Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a47a8dce-7327-4d1a-b9c7-c1bf23c06179","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az épület kapujára kihelyezett tájékoztató tábla szerint a munkálatokat október végére be is fejezhetik.","shortLead":"Az épület kapujára kihelyezett tájékoztató tábla szerint a munkálatokat október végére be is fejezhetik.","id":"20250115_Szallodava-alakit-egy-belvarosi-muemlek-ingatlant-a-Tiborcz-kozeli-magantokealap-projektcege","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a47a8dce-7327-4d1a-b9c7-c1bf23c06179.jpg","index":0,"item":"d03c4541-54fc-4cee-bfe3-30a28a389dfd","keywords":null,"link":"/itthon/20250115_Szallodava-alakit-egy-belvarosi-muemlek-ingatlant-a-Tiborcz-kozeli-magantokealap-projektcege","timestamp":"2025. január. 15. 12:17","title":"Szállodává alakít egy belvárosi műemlék ingatlant a Tiborcz-közeli magántőkealap projektcége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0d79c84f-c54c-442a-9b48-35d0dce01ed5","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A közlekedési miniszter azt mondta, maga is kíváncsi arra, mennyi pénzt kell majd visszafizetni a 20 percen túli késések után.","shortLead":"A közlekedési miniszter azt mondta, maga is kíváncsi arra, mennyi pénzt kell majd visszafizetni a 20 percen túli...","id":"20250114_Lazar-Janos-mav-keses-vonat-vasut-koltseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0d79c84f-c54c-442a-9b48-35d0dce01ed5.jpg","index":0,"item":"71c60d4d-76fd-42cd-964b-db81f9eca637","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250114_Lazar-Janos-mav-keses-vonat-vasut-koltseg","timestamp":"2025. január. 14. 12:04","title":"Lázár János sem tudja, mennyibe fog kerülni, amit bejelentett a vasútnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7be366cd-9725-4177-8d59-59b4fadbc811","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Épp azok az ágazatok húzzák le a legcsúnyábban a magyar ipart, amelyekre a kormány feltette a gazdaság jövőjét.","shortLead":"Épp azok az ágazatok húzzák le a legcsúnyábban a magyar ipart, amelyekre a kormány feltette a gazdaság jövőjét.","id":"20250114_akkugyartas-jarmuipar-ksh-ipar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7be366cd-9725-4177-8d59-59b4fadbc811.jpg","index":0,"item":"91bf6ed2-24b2-4b2d-87dc-41e768648d4b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250114_akkugyartas-jarmuipar-ksh-ipar","timestamp":"2025. január. 14. 09:30","title":"Az akkugyártás 21, a járműipar 13,5 százalékkal zuhant egy év alatt Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27f8b2d6-70ca-422a-a90d-47c119b66b7b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"2024-ben több mint 200 ezer autót adott el a BMW M GmbH.","shortLead":"2024-ben több mint 200 ezer autót adott el a BMW M GmbH.","id":"20250114_rekord-sok-sportos-bmw-m-modell-talalt-gazdara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27f8b2d6-70ca-422a-a90d-47c119b66b7b.jpg","index":0,"item":"0a2e904b-9d75-4ecb-92be-68f289e069d4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250114_rekord-sok-sportos-bmw-m-modell-talalt-gazdara","timestamp":"2025. január. 14. 07:21","title":"Rekordsok sportos BMW M modell talált gazdára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ed032c96-63ea-4fee-9712-378a9b57aa9b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Hétezer autó a szállítási kapacitása.","shortLead":"Hétezer autó a szállítási kapacitása.","id":"20250114_byd-autoszallito-hajo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed032c96-63ea-4fee-9712-378a9b57aa9b.jpg","index":0,"item":"3ec8d44f-3ddf-41aa-bc84-d90ca6a6790a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250114_byd-autoszallito-hajo","timestamp":"2025. január. 14. 