Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0276241f-18fe-4e5f-b6eb-180a03908965","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Visszavágnak Donald Trump szerdán életbe léptetett alumínium- és acélvámjára.","shortLead":"Visszavágnak Donald Trump szerdán életbe léptetett alumínium- és acélvámjára.","id":"20250312_Kanada-csutortokon-elesiti-vamjait-az-Egyesult-Allamokbol-szarmazo-importra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0276241f-18fe-4e5f-b6eb-180a03908965.jpg","index":0,"item":"33afeab1-deb8-4e11-b06c-1e7b1cd6ed2f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250312_Kanada-csutortokon-elesiti-vamjait-az-Egyesult-Allamokbol-szarmazo-importra","timestamp":"2025. március. 12. 21:15","title":"Kanada csütörtökön élesíti vámjait az Egyesült Államokból származó importra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"355069cb-9f01-4d13-8395-08750c3206e2","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A napok, amelyekre általában szabadságot szoktunk kivenni.","shortLead":"A napok, amelyekre általában szabadságot szoktunk kivenni.","id":"20250312_2026-hosszu-hetvegek-szombati-munkanapok-rendelet-ngm","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/355069cb-9f01-4d13-8395-08750c3206e2.jpg","index":0,"item":"d9ec6e2f-ade8-4c8c-a0f8-95c8659fb164","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250312_2026-hosszu-hetvegek-szombati-munkanapok-rendelet-ngm","timestamp":"2025. március. 12. 19:39","title":"Ezeken a szombatokon dolgozhatunk majd 2026-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35786b28-1a8b-469f-8a44-06302752e7d4","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Milorad Dodik, a boszniai Szerb Köztársaság elnöke rá akarja venni Oroszországot, hogy vétózza meg a boszniai békefenntartó missziót, az EUFOR-t. Arról is beszélt, hogy nem csinált semmi törvénybe ütköző dolgot. Soha nem hagyná el az országot – utalt Dodik a magyar TEK-esek boszniai jelenlétére.","shortLead":"Milorad Dodik, a boszniai Szerb Köztársaság elnöke rá akarja venni Oroszországot, hogy vétózza meg a boszniai...","id":"20250312_Dodik-boszniai-szerb-koztartsasag-eufor-tek-nem-hagyna-el-az-orszagot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35786b28-1a8b-469f-8a44-06302752e7d4.jpg","index":0,"item":"bbbf4fa5-02ba-46f0-a157-991c2945bf28","keywords":null,"link":"/vilag/20250312_Dodik-boszniai-szerb-koztartsasag-eufor-tek-nem-hagyna-el-az-orszagot","timestamp":"2025. március. 12. 18:49","title":"Megszólalt Orbán boszniai szerb szövetségese, akinek az előállítására kiadták a parancsot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ac4ea442-5ccb-40f2-afbb-b2a0a389d333","c_author":"Hann Endre, Nagy Réka","category":"360","description":"Pártpreferenciától függően nagy a társadalmi megosztottság abban, hogy előnyösek vagy veszélyesek Magyarországra, illetve Európára nézve Donald Trump intézkedései. Sokak számára lehet meglepő, ami a Medián felméréséből a Pride megítéléséről kiderül.","shortLead":"Pártpreferenciától függően nagy a társadalmi megosztottság abban, hogy előnyösek vagy veszélyesek Magyarországra...","id":"20250313_median-fidesz-tisza-orban-viktor-magyar-peter-eu-nato-ukrajna-haboru-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ac4ea442-5ccb-40f2-afbb-b2a0a389d333.jpg","index":0,"item":"5ec121c0-f95c-4dbb-874f-8b0ec4e58f18","keywords":null,"link":"/360/20250313_median-fidesz-tisza-orban-viktor-magyar-peter-eu-nato-ukrajna-haboru-trump","timestamp":"2025. március. 13. 06:30","title":"Medián: Orbán nem tudja az EU ellen fordítani a magyarokat, Putyinnak viszont sok hívet szerzett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"734c3d74-d6f3-4a5d-9b08-9ceb7f05cf1a","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Különös dolgok történtek Magyar Péter nevével az Európai Parlamentben. Egy olyan dokumentumra került rá a neve, amelyet nem támogatott, a Fidesz azonban “kiszúrta” az előterjesztést. Az ügy miatt EP-vizsgálat várható, az sem kizárt, hogy valaki belenyúlt az Európai Parlament informatikai rendszerébe.","shortLead":"Különös dolgok történtek Magyar Péter nevével az Európai Parlamentben. Egy olyan dokumentumra került rá a neve, amelyet...","id":"20250312_europai-parlament_magyar-peter_fidesz-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/734c3d74-d6f3-4a5d-9b08-9ceb7f05cf1a.jpg","index":0,"item":"bf016aaa-ad76-4fc8-bfcb-87d8e43800b0","keywords":null,"link":"/eurologus/20250312_europai-parlament_magyar-peter_fidesz-ebx","timestamp":"2025. március. 