Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6d8c6965-d25f-4103-9682-45f4c3ed0796","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kiadta a 2024 második félévére vonatkozó jelentését az internetes sebességmérésre szakosodott Speedtest. A magyar piac viszonylatában fény derült arra is, hogy melyik szolgáltatónál a legjobb az internet, ha játékról van szó.","shortLead":"Kiadta a 2024 második félévére vonatkozó jelentését az internetes sebességmérésre szakosodott Speedtest. A magyar piac...","id":"20250217_speedtest-connectivity-report-magyarorszag-otthoni-mobil-internet-sebesseg-adatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6d8c6965-d25f-4103-9682-45f4c3ed0796.jpg","index":0,"item":"f518a731-99be-4192-97bd-3be938de32d5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250217_speedtest-connectivity-report-magyarorszag-otthoni-mobil-internet-sebesseg-adatok","timestamp":"2025. február. 17. 11:25","title":"Hol a leggyorsabb az internet? Melyik szolgáltató a legjobb, ha játékról van szó? Kijöttek a magyarországi sebességadatok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9b0dcbcb-50df-4d46-b2b0-956d3bc80b7c","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Az Eagle Hills nemrég még működése megkezdéséről írt, hogy ez pontosan mit jelent, azt továbbra sem árulták el.","shortLead":"Az Eagle Hills nemrég még működése megkezdéséről írt, hogy ez pontosan mit jelent, azt továbbra sem árulták el.","id":"20250217_mini-dubaj-rakosrendezo-eagle-hills-bejelentes-budapest-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9b0dcbcb-50df-4d46-b2b0-956d3bc80b7c.jpg","index":0,"item":"052d5f2f-07e4-49ac-b52b-b85bc3c399ac","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250217_mini-dubaj-rakosrendezo-eagle-hills-bejelentes-budapest-ebx","timestamp":"2025. február. 17. 15:10","title":"Váratlan fordulat: bejelentést ígér a Rákosrendezőről lecsúszó arab beruházó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"53457759-a4c9-486b-af68-2f2ccc0fedd7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az építési és közlekedési miniszter kommentálta Ruszin-Szendi Romulusz csatlakozását a Tisza Párthoz, beszélt Havasi Bertalan távozásáról és az Orbán család gazdagodásáról szóló filmről is.","shortLead":"Az építési és közlekedési miniszter kommentálta Ruszin-Szendi Romulusz csatlakozását a Tisza Párthoz, beszélt Havasi...","id":"20250218_Lazar-Janos-Direkt36-lejaratokampany-Ruszin-Szendi-Romulusz-Havasi-Bertalan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/53457759-a4c9-486b-af68-2f2ccc0fedd7.jpg","index":0,"item":"09dc71e8-fbd1-49aa-9929-6e4bef5a3a76","keywords":null,"link":"/itthon/20250218_Lazar-Janos-Direkt36-lejaratokampany-Ruszin-Szendi-Romulusz-Havasi-Bertalan","timestamp":"2025. február. 18. 14:25","title":"Lázár János szerint Havasi „kiszállt ebből az egészből”, majd közölte, hogy óriási lejáratókampányok jönnek a magyar politikában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2613d086-ad48-4c00-81d3-fa476080b9d7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A szokásos helyszíneken ment volna az éjszakai versenyzés. ","shortLead":"A szokásos helyszíneken ment volna az éjszakai versenyzés. ","id":"20250218_Illegalis-gyorsulasi-versenyeket-akadalyoztak-meg-a-budapesti-rendorok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2613d086-ad48-4c00-81d3-fa476080b9d7.jpg","index":0,"item":"ba72f417-cdf0-4eb2-9804-d21655ae324e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250218_Illegalis-gyorsulasi-versenyeket-akadalyoztak-meg-a-budapesti-rendorok","timestamp":"2025. február. 18. 