10:46","title":"Elkészült a BYD harmadik hatalmas autószállító hajója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9cf968c1-fa20-450a-8811-49886ac2f8b1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A benzin ára is növekszik. ","shortLead":"A benzin ára is növekszik. ","id":"20250115_Megint-dragul-a-tankolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9cf968c1-fa20-450a-8811-49886ac2f8b1.jpg","index":0,"item":"960767bb-9e5b-4d83-a697-56b94a2b8b18","keywords":null,"link":"/cegauto/20250115_Megint-dragul-a-tankolas","timestamp":"2025. január. 15. 13:50","title":"Megint drágul a tankolás: 655 forintnál jár a dízel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d93b71f6-f5ae-409f-8d15-0df5ceba75b6","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250115_Marabu-Feknyuz-Rogan-az-erinthetetlen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d93b71f6-f5ae-409f-8d15-0df5ceba75b6.jpg","index":0,"item":"3c5d8e57-6365-4351-9b00-14d0d0bf321f","keywords":null,"link":"/itthon/20250115_Marabu-Feknyuz-Rogan-az-erinthetetlen","timestamp":"2025. január. 15. 06:45","title":"Marabu Féknyúz: Rogán, az érinthetetlen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6fcbc1e6-7b33-4394-9231-e18cda108a6f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A rendőrök videóra vették az üldözést. ","shortLead":"A rendőrök videóra vették az üldözést. ","id":"20250114_Kolcson-vett-egy-autot-majd-a-rendorok-elol-menekult-egy-tini-Sumegen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6fcbc1e6-7b33-4394-9231-e18cda108a6f.jpg","index":0,"item":"87af55e9-da82-4700-a45a-329989eeab71","keywords":null,"link":"/cegauto/20250114_Kolcson-vett-egy-autot-majd-a-rendorok-elol-menekult-egy-tini-Sumegen","timestamp":"2025. január. 14. 08:04","title":"Kölcsön vett egy autót, majd a rendőrök elől menekült egy tini Sümegen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Távoznak a Magyar Hírlaptól a lap függetlenségének betartása fölött őrködő ombudsmanok, Majtényi és Miklósi. Gyaníthatóan a laptulajdonos zokon vette bírálatukat, amelyet ezek után az Élet és Irodalom hozott le.
Széles Gábor, médiabirodalmának építgetésével jó úton halad afelé, hogy ráleljen önnön korlátaira. A Videoton, az Ikarus, a Műszertechnika, és végül a MGYOSZ révén Szélesnek komoly esélyei vannak, hogy beírja nevét a honi ipartörténet legendás alakjai közé. Ám, csúszós terepre hágva, napilapot is vásárolt, tematikus csatornát gründolt, feltehetően sokkal inkább presztízsből, mint nyereségre törekedve.
A Magyar Hírlap “házi ombudsmanjainak” – belső forrás szerint Széles nyomására történt – távozása legalábbis azt bizonyítja, a “nagytőkés szakszervezet” elnöke nem érti, egy szerkesztőséget képtelenség úgy dirigálni, mint egy gyárat. Aki nem ismerné a mi kis posztszocialista régiónkban banális sztorit: a Magyar Hírlap (még Széles belépése előtt) felkérte Majtényi László volt adatvédelmi biztost és Miklósi Zoltánt, pártatlan információszabadság-tudorként véleményezzék az újság hasábjain, hogy a szerkesztőségi gyakorlat mennyire klappol a vállalt függetlenség elveivel.
A publikációs jogok két “őrzőkutyája” a lap tulajdonviszonyaiban bekövetkezett impériumváltás után sem tett lakatot a tollára. Írásukban megemlítették, hogy az Országos Érdekegyeztető Tanács ülésén hepciáskodó Gyurcsány, és az elnöki minőségben jelenlévő tulaj csörtéjét hírül adó tudósításokban a szerkesztők- túlkompenzáló módon - Széles pártját fogták. Tették ez úgy, hogy elmulasztották jelezni Széles másik, tulajdonosi státuszát. De a régebben oly készséges lap valahogy az istennek nem akarta lehozni a szakmai kommentárt. Így azt végül az ÉS-ben olvashattuk. Ami egyben beismerése volt annak, hogy Majtényi és Miklósi rúdja kifelé áll.
