Fordulópontként került be a francia gazdaságtörténetbe, amikor Francois Mitterrand, az ötödik köztársaság első szocialista elnöke 1983-ban, megválasztása után két évvel szakított addigi politikájával. A gazdaság versenyképességének gyengülése, a rekordszintű munkanélküliség, a magas infláció, a háromszori valutaleértékelés közepette az államosítások, a szociális juttatások, a nyugdíjak, a bérek inflációt messze meghaladó emelésének időszakát a megszorítások, a bérindexálás megszűnésének korszaka váltotta fel. A költségvetés és az államadósság konszolidálását jelentő programot az akkori szocialista kormány gazdasági minisztere, Jacques Delors, az Európai Bizottság későbbi elnöke, és Laurent Fabius költségvetési miniszter hajtotta végre.

A Francois Hollande keltette remények stilizált temetője egy párizsi demonstráción
AFP
Nemcsak a jelenleg külügyminiszter Fabius élte át közelről a változást, hanem Francois Hollande mostani államfő is, aki három évtizede, kezdő politikusként, az Élysée-palota gazdasági stábjából került át az akkori kormány szóvivői stábjába. Hasonló stratégiával próbálkozik a példaképének Mitterrand-t tartó Hollande, aki a múlt héten a magánéleti botránya miatt nagy várakozással kísért sajtótájékoztatóján részletezte szakítását az állam vezérelte válságkezeléssel. A restrikció helyett a gazdaságösztönzés ígéretével hatalomra került elnök fel akar hagyni a hivatali ideje eddigi 20 hónapját jellemző, a költségvetési hiány csökkentését célzó, a társadalom minden rétegét érintő adóemelésekkel, és a 14 éves csúcsponton lévő, közel 11 százalékos munkanélküliség szorításában egyezséget ajánlott a vállalatoknak. A felelősségi paktumként meghirdetett program keretében Hollande az ígérte, hogy a munkáltatók adóterheit 2015-től az elnöki mandátumának végéig, 2017-ig tartó időszakban évente 30-35 milliárd euróval csökkentik, cserébe egymillió új munkahelyet várnak el. Az állami kiadásokat ugyanakkor két év alatt 50 milliárd euróval mérséklik.
Paradigmaváltásként, ideológiai áttörésként értékelték elemzők annak beismerését, hogy a foglalkoztatás bővítése a vállalati szférától remélhető. Szinte hinni sem akart a fülének a sajtótájékoztatón részt vett 400 francia és külföldi újságíró, amikor Hollande pályafutása során első ízben kijelentette: mérsékelt szociáldemokratának tartja magát. A liberális minősítést azért határozottan visszautasította. Egyből a brit Munkáspárt megújítóját, a harmadikutas politikát a szigetországban az 1990-es évek végén meghonosító Tony Blairt vélték felfedezni a szocialista államfőben. De – nem kis túlzással – párhuzamba állították a szemléletváltást a német szociáldemokraták 1958-as kongresszusával is, amelyen szakítottak a marxista ideológiával. Még Gerhard Schrödert is felemlegették, aki szociáldemokrata kancellárként, baloldali nézeteit félretéve, radikálisan megnyirbálta a nagyvonalú német jóléti rendszert, és ezt munkaerő-piaci liberalizációval párosítva megteremtette a most gyümölcsöző versenyképesség alapjait.
Miközben a szocialisták többsége mögé állt, a radikális baloldaltól Hollande hideget-meleget kapott. A magát marxistának valló, ám populista demagóg Jean-Luc Mélenchon, a Baloldali Front társelnöke egyenesen jobboldalinak nevezte a tavalyi elnökválasztás második fordulójában általa még támogatott Hollande-ot, aki megítélésében egy platformra került a közvélemény-kutatásokban egyre jobban szereplő szélsőjobboldali Marine Le Pen pártjával, a Nemzeti Fronttal. Pedig az ötödik köztársaság legnépszerűtlenebb elnökének számító Hollande újszerű elgondolásai a szélsőjobb előretörésének a visszaszorítását is célozzák.

A válságot kezelni képtelen szocialisták és a belső hatalmi harcokkal elfoglalt jobboldal teremtette helyzet kedvez a Nemzeti Frontnak, amely a márciusi helyhatósági és a májusi európai parlamenti választásokon akár története legjobb eredményére számíthat. Előrelépésnek tartotta, mégsem fogadta kitörő lelkesedéssel a felelősségi paktumot az üzleti szféra. Kevesli az adóterhek csökkentését Pierre Gattaz, a Vállalkozók Szövetségének elnöke, szerinte 50 milliárd eurós munkaerőköltség-csökkentésre volna szükség. Ezenfelül pedig a jelenleg 33 százalékos nyereségadó leszállítását is elkerülhetetlennek tartja a francia cégek versenyképességének javítása érdekében. A német utáni második legnagyobb európai gazdaságot ma már a térség betegeként emlegetik. A gazdaság stagnál, az államadósság a GDP 95 százalékára rúg, a költségvetési hiány a válságban lévő eurózónatagok közé sorolt Olaszországénál is nagyobb. Az idén a GDP 3,6 százalékára tervezett deficitet csak 2015-re, az eredetileg tervezettnél egy évvel később sikerülhet a maastrichti követelményeknek megfelelő szintre leszorítani. Az állami kiadások pedig a fejlett országok mezőnyében kiemelkedően magasak, a GDP 57 százalékát teszik ki.
Különösen a német helyzettel való összehasonlítás fájó. Az átlagos óránkénti munkaerőköltség 36,84 euró, az egyik legmagasabb Európában, és az utóbbi évtizedben 19 százalékkal emelkedett, miközben a németeknél lényegében a 28–29 eurós tartományban maradt. Az euróövezet országaiba irányuló export 3,5 százalékkal csökkent, a kereskedelmi mérleg 70 milliárd eurós hiányt mutat, szemben a 150 milliárdos német többlettel. A versenyképesség romlásában a 35 órás munkahét bevezetése is szerepet játszott, éppúgy, mint az elbocsátást és a részmunkaidős foglalkoztatást nehezítő rugalmatlan munkaerő-piaci szabályozás.
És ez nem csak a szocialisták hibája. Bármelyik oldal volt hatalmon, a francia politika évtizedek óta képtelen szakítani az etatista szemlélettel. Ha indultak is reformok, azok általában elbuktak az európai összehasonlításban máig kiemelkedően erős szakszervezetek ellenállásán. Amelyek esetleg nem, azokat, miként a nyugdíjkorhatárnak Nicolas Sarkozy elnöksége idején bevezetett 62 évre emelését, a hatalomra jutó szocialisták csinálták vissza. Igaz, időközben belátták, hogy nem volt szerencsés a lépés, és tavaly, ha kissé módosított formában is, de visszatértek a Sarkozy-féle változathoz.
A versenyképesség romlásának problémájával persze Hollande is tisztában volt. Nem sokkal hatalomra kerülése után kormánya megbízta a tapasztalt vállalatvezetőt, Louis Gallois-t, az Airbusról ismert páneurópai hadiipari és repülőgépgyártó holding, az EADS egykori főnökét, hogy mérje fel a helyzetet. Gallois négy hónap alatt 22 pontos akciótervet készített, és 2012 novemberében ismertetett programjában a munkaerőköltségek 30-35 milliárd eurós csökkentését javasolta, amit az adózók körének kiszélesítéséből, áfaemelésből és az állami kiadások visszafogásából finanszírozna. Hollande akkor ettől nagyon húzódozott, most viszont félútig már elment.
TÁLAS ANDREA