Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"09a0f23a-4973-4f56-a910-840990ba5cbb","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Valamit valótlanul állított az Ezek ugyanazok című dalában. ","shortLead":"Valamit valótlanul állított az Ezek ugyanazok című dalában. ","id":"20241127_Brody-Janos-friss-posztja-Tisztelt-Torvenyszek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09a0f23a-4973-4f56-a910-840990ba5cbb.jpg","index":0,"item":"da3a9f3d-bbbd-4e0d-a805-6e6aba9ef7ce","keywords":null,"link":"/kultura/20241127_Brody-Janos-friss-posztja-Tisztelt-Torvenyszek","timestamp":"2024. november. 27. 13:54","title":"Bródy János friss posztja: Tisztelt Törvényszék! Beismerem, hogy hibát követtem el!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39f059de-8766-40e7-9889-7e5672130e41","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"360","description":"Bár változott a munkavédelmi törvény, továbbra is a munkáltató felelős a dolgozója egészséges munkafeltételeiért. A látszólagos enyhítés sok cégvezetőt vezetett félre, főleg a kkv-k hozhatnak rossz döntéseket.","shortLead":"Bár változott a munkavédelmi törvény, továbbra is a munkáltató felelős a dolgozója egészséges munkafeltételeiért...","id":"20241126_hvg-egeszseg-2024-maganegeszsegugy-munkakori-alkalmassagi-vizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39f059de-8766-40e7-9889-7e5672130e41.jpg","index":0,"item":"766a359c-4341-4254-a0ba-e877b502e90a","keywords":null,"link":"/360/20241126_hvg-egeszseg-2024-maganegeszsegugy-munkakori-alkalmassagi-vizsgalat","timestamp":"2024. november. 26. 09:30","title":"Azt hallotta, hogy megszűnik a kötelező munkaköri alkalmassági vizsgálat? Akkor félrevezették","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"88d4b58b-b558-4386-836d-c7e4151debb2","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Legfeljebb a szoftpornóból és a végtelenül türhő szexista nyálcsorgatásból vehetnek majd vissza, nehogy zavart idézzenek elő a Bese Gergő atya keresztény értékeit képviselő olvasótáborban – jósolja az Origo következő hónapjainak tartalmi kínálatáról publicistánk.","shortLead":"Legfeljebb a szoftpornóból és a végtelenül türhő szexista nyálcsorgatásból vehetnek majd vissza, nehogy zavart...","id":"20241127_Para-Kovacs-Imre-A-foszerkeszto-aki-nem-tudott-semmirol-Origo-propaganda-Orban-media","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/88d4b58b-b558-4386-836d-c7e4151debb2.jpg","index":0,"item":"8cd7eebe-261d-46b5-85f3-d62414897b18","keywords":null,"link":"/360/20241127_Para-Kovacs-Imre-A-foszerkeszto-aki-nem-tudott-semmirol-Origo-propaganda-Orban-media","timestamp":"2024. november. 27. 12:38","title":"Para-Kovács Imre: A főszerkesztő, aki nem tudott semmiről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c30b3ad2-7a5c-4de3-8487-be9c6bb68e1b","c_author":"Medvegy Gábor","category":"vilag","description":"Az izraeli miniszterelnök a kormány elé terjeszti a megállapodást.","shortLead":"Az izraeli miniszterelnök a kormány elé terjeszti a megállapodást.","id":"20241126_netanjahu-beszed-tuzszunet-izrael-hezbollah","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c30b3ad2-7a5c-4de3-8487-be9c6bb68e1b.jpg","index":0,"item":"7bcc8327-4e3a-435c-ab10-d353f3b011a9","keywords":null,"link":"/vilag/20241126_netanjahu-beszed-tuzszunet-izrael-hezbollah","timestamp":"2024. november. 26. 19:41","title":"Netanjahu bejelentette: már szerdától életbe léphet a tűzszünet Izrael és a Hezbollah közt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6fcd3f8b-d2f3-4c8a-98a7-f21fd4e52018","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A közlekedési miniszter elment Kőbánya-Kispestre, és elszörnyedt, a MÁV-applikáció egyik funkciójáról pedig kijelentette, hogy az teljes baromság. ","shortLead":"A közlekedési miniszter elment Kőbánya-Kispestre, és elszörnyedt, a MÁV-applikáció egyik funkciójáról pedig...","id":"20241126_Teljes-baromsag-Lazar-Janos-MAV-online-jegyvasarlas-kobanya-kispest-Arato-Gergely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6fcd3f8b-d2f3-4c8a-98a7-f21fd4e52018.jpg","index":0,"item":"dbb00cb7-fcfc-4c55-823f-8f7f2d899d26","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_Teljes-baromsag-Lazar-Janos-MAV-online-jegyvasarlas-kobanya-kispest-Arato-Gergely","timestamp":"2024. november. 