Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1db51fc4-7e4c-41be-a8ce-32ad9e676c7b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A két jobboldali párt hívei eleve jobban szeretik a focit.","shortLead":"A két jobboldali párt hívei eleve jobban szeretik a focit.","id":"20241217_idea-felmeres-fidesz-mi-hazank-fradi-foci","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1db51fc4-7e4c-41be-a8ce-32ad9e676c7b.jpg","index":0,"item":"9c346260-8757-4d3f-81bf-932f763b3ddf","keywords":null,"link":"/itthon/20241217_idea-felmeres-fidesz-mi-hazank-fradi-foci","timestamp":"2024. december. 17. 12:08","title":"A fradisták háromnegyede Fidesz-, vagy Mi Hazánk-szimpatizáns","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6a42e81d-deeb-408a-b6ab-80fdd02d63a0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Már nem lehet többé krediteket, valamint egyedi hívószámot vásárolni a Skype-ban.","shortLead":"Már nem lehet többé krediteket, valamint egyedi hívószámot vásárolni a Skype-ban.","id":"20241216_microsoft-skype-szam-kredit-megszunes-elofizetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6a42e81d-deeb-408a-b6ab-80fdd02d63a0.jpg","index":0,"item":"e3c4d194-ec8d-4b00-b957-2d5d4bc8b7ee","keywords":null,"link":"/tudomany/20241216_microsoft-skype-szam-kredit-megszunes-elofizetes","timestamp":"2024. december. 16. 18:03","title":"Megszűnik a Skype két funkciója is, az egyiket előfizetés váltja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d687587-f027-4b62-a4af-5f2ca5794e91","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A miniszterelnökkel nem, de az elnökkel és helyi szövetségesével várhatóan találkozik.","shortLead":"A miniszterelnökkel nem, de az elnökkel és helyi szövetségesével várhatóan találkozik.","id":"20241218_orban-viktor-bulgaria-orosz-foldgaz-gazprombank","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d687587-f027-4b62-a4af-5f2ca5794e91.jpg","index":0,"item":"a7a432b7-76ec-4dbc-b76c-ac5fa77c1fbd","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241218_orban-viktor-bulgaria-orosz-foldgaz-gazprombank","timestamp":"2024. december. 18. 10:58","title":"Orbán Viktor Bulgáriába utazik, az orosz földgáz tranzitja is téma lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f46867b6-1591-4e8e-9466-fe69b315088c","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A kétféle kivitelben kapható Skoda Enyaq modernizált külsővel és hatékonyabb működéssel folytatja karrierjét.","shortLead":"A kétféle kivitelben kapható Skoda Enyaq modernizált külsővel és hatékonyabb működéssel folytatja karrierjét.","id":"20241218_latvanyosan-megujul-az-egyik-legfontosabb-skoda-enyaq","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f46867b6-1591-4e8e-9466-fe69b315088c.jpg","index":0,"item":"39137115-a417-4e68-865e-3c955698fe7e","keywords":null,"link":"/cegauto/20241218_latvanyosan-megujul-az-egyik-legfontosabb-skoda-enyaq","timestamp":"2024. december. 18. 08:41","title":"Látványosan megújul az egyik legfontosabb Skoda","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c14adf3d-b006-4ce6-a7dc-58b8bee933f6","c_author":"Lenthár Balázs","category":"360","description":"A totális szovjetorosz elnyomás sikerrel járt a nemzeti kultúra felszámolására indított hadjáratával, a gazdasági mutatók jók voltak, így az általános életszínvonal is szovjet viszonylatban magasnak volt tekinthető és ebből kifolyólag egészen a ’80-as évek második feléig Belarusz lakosságának nagy része semmiféle komoly változásra nem vágyott. Aztán jött Csernobil és utána egymást követően potyogtak ki a szó szoros értelmében vett csontvázak a szovjet múlt rég eltemetett szekrényéből. Ám még ezek sem ingatták meg a tagköztársaság népének bizalmát a szovjet keretrendszerben, és ha nem omlik össze a Szovjetunió, Belarusz talán még ma is önként és