09:32","title":"Tucatnyi illegális gyorsulási versenyre csaptak le a rendőrök Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d7cf43d6-3b7a-4b91-8f85-956840a21e0c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A sertések életük során akár hatszor is újra tudják növeszteni a fogaikat, ezt a tudást igyekszik megérteni egy kutatócsapat. A cél, hogy emberek is képesek legyenek erre.","shortLead":"A sertések életük során akár hatszor is újra tudják növeszteni a fogaikat, ezt a tudást igyekszik megérteni...","id":"20250218_fogak-ujranovesztese-sertesek-kiserlet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d7cf43d6-3b7a-4b91-8f85-956840a21e0c.jpg","index":0,"item":"f4661238-3f6a-444a-aa6f-103546425d42","keywords":null,"link":"/tudomany/20250218_fogak-ujranovesztese-sertesek-kiserlet","timestamp":"2025. február. 18. 09:03","title":"Életük során hatszor is újra tudják növeszteni a fogaikat: egy sertésnyi lépéssel közelebb került az emberiség a foggondok megoldásához","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5322d49b-48a8-4f57-8c9f-0dfc6c591b81","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az elmúlt évtizedekben drámai mértékben nőtt a nem fertőzésből eredő betegségek aránya a gyerekek körében. A romlásban jelentős szerepet játszhat a műanyagok fokozódó jelenléte – mutatnak rá kutatók.","shortLead":"Az elmúlt évtizedekben drámai mértékben nőtt a nem fertőzésből eredő betegségek aránya a gyerekek körében. A romlásban...","id":"20250217_gyerekek-muanyagok-vegyi-anyagok-kutatas-betegsegek-veszely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5322d49b-48a8-4f57-8c9f-0dfc6c591b81.jpg","index":0,"item":"2c19d0f5-7629-425b-b88f-acc95063b2b7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250217_gyerekek-muanyagok-vegyi-anyagok-kutatas-betegsegek-veszely","timestamp":"2025. február. 17. 09:03","title":"+35% esély a rákra, háromszor annyi asztmás – ijesztő eredmény látott napvilágot arról, miket okoz az, hogy egyre több a műanyag","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cb585865-b64a-45f7-b9c1-87663707eda8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több szempontból is előnyös lenne az a földalatti hálózat, ami a felszíni dugókat mérsékelné Dubajban. Ráadásul önvezető autók járnának benne.","shortLead":"Több szempontból is előnyös lenne az a földalatti hálózat, ami a felszíni dugókat mérsékelné Dubajban. Ráadásul...","id":"20250217_elon-musk-the-boring-company-alagut-dubaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb585865-b64a-45f7-b9c1-87663707eda8.jpg","index":0,"item":"6a858523-2544-42ac-b942-65d82d395116","keywords":null,"link":"/tudomany/20250217_elon-musk-the-boring-company-alagut-dubaj","timestamp":"2025. február. 17. 12:03","title":"17 km-es alagutat építhet Dubajban Elon Musk vállalata, amelyik csak nevében unalmas","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0dec2174-bd2f-4a44-808c-f6d10cb46bee","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Az egyik legősibb, de legveszélyesebb sport az ökölvívás. Orvosszervezetek kampányoltak a betiltása mellett, az amatőrök egészségét fejvédővel próbálták megóvni, de úgy tűnik, az csak tetézte a bajt. Közelebb vihetnek a sorra ismétlődő tragédiák a sportág biztonságosabbá tételéhez?","shortLead":"Az egyik legősibb, de legveszélyesebb sport az ökölvívás. Orvosszervezetek kampányoltak a betiltása mellett...","id":"20250218_okolvivas-boksz-halalos-serulesek-fejvedo-john-cooney","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0dec2174-bd2f-4a44-808c-f6d10cb46bee.jpg","index":0,"item":"c3d01e75-4803-4f16-9928-e75a191e6125","keywords":null,"link":"/sport/20250218_okolvivas-boksz-halalos-serulesek-fejvedo-john-cooney","timestamp":"2025. február. 18. 13:57","title":"Boksztragédiák: ha több életet tesz jobbá, mint ahányan belehalnak, akkor rendben van?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Húzzon vissza a hajóra! - így próbálták visszazavarni a menekülő hajóskapitányt
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Egy napon belül hőssé, de legalábbis a szikár jellem mintaképévé vált Olaszországban Gregorio De Falco tengerésztiszt, aki több fordulónyi telefonbeszélgetés során próbált ráparancsolni a toszkán partoknál zátonyra vezetett hajó kapitányának, Francesco Schettinónak, hogy menekülés helyett vegyen részt a mentésben. Az alábbiakban a drámai hangú beszélgetések szövegét olvashatják.