26. 14:39","title":"„Nyugalom! Nyugalom!” – mondta Lázár János a Kökin egy üvöltöző férfinak, akit az egész slepp ledermedve nézett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a396210c-6dad-41c7-aaff-6e16c951fa1a","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Szijjártó Péter miniszter hatályon kívül helyezte saját korábbi rendeletét.","shortLead":"Szijjártó Péter miniszter hatályon kívül helyezte saját korábbi rendeletét.","id":"20241126_covid-koronavirus-oltas-igazolvany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a396210c-6dad-41c7-aaff-6e16c951fa1a.jpg","index":0,"item":"0aa7bf57-7c0e-4559-9d7a-78c236027e0f","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_covid-koronavirus-oltas-igazolvany","timestamp":"2024. november. 26. 07:17","title":"Keddtől már nem lehet magyar igazolványt adni egy sor országban beadott Covid-oltásról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"708b752d-3ac5-4c64-9376-778457a627a5","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"„Kettészakadt a társadalom, hiányzik a párbeszéd, ami csak lecsúszáshoz vezethet” – véli Katona Tamás, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) volt elnöke, aki a Pénzügykutató Zrt. körül csoportosuló, sokszínű szakértői csapat gazdaságpolitikai programját szerkeszti.","shortLead":"„Kettészakadt a társadalom, hiányzik a párbeszéd, ami csak lecsúszáshoz vezethet” – véli Katona Tamás, a Központi...","id":"20241126_hvg-katona-tamas-interju-penzugykutato-gazdasagpolitika-program","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/708b752d-3ac5-4c64-9376-778457a627a5.jpg","index":0,"item":"8f8115bd-9a2a-4cc2-a693-a08d5c5d88c2","keywords":null,"link":"/360/20241126_hvg-katona-tamas-interju-penzugykutato-gazdasagpolitika-program","timestamp":"2024. november. 26. 12:00","title":"Katona Tamás volt KSH-elnök: Az uniós pénzeket csak kormányváltással lehet lehívni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"085bd102-d3b0-4823-a258-ec98632792e3","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"itthon","description":"Pásztor Tibor, a Magyar Kétfarkú Kutya Párt hegyvidéki képviselője az egyik banktól is fizetést kap az önkormányzati képviselői tiszteletdíján kívül, a pluszjövedelmének összegét azonban nem írta bele a vagyonnyilatkozatába a munkaszerződésében szereplő titoktartási kötelezettségre hivatkozva – értesült a HVG. Megkeresésünkre azt közölte, hogy sokat gondolkodott a helyzeten, de szerinte más lehetősége nem volt. Úgy vélte, a jogszabályok szerint járt el. Ha ez valóban így van, akkor ezzel a módszerrel bármelyik politikus eltitkolhatja a pluszjuttatásait. ","shortLead":"Pásztor Tibor, a Magyar Kétfarkú Kutya Párt hegyvidéki képviselője az egyik banktól is fizetést kap az önkormányzati...","id":"20241126_kutyapart-kepviselo-pasztor-tibor-vagyonnyilatkozat-kereset-titoktartas-bank-xii-kerulet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/085bd102-d3b0-4823-a258-ec98632792e3.jpg","index":0,"item":"b611ce22-1a9d-45fe-8a53-0f4a2827a861","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_kutyapart-kepviselo-pasztor-tibor-vagyonnyilatkozat-kereset-titoktartas-bank-xii-kerulet","timestamp":"2024. november. 26. 06:10","title":"Titoktartásra hivatkozva nem írta bele a vagyonnyilatkozatába a kutyapárti képviselő, hogy mennyit keres a tiszteletdíján kívül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Választási térkép Fidesz-módra: az abszurd módon újrarajzolt ország
szerző:
László Róbert
Tetszett a cikk?
