d8-2d3a6f6067e8.jpg","index":0,"item":"9c63aaea-f6bf-418a-bdcd-3bb8ee49552d","keywords":null,"link":"/itthon/20250104_pasztoi-mikulas-hangszoro-lopas","timestamp":"2025. január. 04. 20:49","title":"Kilopták a hangszórót a pásztói Mikulás hátuljából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3293ce7-708d-424b-b7a6-4660ebc2a8d5","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Wladár Sándor szerint az, ahogyan Milák Kristóf korábbi edzőjével bánnak, egyenesen történelemhamisítás. Úgy fogalmazott: „fekélyes a seb, és egyre mélyül. Hosszú időt igényel a gyógykezelése”.","shortLead":"Wladár Sándor szerint az, ahogyan Milák Kristóf korábbi edzőjével bánnak, egyenesen történelemhamisítás...","id":"20250104_wladar-sandor-magyar-uszoszovetseg-milak-kristof-virth-balazs-ev-edzoje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3293ce7-708d-424b-b7a6-4660ebc2a8d5.jpg","index":0,"item":"adea4974-1402-4e08-aa51-e1dafc224930","keywords":null,"link":"/sport/20250104_wladar-sandor-magyar-uszoszovetseg-milak-kristof-virth-balazs-ev-edzoje","timestamp":"2025. január. 04. 13:41","title":"Úszóelnök: Sokadszorra alázzák meg Virth Balázst","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"59d104fc-4d18-4e82-951b-0a632b3644d9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A biturbó V6-os Praga Bohema ára adók nélkül is 600 millió forint magasságában mozog.","shortLead":"A biturbó V6-os Praga Bohema ára adók nélkül is 600 millió forint magasságában mozog.","id":"20250105_a-csehek-tenyleg-megcsinaltak-meregdraga-szuperautojukat-praga-bohema","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59d104fc-4d18-4e82-951b-0a632b3644d9.jpg","index":0,"item":"fe1c408b-8d1f-49c8-a16e-4efd3a09a8bf","keywords":null,"link":"/cegauto/20250105_a-csehek-tenyleg-megcsinaltak-meregdraga-szuperautojukat-praga-bohema","timestamp":"2025. január. 05. 07:21","title":"A csehek tényleg megcsinálták méregdrága szuperautójukat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"219d6440-032d-4064-b25f-f574e7aed462","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A 4,77 méter hosszú Volkswagen Tayron a Tiguan és a Touareg közötti űr betöltésére hivatott.","shortLead":"A 4,77 méter hosszú Volkswagen Tayron a Tiguan és a Touareg közötti űr betöltésére hivatott.","id":"20250106_bearaztak-a-vadonatuj-hatalmas-vw-t-a-7-szemelyes-tayront","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/219d6440-032d-4064-b25f-f574e7aed462.jpg","index":0,"item":"71e1239b-f942-4f56-a848-ebb04efa0766","keywords":null,"link":"/cegauto/20250106_bearaztak-a-vadonatuj-hatalmas-vw-t-a-7-szemelyes-tayront","timestamp":"2025. január. 06. 06:41","title":"Beárazták a vadonatúj hatalmas VW-t, a 7 személyes Tayront","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"87a946c9-c1db-4a93-9360-fcdd5971af66","c_author":"Tiszóczi Roland","category":"gazdasag","description":"A kínai villanyautókat sújtó uniós büntetővámok miatt a nagy gyártók váltottak a tisztán elektromos autókról. A hibrideknél élesedő árverseny tovább nehezíti a már most is szenvedő európai autószektor helyzetét.","shortLead":"A kínai villanyautókat sújtó uniós büntetővámok miatt a nagy gyártók váltottak a tisztán elektromos autókról...","id":"20250104_hibrid-auto-autogyartas-kinai-autogyarto-Europa-elektromos-vam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87a946c9-c1db-4a93-9360-fcdd5971af66.jpg","index":0,"item":"f4fd7cca-4b48-4e51-a745-08e017ae3328","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250104_hibrid-auto-autogyartas-kinai-autogyarto-Europa-elektromos-vam","timestamp":"2025. január. 