12. 16:51","title":"Egyre furcsább az egész történet, ami az Európai Parlamentben megesett Magyar Péterrel: eddig még csak példa sem volt ilyesmire","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2be40481-5399-4a2d-82f0-52103de43696","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után – derül ki a Medián friss felméréséből.","shortLead":"A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által...","id":"20250312_Median-Fidesz-Tisza-Orban-Magyar-Peter-afacsokkentes-inflacio-visszateres-elelmiszer-zoldseg-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2be40481-5399-4a2d-82f0-52103de43696.jpg","index":0,"item":"d952edf5-2713-495a-9e4e-8df9864595bf","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250312_Median-Fidesz-Tisza-Orban-Magyar-Peter-afacsokkentes-inflacio-visszateres-elelmiszer-zoldseg-ebx","timestamp":"2025. március. 12. 17:16","title":"Medián: A fideszesek többsége is Magyar Péter áfajavaslatát kérné, nem Orbán visszatérítéses ígéretét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"23f1dd3f-8ddb-47b6-b27e-72a27326527b","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Rodrigo Dutertét, kedden tartóztatták le Manilában, szerdán már bírósági őrizetbe került Hágában.","shortLead":"Rodrigo Dutertét, kedden tartóztatták le Manilában, szerdán már bírósági őrizetbe került Hágában.","id":"20250312_orizet-rodrigo-duterte-volt-fulop-szigeteki-elnok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/23f1dd3f-8ddb-47b6-b27e-72a27326527b.jpg","index":0,"item":"a4d5224a-dbd4-477d-bdf2-7aceb4366c24","keywords":null,"link":"/vilag/20250312_orizet-rodrigo-duterte-volt-fulop-szigeteki-elnok","timestamp":"2025. március. 12. 20:57","title":"Őrizetbe került Rodrigo Duterte volt Fülöp-szigeteki elnök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e0179efd-da30-425b-8f5a-7a7417e72c7d","c_author":"Spiró György","category":"360","description":"Ha nem volnánk a vakhitre genetikailag előkészítve, a diktatúrákat nem lehetne létrehozni. Miért ne alakulhatna át császársággá a királyságból lett köztársaság, mint Rómában? Spiró György író esszéjében történelmi analógiákkal fest sötét képet a jelenkorról.","shortLead":"Ha nem volnánk a vakhitre genetikailag előkészítve, a diktatúrákat nem lehetne létrehozni. Miért ne alakulhatna át...","id":"20250313_hvg-Spiro-Gyorgy-Roma-diktatura-vallas-essze","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e0179efd-da30-425b-8f5a-7a7417e72c7d.jpg","index":0,"item":"aa58d45e-71a6-40b2-8668-27dcdaf60e18","keywords":null,"link":"/360/20250313_hvg-Spiro-Gyorgy-Roma-diktatura-vallas-essze","timestamp":"2025. március. 13. 08:04","title":"Spiró György: A vallásos vadállat, aki rettegésében mindent tönkretesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Csak külső fizikai hatás okozhatta a Kogalimavia orosz légitársaság 224 halálos áldozatot követelő múlt szombati katasztrófáját – állítják a vállalat vezetői, akik szerint a technikai, illetve pilótahibát is ki lehet zárni. Közben azért sokasodnak a kérdőjelek is: egyszer már alaposan összetörték az orosz Airbus 321-est, a gépet üzemeltető légitársaság pedig súlyos pénzügyi gondokkal küszködik.
Tizennégy évvel ezelőtt a Middle East Airlines Airbus 321-esének pilótája a kairói repülőtér felé közeledve túl magasra emelte a vasmadár orrát, s jól nekicsapta a gép farát a leszállópályának. A komoly szerkezeti károsodást szenvedett repülőt kijavították, majd eladták. Ugyanez az A321-es a múlt szombaton – már az orosz Kogalimavia színeiben – 23 percnyi repülés után, kilencezer méter magasban eltűnt a radarokról, majd ezernyi darabra szétesve lezuhant a Sínai-félsziget homokjába.
A katasztrófa után készült képek alapján megállapítható: a 2001-ben megrongálódott farokrész a többi roncsdarabtól legalább három kilométeres távolságban ért földet, így nem kizárt, hogy a baleset a miatt következett be, hogy a gép szerkezetét leginkább igénybe vevő emelkedési szakaszban előjött egy rejtett hiba, s gyakorlatilag szétrobbant a gyorsan dehermetizálódó utaskabin. Ezt annak ellenére sem lehet kizárni, hogy az orosz tulajdonban lévő gép Írországban volt bejegyezve, így az ottani hatóságok is felelősek voltak az ellenőrzési kötelezettségek betartásáért. Ugyanakkor figyelemre méltó, hogy a szerencsétlenül járt gép másodpilótája, Szergej Truhacsev a végzetes felszállás előtt felhívta a lányát, s arról panaszkodott neki, hogy sok kívánnivalót hagy maga után a repülő állapota.