dalolva lenne a része. Bendarzsevszkij Anton külpolitikai elemzővel, a posztszovjet térség szakértőjével beszélgettünk.","shortLead":"A totális szovjetorosz elnyomás sikerrel járt a nemzeti kultúra felszámolására indított hadjáratával, a gazdasági...","id":"20241213_rendszervaltas-35-belarusz-szovjetunio-lukasenka","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c14adf3d-b006-4ce6-a7dc-58b8bee933f6.jpg","index":0,"item":"4d673f6a-073d-47e2-9ac1-4b0e6faf13af","keywords":null,"link":"/360/20241213_rendszervaltas-35-belarusz-szovjetunio-lukasenka","timestamp":"2024. december. 16. 19:30","title":"Rendszerváltás 35 – Belarusz, az ország, amely alól kidőlt a Szovjetunió","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e53442c-16ca-4687-b96c-e4845e3b5b7e","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A munkát a jövő év elején kezdik és legalább egy évig fog tartani.","shortLead":"A munkát a jövő év elején kezdik és legalább egy évig fog tartani.","id":"20241216_szerzodes-Florian-teri-feluljaro-felujitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e53442c-16ca-4687-b96c-e4845e3b5b7e.jpg","index":0,"item":"c4db81eb-06c5-4947-a160-f81f5bc7010a","keywords":null,"link":"/kkv/20241216_szerzodes-Florian-teri-feluljaro-felujitas","timestamp":"2024. december. 16. 12:07","title":"Aláírták a szerződést, kezdődhet a Flórián téri felüljárók felújítása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b974db51-4014-4db4-a8a5-56b95e4a3358","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Igor Kirillovot azzal vádolták meg, hogy felelős az Ukrajna elleni vegyifegyver-támadásokért.","shortLead":"Igor Kirillovot azzal vádolták meg, hogy felelős az Ukrajna elleni vegyifegyver-támadásokért.","id":"20241217_moszkva-robbantas-orosz-tiszt-meghalt-igor-kirillov","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b974db51-4014-4db4-a8a5-56b95e4a3358.jpg","index":0,"item":"64be1d6c-3326-40f0-8647-e03edbc5ea0d","keywords":null,"link":"/vilag/20241217_moszkva-robbantas-orosz-tiszt-meghalt-igor-kirillov","timestamp":"2024. december. 17. 07:24","title":"Felrobbantottak Moszkvában egy magas rangú orosz katonatisztet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43b1e74e-6046-48dc-a0b5-6a28732cbb48","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Mindenki felelőtlennek tartotta Zeddy Will amerikai rappert, amiért egyszerre öt nő várt tőle gyereket. De lehet, hogy mégsem olyan éretlen, mint gondolták, csak jó az üzleti érzéke? 2024 vége felé közeledve visszatekintünk az év egyik nagy, a napokban újra szárnyra kapott álhírére, ami tökéletesen bemutatja, mennyire egyszerűen terjedhet a dezinformáció akár a hiteles híroldalakon is.","shortLead":"Mindenki felelőtlennek tartotta Zeddy Will amerikai rappert, amiért egyszerre öt nő várt tőle gyereket. De lehet...","id":"20241217_zeddy-alhir-atveres-rapper-terhes-nok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43b1e74e-6046-48dc-a0b5-6a28732cbb48.jpg","index":0,"item":"3b82d682-0b75-4749-80d2-cf2b24bb20e4","keywords":null,"link":"/elet/20241217_zeddy-alhir-atveres-rapper-terhes-nok","timestamp":"2024. december. 17. 14:54","title":"Így verte át egy 22 éves rapper a világsajtót azzal, hogy egyszerre öt nőt ejtett teherbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Húzzon vissza a hajóra! - így próbálták visszazavarni a menekülő hajóskapitányt
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Egy napon belül hőssé, de legalábbis a szikár jellem mintaképévé vált Olaszországban Gregorio De Falco tengerésztiszt, aki több fordulónyi telefonbeszélgetés során próbált ráparancsolni a toszkán partoknál zátonyra vezetett hajó kapitányának, Francesco Schettinónak, hogy menekülés helyett vegyen részt a mentésben. Az alábbiakban a drámai hangú beszélgetések szövegét olvashatják.