04. 11:00","title":"Stratégiát váltottak a kínai autógyártók: hibridekkel törnek előre Európában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13e49f4f-4ba0-41c9-8f39-b39468678113","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Orbán Viktor jelenleg családjával és ötfős kíséretével az indiai Kocsínban tartózkodik. A nyilvánosság szinte semmit nem tud az út részleteiről, de megpróbáltuk kiszámolni, mennyibe kerülhet egy ilyen téli vakáció.","shortLead":"Orbán Viktor jelenleg családjával és ötfős kíséretével az indiai Kocsínban tartózkodik. A nyilvánosság szinte semmit...","id":"20250105_orban-viktor-india-ajurveda-kocsin-koltseg-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13e49f4f-4ba0-41c9-8f39-b39468678113.jpg","index":0,"item":"69cf1429-3f57-412a-a162-a2767f8208b1","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_orban-viktor-india-ajurveda-kocsin-koltseg-ebx","timestamp":"2025. január. 05. 18:47","title":"Mennyit költhet el Orbán Viktor az indiai családi útra?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d330518-e751-4ae2-adc3-099567d577ba","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"19-en pedig megsérütek, közülük 11 embert kellett kórházba szállítani.","shortLead":"19-en pedig megsérütek, közülük 11 embert kellett kórházba szállítani.","id":"20250104_kalifornia-lezuhant-repulogep-butorgyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d330518-e751-4ae2-adc3-099567d577ba.jpg","index":0,"item":"47e1b88d-c3a1-4265-a47b-caa94f5edbc0","keywords":null,"link":"/vilag/20250104_kalifornia-lezuhant-repulogep-butorgyar","timestamp":"2025. január. 04. 10:34","title":"Bútorgyárra zuhant egy kisrepülőgép Kaliforniában, ketten meghaltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c282ab5c-4ebf-4db8-b928-2a31c2fb7ce8","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A nemzet rozmárja már ódzkodik a jeges víztől, de még elbúcsúzna Budapesten is a Dunától.","shortLead":"A nemzet rozmárja már ódzkodik a jeges víztől, de még elbúcsúzna Budapesten is a Dunától.","id":"20250104_schirilla-gyorgy-uszas-iras-borton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c282ab5c-4ebf-4db8-b928-2a31c2fb7ce8.jpg","index":0,"item":"ab4133ab-496b-458c-b57a-9db8c8af2a37","keywords":null,"link":"/elet/20250104_schirilla-gyorgy-uszas-iras-borton","timestamp":"2025. január. 04. 09:18","title":"Schirilla György elárulta: Baracskán ült, mert feltört egy sírt és ellopott egy motort","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Közgazdaságilag nehéz indokokat találni az euróövezeti belépés késleltetésére. És nem lenne célravezető a belépéshez szükséges államháztartási feltételek pusztán formális teljesítése sem.
Számottevően csökkent az európai intézményekbe vetett bizalom az utóbbi fél
évben - derül ki többek között az Eurobarométer legfrissebb felméréséből. Igaz ez a monetáris egység szimbólumára és hétköznapi megtestesülésére, az euróra is. Olyannyira, hogy néhány, súlyos gazdasági problémával küszködő országban, mindenekelőtt Olaszországban, már a gazdaságpolitikai döntéshozók részéről is komolyan felmerült a kilépés az eurózónából, aminek ésszerűségét jó nevű nagybankok tanulmányai is alátámasztani látszanak. Eközben nálunk - hasonlóan a többi új EU-taghoz - a gazdaságpolitikusok töretlenül támogatják a közös valuta lehető leggyorsabb átvételét, s a vita legfeljebb arról folyik, hogy 2010-ig ez viszonylag könnyen megvalósítható-e (Pénzügyminisztérium) vagy éppenséggel rendkívüli erőfeszítéseket tesz szükségessé (jegybank).
