szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Corriere della Sera rekonstruálta, hogy mi történt a Toszkána melletti tragikus hajóbalesetben, hogy mi zajlott le az ütközéstől számított, sorsdöntő egy órában és percre lebontva közölte a hajóval folytatott kommunikációt is.

Az olasz Corriere della Sera honlapján tette közzé azt az infografikát, amelyben nem csupán a pénteken elsüllyedt Costa Concordia óceánjáró hajó és a hatóságok közötti kommunikációt próbálják rekonstruálni, hanem azt is feltüntetik, hogy a zátonnyal való ütközést követő egy órában milyen útvonalon próbálta a hajót annak kapitánya egy közeli kikötő felé kormányozni, és hogyan lassult le teljesen a hajó, míg végül az oldalára dőlt. A grafikát itt megtekintheti. A kronológiai sorrendbe szedett eseményeket pedig lejjebb olvashatja.

A hatóság egyöntetű véleménye szerint a Costa Concordia vesztét az okozta, hogy a hajót annak kapitánya - eltérve az előírt útvonaltól - túlságosan közel kormányozta a parthoz és egy - szerinte a navigációs térképen fel nem tüntetett - zátonynak kormányozta.

Az óceánjáró üdülőhajó kálváriája pénteken este 21:40-kor kezdődött. A Corriere szerint a hajó kapitánya ekkor hívta fel telefonon Mario Palombo egykori hajóskapitányt, hogy szóljon neki, mindjárt csinál a hajóval egy "inchinót". Az inchino régi tengerész szokás, világítanak rá az olasz lapok, egyfajta üdvözlés, ennek módja az, hogy a hajót egy-egy településhez viszonylag közel kormányoznak, a partról így impozáns látványt nyújt a kivilágított, ringó ékszerdoboz. A szokás azonban főként az üdülési szezonban dívik, ilyenkor a turisták a partról köszöntik a hajót, de a távolságot akkor sem csökkentik le annyira, mint a Costa kapitánya tette. A hajó ugyanis kb. 500 méterre közelítette meg a zátonyos területet, ami vakmerőségnek bizonyult.

Nagyítás-fotógalériánk a Costa Concordia balesetéről - kattintson a képre
©

Az olasz lapok idéznek egy blogot, amely szerint a kapitány, Franceso Schettino korábban is csinált hasonló manővert. A Corrierén pedig egész fotósorozat jelent meg arról, ahogyan egy másik üdülőhajó - bizonyára egyfajta mutatványként - a sziklazátonyok között manőverezik.

Az olasz szerencsétlenséggel kapcsolatos egyik teória az, hogy a hajósok között köztiszteletnek örvendő tengeri medvének, Mario Palombónak szánta az üdvözlést a kapitány, ám Palombo állítja, csak nyáron tartózkodik Giglio szigetén, így pénteken nem is tudta volna fogadni a gesztust. Öt perccel később, 21:45 perc és 5 másodperckor következik be az ütközés. A hajó egyszerre lelassul, és a Schettino és Palombo közötti telefonbeszélgetés félbeszakad.

Két perccel később Palombo megpróbálja visszahívni a kapitányt, de nem sikerül. Egy perc múlva Schettino kapitány leküldi az első tisztet, hogy ellenőrizze a gépterem állapotát. A férfi adóvevőn közli, hogy mindent elöntött a víz. Eközben Palombo lakhelyéről felhívja a hajós céget, a Costa Crocierét, hogy megkérdezze, mi történt. Ezt követően riadóztatják a hatóságot.

21:52-kor a hajó sebessége 4 csomóra, vagyis 7,2 km/h-ra csökken. A hajó eközben végig a partok felé tart, ekkor próbál egy bal kanyart tenni a gigliói kikötő felé. Ahogyan befordul a Punta Gabbanella nevű kis földnyelv elé, sebessége 2 csomóra csökken.

22:05-kor a hajótársaság érdeklődik telefonon a kapitánynál, aki közli, hogy problémák adódtak a fedélzeten, de az ütközésről egy szót sem ejt. A hajó sötétségbe borul, ekkor hívja fel az egyik utas a közeli Pratóban lakó szüleit, akik tájékoztatják a rendőrséget, ők pedig a livornói kikötői parancsnoksággal veszik fel a kapcsolatot.

