szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Felelőst keresnek az orosz lapok a Malaysia Airline gépnek tegnapi tragédiája után. Az orosz lapok szerint Ukrajna is feleősséggel tartozik, ugyanakkor nem hallgatják el: a szakadárok június végén elfoglalták az A-1402. számú laktanyát, ahol Buk légvédelmi rakéták is voltak. A héten 6500 méter magasságból már lelőttek egy gépet.

Ki lőtte le a repülőgépet? – tette fel a kérdést pénteki vezércikkében a Vedomosztyi című orosz napilap. A Kommerszantnak nyilatkozó szakértők szerint Ukrajna mindenképpen felelősséget visel a malajziai repülőgép Ukrajna fölötti szerencsétlenségéért.

"A szakadárok vagy lázadó fegyveres csoportok részvételével zajló háborús cselekmények során még soha nem történt meg, hogy utasszállító repülőgépet semmisítettek volna meg. Nagy hatóerejű rakéták ritkán kerülnek a lázadók kezébe" – írta a Vedomosztyi

A befolyásos orosz üzleti-politikai napilap ugyanakkor emlékeztetett arra, hogy június 29-én a délkelet-ukrajnai oroszbarát felkelők elfoglalták az A-1402. számú laktanyát, ahol Buk légvédelmi rakéták is voltak. A Zvezda orosz rádió- és televíziós társaság honlapján idézték a szakadárok kijelentését, miszerint: "Mostantól ez a fegyver fogja védeni a Donyeck feletti légteret".

Az el nem ismert donyecki ''állam'' katonái, köztük Alekszandr Borodaj
AFP / Dominique Faget

Alekszandr Borodaj, az egyoldalúan kikiáltott, úgynevezett donyecki népköztársaság miniszterelnöke viszont a malajziai repülőgép szerencsétlenségét követően azonnal kijelentette a RIA Novosztyi orosz állami hírügynökségnek, hogy a felkelőknek "nincs olyan fegyverük, amely képes lelőni egy 10 kilométeres magasságban közlekedő utasszállító repülőt". Azt mondta, hogy ilyen föld-levegő rakétakomplexumokkal a Donyeck megyében terrorellenes műveletet végrehajtó ukrán hadsereg rendelkezik. 

A Vedomosztyi arra is emlékeztetett, hogy a szakadárok hétfőn Luhanszk megye fölött lelőtték az ukrán hadsereg egy An-26-os ukrán szállító gépét, amely 6500 méter magasan szállt. A múlt héten pedig további négy ukrán repülőgép lelövéséről számoltak be a szeparatisták.

Bürokrácia hátráltatja a kutatást

A Kommerszant című orosz napilapnak a légi katasztrófák kivizsgálását végző moszkvai székhelyű államközi légügyi bizottságnál (MAK) azt mondták, hogy a malajziai gépet ért szerencsétlenség okainak megállapításához nem elegendő a pilóták és a légi irányítók beszélgetését, valamint a repülési adatokat rögzítő, úgynevezett fekete dobozok vizsgálata. A szakértőknek a repülőgép roncsait is meg kell vizsgálniuk, ugyanakkor minthogy sem Oroszország, sem pedig más államok nem ismerték el az egyoldalúan kikiáltott "donyecki népköztársaságot", hivatalosan nem tudnak ott dolgozni a szakértőik, ezért a nemzetközi polgári repülési szervezet égisze alatt kell létrehozni vizsgálóbizottságot és felderíteni az okokat.

A Kommerszantnak nyilatkozó orosz légügyi illetékes szerint függetlenül attól, hogy mi történt, Ukrajna viseli a felelősséget a 295 ember halálát okozó tragédiáért, mert le kellett volna zárnia légterét a harci cselekmények érintette délkelet-ukrajnai terület felett. Igaz, 7800 méter alatt megtiltották a légtér használatát. Az ukrán légiközlekedési hatóságnál megerősítették, hogy 7,5 ezer méter alatt nem engedélyezték a polgári repülőgépeknek a légtérhasználatot a térségben.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!