A hazai porondon mindenesetre háttérbe szorultak azok a nézetek, amelyek óvnak az euró korai bevezetésétől. Pedig látszólag erős támaszt lelhetnek abban, hogy az EU három régiója (az eurózóna, a közös valutaövezetből kimaradt három régi tagállam, illetve a tavaly csatlakozottak) közül tartósan az euróövezet tagországaiban a legalacsonyabb a gazdasági növekedés, és ez többnyire a munkanélküliség emelkedésével is párosul. Eközben Nagy-Britannia, Dánia és Svédország, valamint az új tagállamok GDP-je viszonylag ütemesen nő, és általában a munkapiacot is javuló trendek jellemzik. Vajon tényleg az euró és tartozékai - az egységes kamatláb, illetve a stabilitási és növekedési egyezmény merev szabályrendszere - miatt van válságban az olasz, a német vagy a francia gazdaság? Ha igen, akkor minek sietni a bekerüléssel egy olyan klubba, amely egyre mélyebb válságba manőverezi önmagát?
Nyugat-Európa nagy kontinentális országainak sikertelenségét azonban nem a "rossz" monetáris vagy a túlságosan szigorú fiskális politika okozza. Ez utóbbit mellesleg évek óta megszegik, és várhatóan mostani, könnyített formájában sem fogják betartani, nem úgy, mint Finnország, Írország vagy Spanyolország, ahol az államháztartási gazdálkodás kiegyensúlyozott, és gyors a növekedés. Vagyis: az euró, illetve a kapcsolódó monetáris politika és fiskális szabályrendszer aligha oka a makrogazdasági bajoknak - a növekedési és munkapiaci problémák sokkal inkább strukturális természetűek, és a korábbi gazdaságpolitikai hibák következményei. Ha Olaszországot - az Economisttal szólva - Európa jelenlegi "igazi beteg emberének" tekintjük, akkor az alacsony munkapiaci részvétel, ennek tükreként az inaktívak magas aránya, a rövid munkaidő, a viszonylag alacsony képzettségi színvonal és a kutatásintenzív ágazatok gyengesége a problémák fő okozói. Ráadásul a délkelet-ázsiai országok drámai versenyképességi előnye a hagyományos olasz könnyűipari termelési kultúrák szinte mindegyikét megrendítette. A leértékelés, amely korábban más nyugat-európai országokkal szemben időről időre korrigálta az olasz versenyképesség gyengülését, az euróövezetben már nem járható út. A globalizáció körülményei között persze a délkelet-ázsiai konkurensekkel szemben amúgy sem lenne eredményes; inflációt gerjesztene, és jelentősen emelné a kamatokat, illetve az államadósság terheit.
Semmi sem bizonyítja, hogy amennyiben Magyarország megpróbálna minél később belépni az euróövezetbe, netán hosszabb időre teljesen kimaradni belőle - ami nem mellesleg jogi természetű problémák sokaságát vetné fel -, akkor megúszná az olaszhoz hasonló negatív szcenáriót. Ráadásul a visegrádi országok közül Szlovákia után Lengyelország is - épp a múlt héten - deklarálta, hogy már 2009-ben szándékozik bevezetni a közös valutát. Így a magyar csatlakozás 2010 utánra halasztása egyértelműen azzal fenyegetne, hogy az ország helyzete periferikussá válik versenytársaihoz képest. A tőkeáramlási trendek megfordulása, a kamatok és állampapír-piaci hozamok emelkedése, az infláció megugrása, a forint elértéktelenedése - ezek lehetnek egy ilyen forgatókönyv egymást követő jelenetei.
Közgazdaságilag tehát nehéz indokokat találni az euróövezeti belépés késleltetésére. De a belépéshez szükséges államháztartási kritérium pusztán formális teljesítése is ellenjavallt. Előbb-utóbb úgyis kiütközik a fiskális kiskapukat keresgélő, tartós szerkezeti reformok helyett egyszeri tételek kreatív könyvelésében bízó, adatokat kozmetikázó ravaszkodás - lásd az olasz mellett a görög vagy a portugál példát. Célszerűbb mélyrehatóan, hosszú távra rendbe tenni a költségvetést, s utána éberen őrködni az egyensúly felett - függetlenül politikai ciklusoktól és társadalmi igazságossági vízióktól. Hogy mindez terhes történelmi örökséggel, ám súlyos társadalmi-politikai feszültségek nélkül is lehetséges, meggyőzően bizonyítja Spanyolország tapasztalata, ahol az infrastrukturális modernizációs programok sem akadnak el.
A klubból tartósan kimaradva számunkra alighanem keserű lenne az élet.