 

További képekhez kattintson!
©

22:14-kor a hajó végletesen lelassul, már csak 0,7 csomóval, vagyis kb 1,5 km/h-val halad. A parti őrség a műhold alapján beazonosítja a hajó pozícióját és felveszi a kapcsolatot a kapitánnyal, aki azt állítja, csupán áramszünet történt. Egy perc múlva a parti őrség újra érdeklődik a helyzetről, mivel tudomásukra jut, hogy a hajón már feladják a mentőmellényt az utasokra, és hogy az ebédlő terem tartószerkezete megroggyant. A parancsnoki hídról továbbra is azt ismételgetik, hogy csak az áram ment el.

22:26-kor újabb hívás érkezik a parti őrségtől, ekkor már elismerik a hajón, hogy beömlik a víz. A szárazföldről a sérültekről, halottakról érdeklődnek, de a hajóról azt a választ adják, hogy minden rendben, és csak egy vontatóhajóra volna szükség.

22:31 perckor, vagyis az ütközés után háromnegyed órával történik csak a riadóztatás: a szárazföldiek ugyanis nem hisznek a kapitány helyzetértékelésének, ezért mentőegységeket küldenek. Három perccel később küldenek csak a hajóról segélykérő üzenetet a kapitányságnak. A határőrség hajói 22:35-kor már a hajónál vannak.

A parti őrség éjszakai helikopteres videófelvétele a mentésről.

Csak 22:45-kor, vagyis az ütközés után egy órával kezdi el a személyzet az evakuálást, bár erre a kapitány még ekkor sem adott utasítást. Az utasokat felszólítják a hajó elhagyására. Amikor három perccel később a partról érdeklődnek, hogy a kapitány elrendeli-e a hajó elhagyását, az a válasz érkezik, hogy ezt éppen mérlegelik. A kapitány hivatalosan csak 22:58 perckor adott utasítást a hajó elhagyására, ennek jeleként hétszer harsantak fel a szirénák, majd ezt egy elnyújtott sípolás követte.

23 óra 10 perckor, másfél órával az ütközést követően telnek meg az első mentőcsónakok, amelyek a gigliói kikötő felé veszik az irányt. Öt perccel később a hajó elkezd az oldalára dőlni. 00:32-kor a parti őrség helyzetjelentést kér a kapitánytól, aki szerint 2-300 ember van még a fedélzeten, és megígéri, hogy visszatér a parancsnoki hídra. Tíz perc múlva a kapitány közli, hogy elhagyták a hajót, majd a parti őrség meglepettségét észlelve utóbb ezt letagadja. Hogy miként és miért távozott a hajóról, arról a legkülönfélébb magyarázatok láttak napvilágot, ügyészségi meghallgatásában azt mondta, egyszerűen beleesett a mentőcsónakba és onnan már nem tudott visszamászni. 1 óra 46 perckor hangzik el az a drámai beszélgetés, amelynek hangfelvételét, illetve leiratát minden olasz lap címlapon szerepeltette. A parti őrség egyik kapitánya a leghatározottabban próbálja visszaküldeni a kapitányt a fedélzetre, hogy vegyen részt a mentésben, ő azonban ezt a parancsot figyelmen kívül hagyja. Ennek a feszült beszélgetésnek a magyar nyelvű leiratát itt olvashatja. Ha olaszul hallgatná meg, azt a Repubblica oldalán megteheti.

A Corriere.it tragédiáról készült összefoglalója szerint 4:46 perckor a hatóságok a hajón lévő evakuálását befejezettnek nyilvánították.

A Costa Concordia nevű olasz óceánjáró luxushajón 4229-en tartózkodtak, közülük 3209 turista a világ 62 országából, többségükben olaszok, franciák és németek. A toszkán hatóságok szerdán közzétettek egy listát 28 eltűnt nevével, akiket a luxushajón utazók közül kerestek. Az eltűntek - 24 utas és a személyzet négy tagja - között 13 német, hat olasz, négy francia, két amerikai, valamint egy-egy magyar, indiai és perui állampolgár volt. A hajón zenészként dolgozó magyar férfi, Fehér Sándor holttestét még szerdán meg is találták a hajóban.

Schettino kapitány napok óta házi őrizetben van, az ügyészség gondatlanságból elkövetett többszörös emberöléssel, katasztrófa okozásával és a hajó idő előtti elhagyásával gyanúsítja. Ha a bíróság elmarasztalja, akár 15 év börtön várhat rá.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Kásler Miklós: Rendkívüli idők állnak előttünk

Kásler Miklós: Rendkívüli idők állnak előttünk

A hitetlen influenszer és a halál. Müller Cecília tévedése

A hitetlen influenszer és a halál. Müller Cecília tévedése

12 féldisznó, 31 ezer okostelefon – így telt a Black Friday az eMAG-nál

12 féldisznó, 31 ezer okostelefon – így telt a Black Friday az eMAG-nál