szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A madridi nemzetközi légikikötőben szerdán történt repülőgép-szerencsétlenség áldozatainak a száma 153-ra emelkedett, és csak 19-en élték túl a közvetlenül a felszállás után bekövetkezett balesetet - jelentette be Magdalena Alvarez Arza spanyol fejlesztési miniszter. A szerencsétlenségnek feltehetően nincs magyar áldozata.

© MTI/AP
Az MD-82 típusú gép fedélzetén 172-en tartózkodtak a baleset idején, a spanyol miniszter szerint a sérültek közül egyeseknek válságos az állapota, sokan égési sérüléseket szenvedtek. 

 
A repülőgép-szerencsétlenségnek feltehetően nincs magyar áldozata: a spanyol légitársaság, a Spanair közzétette szerda késő este a lezuhant repülőgép utasainak listáját, de a névsorban nem található magyar névre utaló család- vagy keresztnév - közölte az MTI-vel Wirth László, Magyarország madridi nagykövetségének első tanácsosa, miután a külképviselet alkalmazottai áttekintették a névsort. Wirth szerint a spanyol média hét külföldi utasról adott hírt, de közöttük nincsenek magyarok. A hét külföldi közül négy német, két svéd és egy dán állampolgár volt.
   

A madridi média arról számolt be, hogy egy spanyol házaspár annak köszönheti életét, hogy lekéste a szerencsétlenül járt légi járatot, három perccel a "kapuzárás" után érkezett a légikikötőbe. A spanyol Spanair - a SAS leányvállalata - és a német Lufthansa légitársaság közös járata Madridból a Kanári-szigetekre, Las Palmasba tartott. A műszaki problémák miatt - meghibásodott a külső hőmérsékletet mérő műszer - eleve egy órás késéssel, délután három körül induló gép rögtön kényszerleszállást kísérelt meg, valami oknál fogva jobbra fordult, és a kifutópályán túlfutva földnek csapódott.

A túlélők arról számoltak be, hogy a felszállás után a bal hajtómű meggyulladt, s nem sokkal ezután robbanást is hallottak. Mindez mintegy kétszáz méteres magasságban történt, ezután pedig a gép lassan landolni kezdett, majd földnek csapódott. Magdalena Alvarez Arza közölte, hogy a hatóságok kizárják az idegenkezűséget, balesetnek tekintik a szerencsétlenséget.

A CNN hírtelevízió által megszólaltatott szakértő egyértelműen műszaki hibára gyanakodott, mivel az időjárási viszonyok tökéletesek voltak a repüléshez. Elmondta, hogy az MD-82-es biztonságos gépnek számít, akkor is tud repülni, ha leáll az egyik hajtóműve, ezért egymagában egy hajtómű meghibásodása nem okozhatott balesetet. Szerinte erősen csökkentette a fedélzeten tartózkodók túlélési esélyét az, hogy a gép tele volt üzemanyaggal, amely a becsapódás után azonnal meggyulladt. Sokan megfulladhattak azok közül, akik túlélték a becsapódást. Egyes túlélők annak köszönhetik az életüket, hogy a becsapódás ereje valósággal kiröpített őket a gépből, egy patakba estek, így nem égtek meg.

A BBC-nek nyilatkozott szemtanúk szerint a gép darabokra tört, és teljesen kiégett. Gyakorlatilag csak a farok maradt meg viszonylag épen. A gép adatrögzítő készülékeit megtalálták, a baleset okainak tisztázását a repülési adatok és a pilóták beszélgetésének kielemzésétől remélik. Az amerikai légügyi hatóságok szakértőket küldenek Madridba a baleset körülményeinek kivizsgálására, mivel a repülőgép amerikai gyártmányú volt. A baleset után lezárták a Barajas repülőteret, de két órával később korlátozott számban már fogadott és indított járatokat a légikikötő.

Spanyolországban 1985 óta nem volt ilyen súlyos légi baleset. José Luis Rodríguez Zapatero spanyol kormányfő szabadságát megszakítva több miniszterével együtt a helyszínre sietett. Zapatero fogadkozott, hogy kormánya mindent megtesz az áldozatok hozzátartozóinak megsegítéséért. Madridban háromnapos gyászt rendeltek el.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!