szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy napon belül hőssé, de legalábbis a szikár jellem mintaképévé vált Olaszországban Gregorio De Falco tengerésztiszt, aki több fordulónyi telefonbeszélgetés során próbált ráparancsolni a toszkán partoknál zátonyra vezetett hajó kapitányának, Francesco Schettinónak, hogy menekülés helyett vegyen részt a mentésben. Az alábbiakban a drámai hangú beszélgetések szövegét olvashatják.

Kedden tették közzé az olasz lapok azoknak az ügyészség által lefoglalt telefonbeszélgetéseknek a felvételeit, amelyet a pénteken zátornyra futott és felborult üdülőhajó kapitánya és a livornói parti őrség tisztje folytatott. A beszélgetésekből kirajzolódik, hogy Olaszország mára leggyűlöltebb embere, Francesco Schettino kapitány közvetlenül a zátonnyal való ütközés után bagatellizálni próbálta a balesetet. Egy későbbi hívás során azt állította, hogy az utasok döntő hányadát már kimenekítették a hajóról, ám ez közel sem volt így, ráadásul ő a gyanú szerint ekkor már cserbenhagyta a segítségre váró utasokat és mentőcsónakkal meglépett. A legdrámaibb részek azonban azok, amelyen Gregorio De Falco, a kikötői parancsnokság tisztje üvöltve emlékezteti a kapitányt a kötelességeire: megkísérli visszaparancsolni őt a hajóra, de neki esze ágában sincs ezt megtenni, és még arról sincs fogalma, hogy halálos áldozatai is vannak a balesetnek.

Az első hívás akkor futott be a kapitányi hídra, amikor a Costa Concordia óceánjáró már túl volt az ütközésen. "Minden rendben, Concordia?" - kérdezte a parti őrség, mire az a válasz érkezett, hogy: "Igen, csak egy kis technikai zűr van." Ezt a hívást pénteken 21:49-kor rögzítették, a Concordia ekkor már ott állt, ahol most is. Öt perc múlva a livornói földi parancsnokság újra próbálkozott, miután a rendőrségtől jelzés érkezett, hogy egy utas hajótörésről tett nekik bejelentést. "Minden ok nálatok?" - kérdi az ügyeletes parancsnok, a válasz pedig ugyanaz: csak egy kis technikai zűr van. "Bemondanák a pozíciójukat?" - szól a kérdés, mire a válasz: most nem tudjuk, csak egy kis üzemzavar van, de amint megoldjuk, jelentkezünk. "Hányan vannak a fedélzeten?" "Két-háromszázan" - hangzik a megdöbbentő válasz, a hajó ugyanis tele van, négyezer ember utazik rajta, akiknek a kimenekítéséte csak negyven perccel ezután adják ki a parancsot.

Nagyítás-galériánkhoz kattintson!
AP

A livornói kikötői parancsnokság 0:42-kor arról érdeklődik, hogy hány embernek kell még elhagynia a hajót. "Most beszéltem a hajótársasággal és azt mondták, még negyvenen hiányoznak" - hangzott Schettino kapitány válasza. "Hogyhogy ilyen kevés? Maga egyáltalán a fedélzeten van?" "Nem, mert a hajó kezd eldőlni, hát elhagytuk." "Hogyan? Elhagyta a hajót?" "Nem, dehogy hagytam, itt vagyok, irányítom a mentést" - visszakozott azonnal a kapitány.

1:42-kor újabb telefonhívást kapott Francesco Schettino a kapitányságtól. Ennek eredeti felvételét itt hallgathatják meg. "Halló, De Falco vagyok Livornóból, a kapitánnyal beszélek? Mondja a nevét, kérem." "A parancsnok vagyok, Schettino."

"Na akkor, Schettino, vannak, akik a hajó fedélzetén rekedtek, ezért maga most visszamegy a csónakjával, a hajóorr alatt a jobboldalon van egy létra, azon felmegy a fedélzetre és beszámol arról, hogy hányan vannak még ott. Ezt a beszélgetést rögzítjük, Schettino parancsnok." - szól az utasítás a kikötőből. Pár pillanat múlva Schettino alig kivehetően beszélni kezd, mire De Falco rászól, hogy beszéljen hangosabban.