Kedden tették közzé az olasz lapok azoknak az ügyészség által lefoglalt telefonbeszélgetéseknek a felvételeit, amelyet a pénteken zátornyra futott és felborult üdülőhajó kapitánya és a livornói parti őrség tisztje folytatott. A beszélgetésekből kirajzolódik, hogy Olaszország mára leggyűlöltebb embere, Francesco Schettino kapitány közvetlenül a zátonnyal való ütközés után bagatellizálni próbálta a balesetet. Egy későbbi hívás során azt állította, hogy az utasok döntő hányadát már kimenekítették a hajóról, ám ez közel sem volt így, ráadásul ő a gyanú szerint ekkor már cserbenhagyta a segítségre váró utasokat és mentőcsónakkal meglépett. A legdrámaibb részek azonban azok, amelyen Gregorio De Falco, a kikötői parancsnokság tisztje üvöltve emlékezteti a kapitányt a kötelességeire: megkísérli visszaparancsolni őt a hajóra, de neki esze ágában sincs ezt megtenni, és még arról sincs fogalma, hogy halálos áldozatai is vannak a balesetnek.
Az első hívás akkor futott be a kapitányi hídra, amikor a Costa Concordia óceánjáró már túl volt az ütközésen. "Minden rendben, Concordia?" - kérdezte a parti őrség, mire az a válasz érkezett, hogy: "Igen, csak egy kis technikai zűr van." Ezt a hívást pénteken 21:49-kor rögzítették, a Concordia ekkor már ott állt, ahol most is. Öt perc múlva a livornói földi parancsnokság újra próbálkozott, miután a rendőrségtől jelzés érkezett, hogy egy utas hajótörésről tett nekik bejelentést. "Minden ok nálatok?" - kérdi az ügyeletes parancsnok, a válasz pedig ugyanaz: csak egy kis technikai zűr van. "Bemondanák a pozíciójukat?" - szól a kérdés, mire a válasz: most nem tudjuk, csak egy kis üzemzavar van, de amint megoldjuk, jelentkezünk. "Hányan vannak a fedélzeten?" "Két-háromszázan" - hangzik a megdöbbentő válasz, a hajó ugyanis tele van, négyezer ember utazik rajta, akiknek a kimenekítéséte csak negyven perccel ezután adják ki a parancsot.
Nagyítás-galériánkhoz kattintson!
AP
A livornói kikötői parancsnokság 0:42-kor arról érdeklődik, hogy hány embernek kell még elhagynia a hajót. "Most beszéltem a hajótársasággal és azt mondták, még negyvenen hiányoznak" - hangzott Schettino kapitány válasza. "Hogyhogy ilyen kevés? Maga egyáltalán a fedélzeten van?" "Nem, mert a hajó kezd eldőlni, hát elhagytuk." "Hogyan? Elhagyta a hajót?" "Nem, dehogy hagytam, itt vagyok, irányítom a mentést" - visszakozott azonnal a kapitány.
1:42-kor újabb telefonhívást kapott Francesco Schettino a kapitányságtól. Ennek eredeti felvételét itt hallgathatják meg. "Halló, De Falco vagyok Livornóból, a kapitánnyal beszélek? Mondja a nevét, kérem." "A parancsnok vagyok, Schettino."
"Na akkor, Schettino, vannak, akik a hajó fedélzetén rekedtek, ezért maga most visszamegy a csónakjával, a hajóorr alatt a jobboldalon van egy létra, azon felmegy a fedélzetre és beszámol arról, hogy hányan vannak még ott. Ezt a beszélgetést rögzítjük, Schettino parancsnok." - szól az utasítás a kikötőből. Pár pillanat múlva Schettino alig kivehetően beszélni kezd, mire De Falco rászól, hogy beszéljen hangosabban.
"A hajó feldőlt, parancsnok" - próbálkozik a kapitány, mire De Falco felemeli a hangját: "Értem. Hallgasson ide: vannak, akik éppen lefelé másznak a létrán. Maga ugyanott szépen felmászik a hajóra és elmondja nekem, hogy hányan vannak a fedélzeten, világos? Elmondja, vannak-e nők, gyerekek, vagy akik segítségre szorulnak, és azt is elmondja, hogy melyikből mennyi van, világos? Nézze, Schettino, azt, hogy maga saját magát mentette, én nagyon rossz néven veszem, ezt még meg fogja bánni. Na, induljon, a picsába!" - szól az erélyes felszólítás. "Na de kérem, parancsnok" - méltatlankodik a kapitány. "Semmi kérem, fogja magát és induljon! Erősítse meg, hogy már a fedélzetre tart!"
