Tetszett a cikk?

Az idén egy kilométer sem készül el az észak-erdélyi autópályából, az amerikai cég ugyanis a három hónapos átmeneti időszak után végleg elbocsátott 540 dolgozót. De az is elképzelhető, az Európai Bizottság átrajzolja a 4-es számú páneurópai közlekedési folyosó útvonalát.

Az amerikai építtető cég szakszervezete Ioan Codrut Seres román közlekedési minisztert vádolja a kialakult helyzetért, mivel a tárcavezető nem hajlandó pénzt folyósítani a Bechtelnek, amíg nem zárul le a szerződés újratárgyalási folyamata. Ennek is köszönhető, hogy Romániában az autópálya-építés helyben topog, az elmúlt nyolc hónapban mindössze 10 kilométernyi autópálya épült meg - írja a kolozsvári Szabadság.

Iovian Ognean, a munkások szakszervezeti vezetője élesen bírálta a liberális-demokrata szövetséget, amely az autópályaterv jegelésével kiszúr „az őket választásokon győzelemre vivő erdélyiekkel". Mint ismert, a román kormány azzal érvel a késlekedés indokoltsága mellett, hogy a román államra nézve káros szerződést kötött a szociáldemokrata kabinet. Calin Popescu Tariceanu miniszterelnök legutóbbi kolozsvári látogatásán példaként a betonvas különböző típusait említette, amelyeknek az ára az európai átlag duplája és ötszöröse között ingadozik. Emellett az amerikai érdekeltségű cég a munkagépeket is a román féllel vásároltatja meg magának.

Az észak-erdélyi autópálya ügye lekerült a napirendről. A román miniszterelnök hét végi nyilatkozatából kiderült, hogy Budapestet Bukarestel összekötő korszerű út mindössze harmadik a fontossági sorrend szerint, előnyben részesül a Bukarestet Konstancával összekötő autópálya, illetve a dél-erdélyi autópálya.

"Romániának és Bulgáriának fokozott figyelemmel kellene követnie a kontinens nyugati és délkeleti részét összekötő 4-es folyosó útvonalának megváltoztatására tett javaslatokat, mert elveszíthetik a közlekedési kapcsolatot Közép-Európával" - idézi Herwig Nowakot, a 4-es közlekedési folyosó fejlesztésével megbízott európai intézet főtitkárát a Transindex.

Az új fejlesztési stratégia során ugyanis a 4-es folyosó helyett egy új közlekedési tengelyt alakíthatnak ki, amely Budapestet nem Bukaresten, hanem Belgrádon és Nisen keresztül kötné össze Szófiával. Gheorghe Dobre szállításügyi miniszter szerint viszont a 4-es folyosó biztosan áthalad majd Románián, és a munkálatokat legkésőbb 2011-re befejezik.

A 225 kilométer autópályát felmutató Románia az európai államok között listazáró, hiszen Németországban 11 786 kilométer, Franciaországban 9934 kilométer, Magyarországon pedig 448 kilométer korszerű úthálózat van.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Újra kampánytéma lehet az autópálya-építés

Egy olyan ország számára, amely munkahelyeket akar teremteni, az autópályák akár erőltetett ütemű építése lehet a legjobb program - mondta a miniszterelnök a Magyar Rádiónak adott interjújában.

MTI Világ

Kisebb költségvetéssel épül tovább az észak-erdélyi autópálya

Az eredetihez képest szerényebb költségvetéssel folytatódhat a Brassót a magyar határ menti Borssal összekötő észak-erdélyi autópálya építése. Az idei román költségvetésben ugyanis az előirányzott 340 millió dollár helyett 213 millió dollárra csökkentik az építkezésre szánt összeget, a program újraértékeléséig.

Világ

Autópálya: az erdélyieket bünteti Bukarest?

Feszült a viszony az RMDSZ és román koalíciós partnerei között. A vitáknak két fő oka van: az észak-erdélyi autópálya, illetve az Erdélyt egyre látványosabban elkerülő infrastrukturális fejlesztések - írja mai számában a Népszabadság.

Hét nap

ROMÁN AUTÓPÁLYA-MIZÉRIA

Az észak-erdélyi autópálya építésének teljes leállításáról terjedtek el hírek a hét elején, ám a sztrádaépítő...