"A hajó feldőlt, parancsnok" - próbálkozik a kapitány, mire De Falco felemeli a hangját: "Értem. Hallgasson ide: vannak, akik éppen lefelé másznak a létrán. Maga ugyanott szépen felmászik a hajóra és elmondja nekem, hogy hányan vannak a fedélzeten, világos? Elmondja, vannak-e nők, gyerekek, vagy akik segítségre szorulnak, és azt is elmondja, hogy melyikből mennyi van, világos? Nézze, Schettino, azt, hogy maga saját magát mentette, én nagyon rossz néven veszem, ezt még meg fogja bánni. Na, induljon, a picsába!" - szól az erélyes felszólítás. "Na de kérem, parancsnok" - méltatlankodik a kapitány. "Semmi kérem, fogja magát és induljon! Erősítse meg, hogy már a fedélzetre tart!"

"A mentőcsónakkal megyek. Itt vagyok, nem megyek sehová. Itt vagyok és irányítom a mentést" - szól a kapitány összefüggéstelen magyarázkodása. "Mit irányít maga ott? Menjen a fedélzetre és ott irányítsa a mentést!" - érkezik a felszólítás De Falcótól, aki pár másodperc csend után felcsattan: "Megtagadja, hogy felmenjen?" "Nem tagadom meg." - feleli Schettino, majd a nehezen érthető felvétel szerint egy álló csónakra hivatkozik, ami útban van. 

"Menjen a fedélzetre, ez parancs! Nem kell a különvéleménye. Maga azt mondta, hogy elhagyta a hajót. Most én parancsolok, menjen vissza! Világos? Hall engem? Menjen, és hívjon fel a fedélzetről. Ott van a légimentőnk is." - folytatja a szárazföldről a parancsnok. "Hol van a mentő?" - kérdez vissza Schettino. "A hajó orránál. Gyerünk. Halottak is vannak" - mondja De Falco. "Hány holttest van?" - érdeklődik a kapitány. "Nem tudom. Egyről tudok, de ezt magának kellene tudnia, az isten szerelmére" - fakad ki a kikötői parancsnok.

Videó: ezt látta infravörös kamerával a parti őrség
http://video.corriere.it/prime-immagini-naufragio/e51f6cfe-406c-11e1-a5d2-75a8a88b1277

"De van fogalma róla, milyen sötét van? Semmit sem látunk" - próbálkozik Schettino, mire De Falco kiosztja: "És, talán haza akar menni? Menjen fel a lépcsőn és tájékoztasson, hogy mi a teendő, hányan vannak ott és mire van szükségük. Most!"

"Együtt vagyok a másodtiszttel" - kezd bele újabb mondókába Schettino. Akkor menjenek a hajóra mind a ketten, most, világos? - hangzik az utasítás, mire a kapitány ismét hímezni-hámozni kezd: "Parancsnok, én fel akarok menni a fedélzetre, csak éppen itt van egy másik mentőcsónak, éppen itt állt meg, a hajóorrnál. Most hívtam újabb mentőket." "Ezt már egy órája hajtogatja, most induljon vissza a hajóra és mondja meg, mennyien vannak fenn. Induljon azonnal!" "Rendben, parancsnok" - szól Schettino kapitány beletörődő válasza, ám a hírek szerint egyáltalán nem tért vissza a hajóra. 

Az olasz sajtó szerint Schettino egy mentőcsónakból, a vízből figyelte a mentést, de egyes szemtanúk arról számoltak be, hogy a partra is kimenekült. A férfit őrizetbe vették, majd házi őrizetbe helyezték. Mivel feltehetően az ő könnyelműsége okozta magát a mindeddig tizenegy halálos áldozattal és több tucat - köztük két magyar - személy eltűnésével balesetet is, az ügyészség szerint a kapitányt tizenöt évre is ítélhetik.

Nem ez az első eset, hogy a hajóskapitányok igyekeznek kisebbíteni a baleset mértékét, ezért időnként hallgatásba burkolóznak, titkolóznak - meséli a határozottsága miatt hőssé vált De Falco az Il Tirreno.nevű szájtnak. A műszerek alapján világossá vált, hogy a hajó túl közel van a parthoz és alig halad már előre - folytatja. A parti őrség adatai szerint a hajó sebessége másodpercek alatt zuhant 15 csomóról 6 csomóra (vagyis 28 km/h-ról 11 km/h-ra).

A közölt technikai probléma pedig nem passzolt ahhoz a megfigyeléshez, hogy az utasokra elkezdték feladni a mentőmellényt. Egy komoly kapitány ilyesmivel ok nélkül nem ijesztgetné az utasokat - teszi hozzá. A Schettinóval szemben megütött kemény hangnemről pedig azt mondja, abban a helyzetben az egyedüli célja az volt, hogy mindenki biztonságban legyen.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!