MTI / AP / Makszim Grigorijev
Az Izvesztyija című orosz napilap közben arról számolt be, hogy a nyugat-szibériai Kogalim városáról elnevezett légitársaság komoly anyagi nehézségekkel küszködött. A cég legalább 32 millió rubellel – 150 millió forinttal – tartozik az orosz állami nyugdíjalapnak, a cég nyeresége pedig tavaly 2,4 millió rubelre zuhant az egy évvel ezelőtti 87 millióról. Ugrásszerűen megemelkedtek a kiadások is, a Kogalimavia költségei tavaly 7,2 milliárd rubelt tettek ki, 1,3 milliárddal többet, mint 2013-ban. A cég, amely egy tavaly kezdett arculatátformálás eredményeként felvette a Metrojet nevet: már csak nyugati gépekkel közlekedik, a használt Airbus-gépekkel felváltott Tu-154-eseket az évtized elején vonták ki a forgalomból. A több milliárd rubeles hitelállománnyal terhelt cég állítólag az utóbbi hónapokban akadozva és késve fizette ki a béreket, s emiatt igencsak feszültek voltak a pilóták és az utaskísérők.
AKogalimavia műszaki igazgatóhelyettese mindenesetre gyorsan közölte: semmi köze nem lehet a történtekhez annak, hogy 2001-ben a repülőgép farokrésze leszállás közben a földnek csapódott, az akkor keletkezett sérüléseket ugyanis teljesen kijavították. Elmondta azt is, hogy október 26-án rutinellenőrzést végeztek a gép hajtóművein, amelynek során semmilyen problémát nem észleltek. De gyorsan reagáltak a másik felvetésre is, a társaságot tulajdonló holdingtársaság egyik képviselője azt mondta, hogy a cégnek nem voltak pénzügyi problémái, amelyek befolyásolhatták volna a repülésbiztonságot.
Vegyes képet mutat az oroszországi légitársaságok biztonsági statisztikája. Míg a legnagyobb társaság, az Aeroflot modern flottával és balesetek nélkül működik, szinte minden évre jut egy-egy kisebb szállítót érő katasztrófa. 2011-ben a Jaroszlavl jéghoki csapata halt meg egy balesetben – a pilóta rossz pedált nyomott le –, 2012-ben 31-en vesztették életüket Szibériában, 2013-ban pedig a Moszkva és Kazany között közlekedő Boeing 737-es csapódott a földbe ötven emberrel a fedélzetén.
2012 decemberében történ egy másik, "csupán" három halálos áldozatot követelő, ám látványos baleset is: a Red Wings légitársaság gépe nem tudott megállni a vnukovói repülőtér leszállópályáján és áttörte a kerítést. A gép egyik kereke kigurult a közeli autópályára, ahol nekicsapódott egy gyorsan haladó autónak. A Red wing gépeivel már korábban is voltak bajok, az utasok többször panaszkodtak, hogy a leszálló Tu-204-esek nagyon nehezen lassulnak le.
Roncsdarab Jaroszlavl közelében 2011-ben
MTI / EPA / Makszim Sipenkov
Bár egyelőre a Kogalimavia vezetőit leszámítva senki sem ad hitelt (és a fekete doboz előzetes vizsgálata is ezt erősíti) azoknak a beszámolóknak, melyek szerint a gépet terroristák semmisítették volna meg – az Iszlám Állam egy közleményben vállalta magára a gép felrobbantását –, egy sor légitársaság, köztük a francia Air France és a német Lufthansa már bejelentette, biztonsági megfontolásokból felfüggeszti a Sínai-félsziget fölött húzódó légifolyosó használatát.
Az óvatosság hátterében az áll, hogy 2014 júliusában Kelet-Ukrajna fölött valóban rakétatalálat ért egy utasszállítót: a Malaysia Airlines Amszterdamból Kuala Lumpur felé tartó gépén 298 ember tartózkodott. A légifolyosó használatának felfüggesztése azt jelenti, hogy egyre inkább túlterheltté válik a Közel-Keletet és Európát összekötő többi útvonal, ahol tömegesen repülnek a dohai vagy a dubai csomópontokba tartó, vagy onnan felszállt gépek.
A ráncfelvarrt nemzeti konzultáción nem csak drága, de felesleges is, hiszen a közvélemény többségében elutasító álláspontja közvélemény-kutatásokból amúgy is jól ismert.