szerző:
hvg.hu

Lassan az egész világ megtudja, hogy kik állhatnak a legnagyobb példányszámú magyar napilap felfüggesztése mögött.

A tulajdonosok új üzleti modellről, a szerkesztőség viszont puccsról beszél-írja a tekintélyes német Spiegel honlapja a Népszabadság működésének beszüntetéséről. „A szombati lapszám éppen kikerült az utcára, amikor megjelent a tulajdonos közleménye a döntésről, illetve annak indoklásáról.” A Spiegel emlékeztet arra, a liberális Népszabadság az utóbbi hónapokban feltűnést keltett azzal, hogy alapos kutatások alapján megírt cikkeket közölt azokról a botrányokról, melyek Orbán Viktor miniszterelnök jobboldali-nemzeti kormányának tagjaihoz és kegyeltjeihez kapcsolódnak. A rendszerváltás előtt, 1956-ban megjelenő lap a kommunista párt szócsöve volt. A  Spiegel felidézi, hogy a bécsi Der Standard korábbi értesülései szerint a nyáron egy, a Fideszhez közel álló vállalkozás, a Duna Aszfalt szerződést kötött a Mediaworks megvásárlásáról. (Ezt az értesülést augusztus végén a kiadó vezetése cáfolta).

A Népszabadság kimúlása aggályokat vet fel a sajtó sokszínűségét illetően, annak további erózióját, a magyar média átszervezését vetítheti előre a 2018-as választások előtt – írja a Financial Times. A brit lap emlékeztet arra, hogy a Freedom House sajtószabadság listán Magyarország a legrosszabb pontszámot kapta az unió országok közül, és a mai bejelentés illeszkedik abba, ami Közép- és Kelet-Európában történik, ahol attól lehet tartani, hogy növekszik a médiára, a bíróságokra és a civil csoportokra gyakorolt kormányzati nyomás. A lap kiemelten említi Lengyelországot, amely ellen az Európai Bizottság vizsgálatot indított, mondván, ott aláássák a demokratikus intézményeket. A Financial Times is ír arról, hogy Orbán Viktorhoz közelálló körök készültek megvenni a Népszabadságot. Ráadásul a brit lap nem magyarországi sajtóértesülésekre hivatkozik, hanem a sajátjaiéra. Augusztusban ezt két magyarországi médiavezető is mondta a brit újságnak.

Az Euronews címlapon hozza a Népszabadság-sztorit. Tényszerűen beszámol a mai történésekről és felidézi, hogy az elmúlt időszakban a lap két a Fidesz számára kellemetlen sztorit tárt fel: Matolcsy György barátnőjének ügyét, illetve Rogán Antal helikopterezését. Az Euronews az előzményeket illetően ír azokról a meg nem erősített médiaértesülésekről, hogy az események mögött egy titkos ügylet áll, amelyet az Orbán Viktor jó barátjához, Mészáros Lőrinchez köthető Duna Aszfalt kötött a Népszabadság tulajdonosával, a Vienna Capital Partnersszel. Az Euronews azt írja, ugyanezen értesülések szerint a Fidesznek nincs szüksége a Népszabadságra, amint a Vienna Capital Partnersnek sem kívánja megtartani, így azt esetleg eladják egy a baloldalhoz kötődő médiatársaságnak. Az Euronews ugyanakkor úgy véli, nagyon valószínűtlen, hogy a lap kiadásának felfüggesztése segíthet csökkenteni a lap kiadójának veszteségeit és megállíthatja az olvasótábor csökkenését.

A cikk szerint a történet az Origóéhoz hasonlít, amikor Lázár János miniszter titkos útjainak feltárása miatt leváltották az akkori főszerkesztőt? Sáling Gergőt, majd nem sokkal később a lapot a Magyar Telekom egy olyan társaságnak adta el, amely Matolcsy György jegybankelnök köreihez köthető, és a portál az óta soha nem kritizálja a kormányt.

A BBC szűkszavúan, de címlapján előkelő helyen ismerteti a Népszabadság körüli mai fejleményeket, az AFP hírügynökség tudósítója pedig már a Kossuth téri tüntetésről számolt be a Twitteren:

A New York Times azt emeli ki, hogy minden magyar ellenzéki párt elítélte a történteket, és kivétel nélkül azzal vádolják a kormányt, hogy dominanciáját az egész sajtóra ki akarja terjeszteni. Az amerikai lap idézi a Jobbik szóvivőjét, Mirkóczi Ádámot, aki szerint a Népszabadság tönkretétele legújabb példája Orbán Viktor megalomániájának, és a Fidesz egyetlen célja, hogy 100 százalékban kontrollálja a médiát.  Szigetvári Viktortól, az Együtt elnökétől azt idézi a New York Times, hogy Orbán azért lépett, mert útjában volt a tényfeltáró újságírás, és ezzel az akcióval az Orbán-rezsim sajtószabadság elleni harca a csúcsra ért. Az amerikai lap emlékeztet arra, hogy az elmúlt években a nyomtatott és az online média, illetve a rádiók és tévék nagy része került a kormányzat ellenőrzése alá és lett észrevehetően kormánypárti hangvételű.

Az ukrajnai Radio Svoboda honlapja a France Presse hírügynökségre hivatkozva tárgyszerű, rövid cikket közölt arról, hogy az egyik legfontosabb magyar ellenzéki sajtóorgánum, a Népszabadság felfüggeszti tevékenységét. A beszámoló szerint a lépés ráirányítja a figyelmet a szólásszabadsággal és a demokrácia állapotával kapcsolatos aggodalmakra a tízmilliós Magyarországon. Idézik a tulajdonos Mediaworks Media Group (ennek a tulajdonosa pedig a Vienna Capital Partners) tájékoztatását arról, hogy üzleti döntésről van szó, amelyet a tervezett koncepcióváltás tett szükségessé. A Radio Svoboda arra is kitér, hogy az ellenzéki szocialisták a magyar sajtó „fekete napjának” nevezték a mait, illetve megjegyzi, hogy a Népszabadság rendkívül kritikusan viszonyult Orbán Viktor kormányához, amelyet (meg nem nevezett) európai vezetők bíráltak a sajtószabadság elnyomása és migránsellenes politikája miatt.

Legyen HVG pártoló tag!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Képek: Órákkal a bemutató előtt kiszivároghatott a Samsung összehajtható telefonja

Képek: Órákkal a bemutató előtt kiszivároghatott a Samsung összehajtható telefonja

14 éves kor alatt megtiltaná az okostelefonok használatát egy német gyerekpszichológus

14 éves kor alatt megtiltaná az okostelefonok használatát egy német gyerekpszichológus

Hivatalos: Tesla-kereskedés nyílik Budapesten

Hivatalos: Tesla-kereskedés nyílik Budapesten

Szegény vevő alatt elszabadult az autó, lerombolta a kereskedést – videó

Szegény vevő alatt elszabadult az autó, lerombolta a kereskedést – videó

Az elemzőket is meglepte, mekkorát nőtt a Magyar Telekom bevétele

Az elemzőket is meglepte, mekkorát nőtt a Magyar Telekom bevétele

Orbán összecsapta a bokáját, a NATO elvárásai szerint vesz fegyvert

Orbán összecsapta a bokáját, a NATO elvárásai szerint vesz fegyvert