A kerülethatárokat sikerült úgy meghúzni, hogy az jó ideig a jobboldali erőknek kedvezzen. Természetesen ez nem jelenti, hogy a Fidesz leválthatatlan lenne, de ha az ellenzéki oldalon nem szökken szárba egy elsöprő „új többség”, a kerülethatárok a Fidesz javára billenthetik a végeredményt. Világosan látszik, hogy a 106 új körzet kialakításakor a korábbi választási eredmények alapján készült – és még ki tudja, milyen forrásból származó – adatbázisok mozgatták a térképrajzolók ceruzáját.
A választási diskurzus az elmúlt hónapokban két szálon futott. A Fidesz berkein belül zajló vitákba kívülről nemhogy nem szólhatott, leginkább nem is láthatott bele senki. A szélesebb nyilvánosságban zajló találgatás pedig a párt prominenseinek ritka bejelentéseire vagy csak elejtett megjegyzéseire épült. Az elmúlt hónapokban így leginkább azt próbáltuk kihámozni a nyilvánosságra került információkból, hogy hogyan szavazhatnak majd a külhoni magyar állampolgárok, hogy hány egyéni kerület lesz, hogy lesz-e és milyen kompenzáció, hogy szigorodnak-e az ajánlószelvény-gyűjtési szabályok. Ezek mögött a kétségkívül kulcsfontosságú tényezők mögött azonban megbújt egy jelentős manipulációs lehetőség: a választókerületi beosztás.
A választási rendszer legtöbb eleme a változó politikai környezetben mindig másokat hoz könnyebb vagy nehezebb helyzetbe. Az inkább többségi rendszerek például a mindenkori nagypártoknak kedveznek, de hogy kik ezek a nagypártok, az gyorsabban változhat, mint azt a magának kedvezni próbáló politikai erő képzeli. Az ajánlószelvény-gyűjtésre épülő jelöltállítás pedig a jól kiépített szervezettel rendelkező pártoknak kedvez: 2006-ban a MIÉP és a Jobbik csak 114 jelöltet tudott állítani, 2010-re már fel sem merült, hogy gondot okozna minden kerületben elindulniuk; az MSZP-nek viszont nem kizárt, hogy még lesznek ilyen problémái, ha a Demokratikus Koalíció nagyobb mennyiségben szívja fel a párt alapszervezeteit.
A kerülethatárokat viszont sikerült úgy meghúzni, hogy az jó ideig a jobboldali erőknek kedvezzen. Természetesen ez nem jelenti, hogy a Fidesz leválthatatlan lenne, de ha az ellenzéki oldalon nem szökken szárba egy elsöprő „új többség”, a kerülethatárok a Fidesz javára billenthetik a végeredményt. Világosan látszik, hogy a 106 új körzet kialakításakor a korábbi választási eredmények alapján készült – és még ki tudja, milyen forrásból származó – adatbázisok mozgatták a térképrajzolók ceruzáját. A legnyilvánvalóbb példa a fővárosi XIII. kerület északi részének a IV. kerülethez csatolása: a feltűnően girbegurba határvonal megoldaná, hogy a 2010-es eredmények mellett ne két, csak egy szocialista egyéni mandátum szülessen. A III. kerületben is szembetűnő, ahogy megkerüli a békásmegyeri lakótelepet az addig a Batthyány utcán nyílegyenesen haladó határvonal, de Csepel és Soroksár összevonása sem szolgálhat más célt, mint azt, hogy a leginkább balra szavazó területek minél kevesebb egyéni mandátumot eredményezzenek.
