szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az erdélyi közúti szállítók készek akár barikádokkal is megakadályozni a magyarországi személyautók és haszonjárművek áthaladását az erdélyi utakon, ha október végéig nem érkezik számukra kielégítő válasz az Orangeways Zrt. romániai járataival kapcsolatban, és nem vonják vissza e cég engedélyeit - erősítette meg Orbán László, az Erdélyi Közúti Szállítók Egyesületének (EKSZE) elnöke.

Orbán elmondta, hogy ezzel kapcsolatos korábbi levelükre nem kaptak kielégítő választ a magyar és román illetékes hivataloktól. Szerinte az Orangeways számára teljesen törvénytelen módon adtak ki engedélyt, hiszen e cég már azelőtt is súlyos kihágásokat követett el a nemzetközi személyszállításban, már tavaly novembertől ez év áprilisáig engedély nélkül menetrendszerinti járatokat működtetett Budapest és Kolozsvár között, csődbe sodorva az ottani cégeket. Orbán szerint a Román Közúti Hatóság (ARR) emiatt többször is bírságot szabott ki. Az érintett cégek, vállalkozások februárban kérték az engedélykiadások megtagadását, ami nem történt még meg.

Orbán szerint az Orangeways járatai továbbra is súlyosan sértik az uniós előírásokat, kompromittálják a meglévő járatokat, ráadásul a cég a legjobb nemzetközi vonalra telepedett rá, amely egészen Csíkszeredáig húzódik. Körülbelül száz szállítócég alakította ki évekig tartó nehéz munkával saját vállalkozását, erre odaérkezik buszaival egy "kalózcég", dömpingárakat alkalmaz, nem fizet állomásdíjat, nem terhelik más egyéb költségek sem.

E cég járatai Budapesten egy városi közmegállóból indulnak, amely Orbán szerint a legcsekélyebb feltételeket sem biztosítja a nemzetközi forgalomban, Erdélyben pedig - fűzte hozzá -, hol egy megállást tiltó tábla alatt, hol egy útkereszteződésnél, hol pedig egy benzinkútnál veszi fel vagy teszi le utasait.

Az Erdélyi Közúti Szállítók Egyesülete egyelőre nem kapott megnyugtató választ arra vonatkozóan, hogy az általa "kalózcégnek" nevezett Orangeways engedélyét valóban vissza fogják-e vonni. Az egyesület bíróságokhoz és az illetékes európai hatóságokhoz akar fordulni, és kész országos szinten határ- illetve útlezárásokat végrehajtani, meggátolva minden egyes Magyarországon bejegyzett jármű áthaladását mindét irányban.

Ha a törvényes 30 napon belül nem kapnak megfelelő választ, az erdélyi szállítók útakadályokat, "barikádokat" fognak építeni a főbb erdélyi útvonalakon, elsősorban a román-magyar határátkelőknél, a 60-as európai útvonalon (Nagyvárad-Kolozsvár-Marosvásárhely-Székelyudvarhely-Csíkszereda), nem fogják átengedni a magyarországi személygépkocsikat és haszonjárműveket.

Orbán leszögezte: a végsőkig készek elmenni, még akkor is, ha ezt a megmozdulást esetleg nem engedélyezik a román hatóságok - mondta Orbán László.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Autó

Sokasodnak a radarok az erdélyi országutakon

Megtörténhet, hogy tízszer is bemérik a gyorshajtó autósokat a borsi határátkelőtől Tordáig annak a balesetmegelőző kampánynak a keretében, amelyet a legveszélyesebb országutakon szervez a rendőrség - adta hírül az erdélyi Krónika.

MTI Világ

Belső koalíció felé haladnak az erdélyi magyarság szervezetei

A Romániai Magyar Demokrata Szövetség "belső koalíciót" javasol a Magyar Polgári Párt (MPP) számára – mondta szombaton a sajtónak Markó Béla, a szövetség elnöke azután, hogy Marosvásárhelyen megbeszéléseket folytatott Tőkés Lászlóval, az Erdélyi Magyar Nemzeti Tanács (EMNT) elnökével.

MTI Világ

Tőkés: nincs erdélyi magyar szeparatizmus

Az erdélyi magyarságnak nincsenek függetlenedési szándékai, csupán olyan önrendelkezést akar, amely nem áll szemben a többségi román érdekekkel – hangsúlyozta Tőkés László európai parlamenti képviselő.

MTI Világ

Erdélyben lehet Románia második atomerőműve

A második romániai atomerőmű építése eddig csak kósza hírként keringett, ám most Valica Gorea, az Atomenergia Hivatal elnöke bejelentette, 2020 tájékán elkészül az új erőmű, amely az ország áramfogyasztásának 30–35 százalékát fogja biztosítani.