Kedden tették közzé az olasz lapok azoknak az ügyészség által lefoglalt telefonbeszélgetéseknek a felvételeit, amelyet a pénteken zátornyra futott és felborult üdülőhajó kapitánya és a livornói parti őrség tisztje folytatott. A beszélgetésekből kirajzolódik, hogy Olaszország mára leggyűlöltebb embere, Francesco Schettino kapitány közvetlenül a zátonnyal való ütközés után bagatellizálni próbálta a balesetet. Egy későbbi hívás során azt állította, hogy az utasok döntő hányadát már kimenekítették a hajóról, ám ez közel sem volt így, ráadásul ő a gyanú szerint ekkor már cserbenhagyta a segítségre váró utasokat és mentőcsónakkal meglépett. A legdrámaibb részek azonban azok, amelyen Gregorio De Falco, a kikötői parancsnokság tisztje üvöltve emlékezteti a kapitányt a kötelességeire: megkísérli visszaparancsolni őt a hajóra, de neki esze ágában sincs ezt megtenni, és még arról sincs fogalma, hogy halálos áldozatai is vannak a balesetnek.
Az első hívás akkor futott be a kapitányi hídra, amikor a Costa Concordia óceánjáró már túl volt az ütközésen. "Minden rendben, Concordia?" - kérdezte a parti őrség, mire az a válasz érkezett, hogy: "Igen, csak egy kis technikai zűr van." Ezt a hívást pénteken 21:49-kor rögzítették, a Concordia ekkor már ott állt, ahol most is. Öt perc múlva a livornói földi parancsnokság újra próbálkozott, miután a rendőrségtől jelzés érkezett, hogy egy utas hajótörésről tett nekik bejelentést. "Minden ok nálatok?" - kérdi az ügyeletes parancsnok, a válasz pedig ugyanaz: csak egy kis technikai zűr van. "Bemondanák a pozíciójukat?" - szól a kérdés, mire a válasz: most nem tudjuk, csak egy kis üzemzavar van, de amint megoldjuk, jelentkezünk. "Hányan vannak a fedélzeten?" "Két-háromszázan" - hangzik a megdöbbentő válasz, a hajó ugyanis tele van, négyezer ember utazik rajta, akiknek a kimenekítéséte csak negyven perccel ezután adják ki a parancsot.
Nagyítás-galériánkhoz kattintson!
AP
A livornói kikötői parancsnokság 0:42-kor arról érdeklődik, hogy hány embernek kell még elhagynia a hajót. "Most beszéltem a hajótársasággal és azt mondták, még negyvenen hiányoznak" - hangzott Schettino kapitány válasza. "Hogyhogy ilyen kevés? Maga egyáltalán a fedélzeten van?" "Nem, mert a hajó kezd eldőlni, hát elhagytuk." "Hogyan? Elhagyta a hajót?" "Nem, dehogy hagytam, itt vagyok, irányítom a mentést" - visszakozott azonnal a kapitány.
1:42-kor újabb telefonhívást kapott Francesco Schettino a kapitányságtól. Ennek eredeti felvételét itt hallgathatják meg. "Halló, De Falco vagyok Livornóból, a kapitánnyal beszélek? Mondja a nevét, kérem." "A parancsnok vagyok, Schettino."
"Na akkor, Schettino, vannak, akik a hajó fedélzetén rekedtek, ezért maga most visszamegy a csónakjával, a hajóorr alatt a jobboldalon van egy létra, azon felmegy a fedélzetre és beszámol arról, hogy hányan vannak még ott. Ezt a beszélgetést rögzítjük, Schettino parancsnok." - szól az utasítás a kikötőből. Pár pillanat múlva Schettino alig kivehetően beszélni kezd, mire De Falco rászól, hogy beszéljen hangosabban.
"A hajó feldőlt, parancsnok" - próbálkozik a kapitány, mire De Falco felemeli a hangját: "Értem. Hallgasson ide: vannak, akik éppen lefelé másznak a létrán. Maga ugyanott szépen felmászik a hajóra és elmondja nekem, hogy hányan vannak a fedélzeten, világos? Elmondja, vannak-e nők, gyerekek, vagy akik segítségre szorulnak, és azt is elmondja, hogy melyikből mennyi van, világos? Nézze, Schettino, azt, hogy maga saját magát mentette, én nagyon rossz néven veszem, ezt még meg fogja bánni. Na, induljon, a picsába!" - szól az erélyes felszólítás. "Na de kérem, parancsnok" - méltatlankodik a kapitány. "Semmi kérem, fogja magát és induljon! Erősítse meg, hogy már a fedélzetre tart!"