Hősünk, a gyármogul persze hivatalosan nem kérte, hogy szekálják már ki azt a két fazont, akik mindenbe beleütik az orrukat. Ugyan, dehogy. De azt nyilván sokszor gondolhatta magában, “a saját lapomba’ tán azt íratok, ami jólesik, miért fizessem azt, aki belemar a kezembe, amiből etetem”. Kétségtelen, ahonnan ő jött, ott a dolgok efféle kerékvágásban zajlanak. Egy nagyipari üzemben – helyesen egyébiránt – minden úgy történik, ahogy a tulajdonos, a befektető, a részvénytöbbség birtokosa akarja. Ha úgy kívánja, a futószalagról ezentúl ne sárga buszok, hanem kék teherautók jöjjenek le, akképp is lesz. De a médiában – s ezt a szakmabeli, médiabefektető pénzemberek tudják is – más a helyzet. Ám Szélesnek ez profilidegen invesztíció.
A szerelőmunkás, a technikus, a művezető nem érzi szuverenitásába való gázolásnak, ha nem utas-, hanem teherszállító gépjárművet rak össze. A vérbeli újságíró más rugóra jár, neki igenis becsületébe vág, ha informális presszióval arra kényszerítik, mást írjon, mint amit gondol. Magam is, kollégaként, szomorúan olvastam a Magyar Hírlap felelősséget elkenve mosakodó, bizonyítványmagyarázó nyilatkozatát.
Zsurnaliszták és akik csak mímelik (Oldaltörés)
Csupán két, morálisan respektálható opció van: az egyik, hogy - mint a Lajtán túl szokásban van -, objektív, elfogulatlan lapot üzemeltetek, hagyom dolgozni ombudsmanostul, és nem kényszerítem a túllihegő udvaronc szerepkörébe. A másik is lehet a maga módján tisztességes: kiírom a fejléc alá, hogy az újság, amit az olvasó kézbe vesz, a Magyar Gyáriparosok Országos Szövetsége (vagy a Széles-cégbirodalom) hivatalos lapja. És akkor magától értődik, ott csak olyan információ láthat nyomdafestéket, amely a lapgazda érdekeit szolgálja. Egyvalamit nem lehet következmény nélkül megtenni: bezsebelni a független orgánumnak kijáró elismerést, aztán meg észrevétlenül átmenni szócsőbe. Jó lenne, ha ez a az Echo Tv adásában szakmaiságukat naponta hirdető Magyar Hírlap- vezetőknek is eszébe jutna.
Persze tudjuk, nagy úr az egzisztenciális szükség, a kenyérgond sajna gyakori vendég a zsurnalisztánál. Azzal is tisztában vagyunk, lapcsinálókból tömegtermelés van, hetente százával várakoznak tehetséges (és kevésbé tehetséges) újdondászok az ajtó előtt, így bárki lecserélhető, amennyiben “sokat ugrál”, pláne, ha nem bajmolódunk holmi kollegiális-etikai dimenziókkal. Ráadásul a formálisan a szakmában lévők jelentős része (reméljük, még nem a többsége) gyakorlatilag nem sajtómunkás, hanem szórakoztatóipari alkalmazott, redakcióba kihelyezett pártpropagandista, cikkszerzőnek álcázott gazdasági vagy közéleti reklámszövegíró. De jó, ha mindenki tudja: a becsületnek ugyanúgy ára van, mint a civil kurázsit feláldozó elvtelenségnek. Az egyénen múlik, hogy szerinte melyiket éri meg kifizetni.