A nagyobb megyei jogú városoknál nem érvényesül általános határalkotási elv. A legtöbb nagyvárost úgy osztották több kerületbe, hogy mindegyik kapott agglomerációs településeket is, de Debrecenből vagy Székesfehérvárból olyan kerületeket is sikerült kivágni, amelyek mentesek a kistelepülésektől.
A választási törvényt feszítő kerületi aránytalanságok már régóta szigorú törvényi garanciákért kiáltanak, az önkényes térképrajzolás lehetősége mégsem ezek hiányából fakad. A legfontosabb határkijelölési elvek ugyanis kétségkívül bekerültek a törvényjavaslatba. A kerületek továbbra sem léphetik át a megyei és a fővárosi határokat, súlyos hiányosságot pótoltak továbbá azzal, hogy végre azt is rögzítették, a körzeteknek összefüggő területet kell alkotniuk. Örvendetes az is, hogy csak azok a nagyvárosok oszthatók több egyéni választókerületre, amelyekben „a választásra jogosultak száma meghaladja az egyéni választókerületek választásra jogosultjainak átlagos számát”.
A sokat kárhoztatott választókerületi aránytalanságnak is határt szabtak azzal, hogy a körzetek átlagos lélekszámához képest 15 százalékosnál nagyobb eltérés csak nagyon indokolt esetben fordulhat elő. Ha a népességmozgások eredményeképp lesz olyan kerület, ahol már az átlagtól 20 százalékkal is többen vagy kevesebben élnek, az Országgyűlésnek módosítania kell a kerülethatárokat.
Mégis, ezekkel a garanciális elemekkel együtt is láthatjuk, hogy maradt mozgástér a manipulációra, főleg Budapesten és a legnagyobb megyei jogú városokban (abban a 12 megyében, ahol mindössze 2-4 egyéni kerületünk lesz, már kevésbé van erre mód). Ha beleírták volna a törvénybe, hogy a választókerületeket az említett nagyvárosoknál úgy kell kialakítani, hogy azok minél jobban visszatükrözzék az adott régió településszerkezetét, akkor nem volna lehetőség arra, hogy egyik és másik város esetében eltérő logika szerint alakítsák ki a körzethatárokat – ez az önkorlátozó elem azonban kimaradt a törvényjavaslatból. Budapest esetében viszont legfeljebb a Dunát lehetett volna még kötelező kerületválasztó tényezőként rögzíteni, egyéb adminisztratív akadályt aligha lehetne a gerrymandering elé gördíteni.
A manipuláció vádja egyféleképp lett volna elkerülhető. Ahelyett, hogy társadalmi párbeszéd gyanánt az új választási rendszerrel kapcsolatos információkat és dezinformációkat csepegtették, miközben a legszűkebb körben rajzolták a kerülethatárokat, az arra hivatott parlamenti albizottságban illett volna a térkép fölé görnyedni, és a legszélesebb nyilvánosság előtt meghúzni a határokat. A konszenzuskeresés azonban újfent hiányzott a Fidesz eszköztárából.
Az Alkotmánybíróság 2010-es határozata lehetővé tenné, hogy feles törvényben rögzítsék a kerületi térképet, a Fidesz mégis a kétharmados választójogi törvénybe ágyazza. Ennek következtében addig nem is lehet majd a most kormányzó párt nélkül kerülethatárokat módosítani, hogy egyharmad alá csökkenne a parlamenti mandátumaránya. Az új választási térkép akár még az 1990-es minisztertanácsi rendeletben rögzített, „átmenetileg” 21 évig hatályban maradt elődjénél is hosszabb életű lehet.
(A szerző a Political Capital választási szakértője.)