szerző:
hvg.hu/MTI
Tetszett a cikk?

A német Bild szerint a márciusban lezuhant Germanwings-gép másodpilótája a halálos út előtti úton kipróbálta a gyors süllyedést, amivel később a gépet hegynek vezette. A lap információit hivatalos megerősítés követte.

Egy jellel több mutat arra, hogy Andreas Lubitz eltervezte ámokfutását: a Germanwings légitársaság Barcelonából Düsseldorfba repülő utasszállító gépét március 24-én az Alpoknak vezető pilótája már az odaúton, a Düsseldorf–Barcelona-járaton elpróbálta, mit fog tenni később.

AFP / Team Mueller

Mint ismert, a 4U 9525-ös légijáratot szándékosan a francia Alpoknak vezette a másodpilóta, miután kizárta a kapitányt a pilótafülkéből és nem engedte vissza. Lubitz súlyos depresszióban szenvedett, és miután kiderült számára, hogy látási problémái miatt feltehetően fel kell adnia a repülést, a halálba vitte a repülőt az utasokkal együtt.

A Bild szerint aznap reggel Barcelonába repülve, vagyis az odaúton kis magasságban már kipróbálta a gyors süllyedést, amelyet azután a visszaúton nagy magasságról indulva véghezvitt. A lap megjelenése után a katasztrófa körülményeinek vizsgálatát irányító francia hatóság (BEA) szerdán ismertette előzetes jelentését, amely szerint az Airbus A320-as repülőgép fekete dobozából kinyert adatok alapján megállapították, hogy a másodpilóta a katasztrófa előtti utolsó úton, Düsseldorfból Barcelona felé több alkalommal beprogramozta a robotpilótát arra, hogy kezdjen süllyedést 100 láb (30 méter) magasságig. Ezt semmilyen légiközlekedési körülmény nem indokolta.

A másodpilóta akkor babrált, amikor egyedül tartózkodott a pilótafülkében. A Bordeaux-i földi irányítástól azt az utasítást kapta, hogy kezdjen süllyedést. A másodpilóta végrehajtotta az utasítást, a robotpilótát a meghatározott repülési magasságra állította be, de ezt többször - néhány másodpercre - átállította 100 lábra, ami a szakértők szerint arra utal, hogy begyakorolta a végzetes manővert.  

A fekete doboz adatai megerősítik a feltételezést, hogy a másodpilóta szándékosan idézte elő a katasztrófát. "Arra lehet következtetni, hogy cselekvőképes volt és valamennyi tevékenysége arra irányult, hogy lezuhanjon a gép" - mondta Rémy Jouty, a BEA igazgatója. 

Az előzetes jelentés szerint megállapították azt is, hogy a másodpilóta a katasztrófa előtti percekben - amikor a gép visszafelé, Barcelonából Düsseldorf felé tartott - megmozgatta a gép kormányát, de a beavatkozás nem volt elég erőteljes ahhoz, hogy kiiktassa a robotpilótát. Ez előtt a másodpilóta 30 méteres repülési magasságra programozta a robotpilótát és több alkalommal növelte a repülőgép sebességét.

A gép március 24-én hegyoldalnak csapódott Franciaország déli részén, az Alpokban, a fedélzeten 150 emberrel. A másodpilóta a végzetes süllyedés előtt bezárkózott a pilótafülkébe.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!