A két légi katasztrófa miatt nagyon nehéz helyzetbe került a maláj légitársaság – mondta Mohshin Aziz Kuala Lumpur-i légi közlekedési szakértő.
A légitársaságnak már az első tragédia előtt is komoly anyagi gondjai voltak, éveken át folyt a veszteséges vállalat átalakítása. Az eltűnt gép ügye mély sebet ejtett a cégen, az ukrajnai tragédia viszont elképzelhetetlen nehézségek elé állítja.
A Malaysia Airlines naponta körülbelül 1,6 millió dolláros veszteséget könyvel el, és Aziz szerint csodára aligha számíthat. Az ukrajnai tragédia előtt elemzők úgy vélték, hogy a légitársaság legfeljebb még egy évig bírja, pénteken pedig, egy nappal az ukrajnai eset után, 11 százalékkal estek a vállalat részvényei.
Míg az első, mindmáig tisztázatlan körülmények között történt tragédiával kapcsolatosan felvetődött a maláj légitársaság felelőssége, a második eset már nem írható a cég számlájára. Ugyanakkor felróhatják nekik, hogy miért a háborús Kelet-Ukrajna felett reptették a gépeiket, miközben egyes légitársaságok még Ukrajnát is elkerülik újabban.
A csütörtöki tragédia után még kevésbé lesz vonzó a maláj légitársaság az ázsiai utasoknak, akik egyébként is sok más fapados légitársaságok kínálatából válogathatnak.
A sokk szinte tapintható Malajziában. Egy 48 éves Kuala Lumpur-i kereskedő azt mondta: megdöbbentette az ukrajnai eset, de eleinte hinni sem akart a fülének, nem is nagyon értette, hogyan lehetséges az, hogy lelőnek egy maláj utasszállítót Ukrajna felett.
A Malaysia Airlines tavaly csaknem 363 millió dolláros veszteséget könyvelt el, nagyjából háromszorosát az előző évinek.