"A mentőcsónakkal megyek. Itt vagyok, nem megyek sehová. Itt vagyok és irányítom a mentést" - szól a kapitány összefüggéstelen magyarázkodása. "Mit irányít maga ott? Menjen a fedélzetre és ott irányítsa a mentést!" - érkezik a felszólítás De Falcótól, aki pár másodperc csend után felcsattan: "Megtagadja, hogy felmenjen?" "Nem tagadom meg." - feleli Schettino, majd a nehezen érthető felvétel szerint egy álló csónakra hivatkozik, ami útban van.
"Menjen a fedélzetre, ez parancs! Nem kell a különvéleménye. Maga azt mondta, hogy elhagyta a hajót. Most én parancsolok, menjen vissza! Világos? Hall engem? Menjen, és hívjon fel a fedélzetről. Ott van a légimentőnk is." - folytatja a szárazföldről a parancsnok. "Hol van a mentő?" - kérdez vissza Schettino. "A hajó orránál. Gyerünk. Halottak is vannak" - mondja De Falco. "Hány holttest van?" - érdeklődik a kapitány. "Nem tudom. Egyről tudok, de ezt magának kellene tudnia, az isten szerelmére" - fakad ki a kikötői parancsnok.
Videó: ezt látta infravörös kamerával a parti őrség
"De van fogalma róla, milyen sötét van? Semmit sem látunk" - próbálkozik Schettino, mire De Falco kiosztja: "És, talán haza akar menni? Menjen fel a lépcsőn és tájékoztasson, hogy mi a teendő, hányan vannak ott és mire van szükségük. Most!"
"Együtt vagyok a másodtiszttel" - kezd bele újabb mondókába Schettino. Akkor menjenek a hajóra mind a ketten, most, világos? - hangzik az utasítás, mire a kapitány ismét hímezni-hámozni kezd: "Parancsnok, én fel akarok menni a fedélzetre, csak éppen itt van egy másik mentőcsónak, éppen itt állt meg, a hajóorrnál. Most hívtam újabb mentőket." "Ezt már egy órája hajtogatja, most induljon vissza a hajóra és mondja meg, mennyien vannak fenn. Induljon azonnal!" "Rendben, parancsnok" - szól Schettino kapitány beletörődő válasza, ám a hírek szerint egyáltalán nem tért vissza a hajóra.
Az olasz sajtó szerint Schettino egy mentőcsónakból, a vízből figyelte a mentést, de egyes szemtanúk arról számoltak be, hogy a partra is kimenekült. A férfit őrizetbe vették, majd házi őrizetbe helyezték. Mivel feltehetően az ő könnyelműsége okozta magát a mindeddig tizenegy halálos áldozattal és több tucat - köztük két magyar - személy eltűnésével balesetet is, az ügyészség szerint a kapitányt tizenöt évre is ítélhetik.
Nem ez az első eset, hogy a hajóskapitányok igyekeznek kisebbíteni a baleset mértékét, ezért időnként hallgatásba burkolóznak, titkolóznak - meséli a határozottsága miatt hőssé vált De Falco az Il Tirreno.nevű szájtnak. A műszerek alapján világossá vált, hogy a hajó túl közel van a parthoz és alig halad már előre - folytatja. A parti őrség adatai szerint a hajó sebessége másodpercek alatt zuhant 15 csomóról 6 csomóra (vagyis 28 km/h-ról 11 km/h-ra).
A közölt technikai probléma pedig nem passzolt ahhoz a megfigyeléshez, hogy az utasokra elkezdték feladni a mentőmellényt. Egy komoly kapitány ilyesmivel ok nélkül nem ijesztgetné az utasokat - teszi hozzá. A Schettinóval szemben megütött kemény hangnemről pedig azt mondja, abban a helyzetben az egyedüli célja az volt, hogy mindenki biztonságban legyen.