"A mentőcsónakkal megyek. Itt vagyok, nem megyek sehová. Itt vagyok és irányítom a mentést" - szól a kapitány összefüggéstelen magyarázkodása. "Mit irányít maga ott? Menjen a fedélzetre és ott irányítsa a mentést!" - érkezik a felszólítás De Falcótól, aki pár másodperc csend után felcsattan: "Megtagadja, hogy felmenjen?" "Nem tagadom meg." - feleli Schettino, majd a nehezen érthető felvétel szerint egy álló csónakra hivatkozik, ami útban van.
"Menjen a fedélzetre, ez parancs! Nem kell a különvéleménye. Maga azt mondta, hogy elhagyta a hajót. Most én parancsolok, menjen vissza! Világos? Hall engem? Menjen, és hívjon fel a fedélzetről. Ott van a légimentőnk is." - folytatja a szárazföldről a parancsnok. "Hol van a mentő?" - kérdez vissza Schettino. "A hajó orránál. Gyerünk. Halottak is vannak" - mondja De Falco. "Hány holttest van?" - érdeklődik a kapitány. "Nem tudom. Egyről tudok, de ezt magának kellene tudnia, az isten szerelmére" - fakad ki a kikötői parancsnok.
Videó: ezt látta infravörös kamerával a parti őrség
"De van fogalma róla, milyen sötét van? Semmit sem látunk" - próbálkozik Schettino, mire De Falco kiosztja: "És, talán haza akar menni? Menjen fel a lépcsőn és tájékoztasson, hogy mi a teendő, hányan vannak ott és mire van szükségük. Most!"
"Együtt vagyok a másodtiszttel" - kezd bele újabb mondókába Schettino. Akkor menjenek a hajóra mind a ketten, most, világos? - hangzik az utasítás, mire a kapitány ismét hímezni-hámozni kezd: "Parancsnok, én fel akarok menni a fedélzetre, csak éppen itt van egy másik mentőcsónak, éppen itt állt meg, a hajóorrnál. Most hívtam újabb mentőket." "Ezt már egy órája hajtogatja, most induljon vissza a hajóra és mondja meg, mennyien vannak fenn. Induljon azonnal!" "Rendben, parancsnok" - szól Schettino kapitány beletörődő válasza, ám a hírek szerint egyáltalán nem tért vissza a hajóra.
Az olasz sajtó szerint Schettino egy mentőcsónakból, a vízből figyelte a mentést, de egyes szemtanúk arról számoltak be, hogy a partra is kimenekült. A férfit őrizetbe vették, majd házi őrizetbe helyezték. Mivel feltehetően az ő könnyelműsége okozta magát a mindeddig tizenegy halálos áldozattal és több tucat - köztük két magyar - személy eltűnésével balesetet is, az ügyészség szerint a kapitányt tizenöt évre is ítélhetik.
Nem ez az első eset, hogy a hajóskapitányok igyekeznek kisebbíteni a baleset mértékét, ezért időnként hallgatásba burkolóznak, titkolóznak - meséli a határozottsága miatt hőssé vált De Falco az Il Tirreno.nevű szájtnak. A műszerek alapján világossá vált, hogy a hajó túl közel van a parthoz és alig halad már előre - folytatja. A parti őrség adatai szerint a hajó sebessége másodpercek alatt zuhant 15 csomóról 6 csomóra (vagyis 28 km/h-ról 11 km/h-ra).
A közölt technikai probléma pedig nem passzolt ahhoz a megfigyeléshez, hogy az utasokra elkezdték feladni a mentőmellényt. Egy komoly kapitány ilyesmivel ok nélkül nem ijesztgetné az utasokat - teszi hozzá. A Schettinóval szemben megütött kemény hangnemről pedig azt mondja, abban a helyzetben az egyedüli célja az volt, hogy mindenki biztonságban legyen.
Egy intézkedést – ami nem is kormányzati intézkedés – kétszer számoltak bele a 10+1-es listába. A gazdasági minisztérium szerint az is intézkedés, hogy egy ötlet „kidolgozása került elő”.