Huszonegy vietnami halászt engedtek szabadon a kínaiak

Elengedték azt a 21 vietnami halászt, akiket több mint egy hónapja tartottak fogva a kínai hatóságok a vitatott hovatartozású dél-kínai-tengeri Hszisa-szigetek egyikén – közölte pénteken a kínai-tengeri halászati hivatal. A 21 vietnami halász két hajóján távozhatott, miután írásban ígéretet tettek arra, hogy a jövőben nem fogják megsérteni Kína tengeri jogait, és nem halásznak Kína területi vizein.

  • MTI MTI
Huszonegy vietnami halászt engedtek szabadon a kínaiak

Egy kínai járőrhajó március 4-én vette őrizetbe a vietnami halászokat, akiknek a hajóján 900 kilogramm robbanóanyagot találtak és más a "dinamitos halászathoz" szükséges eszközt, valamint több mázsa halat. Ezután Junghsziong szigetén tartották őket.

Hanoi korábban többször felháborodottan kérte, hogy azonnal és feltétel nélkül engedjék el a halászokat, és nehezményezte, hogy a kínai hatóságok akciójukkal megsértették Vietnam szuverenitását.

Az ügyben diplomáciai jegyzéket juttattak el Kína vietnami nagykövetségére. A kínai külügyi szóvivő március végén megerősítette, hogy országának joga a vietnami halászhajók ellenőrzése a Hszisa, közismertebb néven a Paracel-szigeteknél, amelyek - Peking álláspontja szerint - Kína területének részét képezik.

Kína 2004 óta végez rendszeres járőrözést a szigetek szomszédságában és eddig 69 hajót vizsgált át. Kínai médiajelentésekből arra lehet következtetni, hogy Kína turisztikai célú fejlesztésre készül a térségben. Nemrég egy kínai magántengerjáró járt a helyszínen, amely egyik jövőbeni állomásának szemelte ki a szigeteket.

A Dél-kínai-tenger két nagyobb szigetcsoportja felett Vietnam és Kína teljes szuverenitást követel magának. A vitatott hovatartozású szigetek közül a legtöbbet Vietnam tartja ellenőrzése alatt. Környékükön jelentős földgáz- és kőolajkészleteket sejtenek, a környező vizek gazdagok halban. Kína a vele vitában álló országoknak a kétoldalú megegyezést ajánlja, de az összeütközések a térségben egyre gyakoribbak.

Kína az elmúlt napokban a Fülöp-szigetekkel került konfliktusba egy ugyancsak vitatott hovatartozású dél-kínai-tengeri sziklazátonynál, amelyet kínaiul Huangjan szigetnek neveznek. Ott a Fülöp-szigeteki hatóságok egy hadihajó bevetésével és katonákkal kísérelték meg kínai halászok őrizetbe vételét, de a közelben tartózkodó két kínai őrhajónak ezt sikerült megakadályoznia. A halászok, hajóikkal végül távoztak, de mind Manila, mind Peking azóta is a maga szuverenitását hangoztatja a terület felett.

Pekingben pénteken jelentették be, hogy az ország legkorszerűbb, 2,5 tonnás, helikopterek szállítására is alkalmas halászati őrhajója megérkezett a Huangjan-szigethez. Hivatalos közlés szerint Peking a kínai halászok "zaklatásának" megelőzésére, azok védelmére küldte hajóját a térségbe.

Orbán MI-hatalmi álmokat szövöget, pedig jobban járna, ha merne kicsi lenni

Orbán MI-hatalmi álmokat szövöget, pedig jobban járna, ha merne kicsi lenni

A magyar mesterségesintelligencia-szuverenitás irreális, a kis országok szűk szakterületi MI-fejlesztésekben lehetnek sikeresek. A kormány most már mintha tényleg komolyan venné az MI-t, de a politikai klíma (bevándorlásellenesség, keresztény fundamentalizmus, elszigetelődés az EU-tól) aligha kedvez egy alapjaiban nemzetközi iparág fejlesztésének. Ahogy a kormánystruktúra instabilitása sem.