szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az Aeroflotnál használtak már polgári célokra szuperszonikus utasszállítót, de nem sokáig. Putyin azzal érvelt, hogy korábban túl drága volt a jegy ilyen gépekre, ezért mondtak le a sorozatgyártásról. Most viszont egyes nagyvállalatok szerinte már tudnának hasznosítani egy ilyen gépet.

Vlagyimir Putyin csütörtökön Kazanyban megnézte a korszerűsített Tu–160-as stratégiai rakétahordozó próbarepülését. Az orosz elnök egyúttal kezdeményezte, hogy a repülő alapján fejlesszenek ki egy új szuperszonikus utasszállítót.

A Tu–160-as (a NATO-kód szerinti nevén Blackjack) a TASZSZ háttéranyaga szerint a legnagyobb változtatható szárnyállású repülőgép, és a világ legnehezebb harci repülője, amely nukleáris robbanótöltettel felszerelt manőverező robotrepülőgépek szállítására alkalmas. Eredeti változatát a Szovjetunióban hozták létre válaszként az amerikai Rockwell B–1 Lancer interkontinentális bombázóra.

Noha eredetileg 100 ilyen, Oroszországban "Fehér Hattyú" néven emlegetett repülőgép megépítését tervezték, 1981 és 1996 között 42 készült el belőle. Az orosz légierő 16 régi típusú géppel rendelkezik most.

A számos tekintetben korszerűsített, hivatalos nyilatkozatok szerint 60 százalékkal megnövelt hatékonyságú stratégiai rakétahordozó kazanyi gyártásáról 2015-ben született döntés. Az első új gépet tavaly november 16-án adta át ünnepélyesen az összeszerelő üzem. A próbarepülések múlt héten kezdődtek el.

Az orosz védelmi tárca 10 modernizált Tu–160M2 típusú rakétahordozó megvásárlására szerződött le, 160 milliárd rubel értékben. A gép sorozatgyártáshoz szükséges digitális dokumentáció leghamarabb az év közepére készül el. A fedélzeti rádióelektronikai berendezések kifejlesztését 2020-ra ígérték. A minden elemében elkészült új bombázó első repülése a következő évtized közepén várható majd.

Putyin a gép polgári alkalmazásának lehetőségéről csütörtökön azt mondta, hogy a Tu–144-es szuperszonikus repülőgép gyártásáról annak idején azért mondtak le, mert egy jegy ára az akkori átlagfizetésnek felelt meg. Az elnök szerint a mostani nagyvállalatok már a hatalmas területű országban, amelyből hamarabb lehet eljutni New Yorkba, mint Kalinyingrádból Vlagyivosztokba elrepülni, már hasznosítani tudnának egy ilyen gépet.

Jurij Szljuszar, az Egyesült Repülőgépipari vállalat vezetője közölte, hogy az utasszállító terve már elkészült.

Putyin egyébként szerdán Ufában "stratégiai célként" nevezte meg, hogy az orosz hadiipari vállalatok 2025-re 30, 2030-ra pedig 50 százalékra növeljék a polgári rendeltetésű termelésüket.

A Tu–144-es 1968 végén hajtotta végre szűzrepülését. Összesen 16 darabot gyártottak belőle. 1977-től alkalmazták utasszállításra a Moszkva–Almati-útvonalon. Az Aeroflot légitársaság színeiben 102 járatot hajtott végre, ebből 55 alkalommal szállított utasokat. Egy Tu–144-es, fedélzetén hatfőnyi személyzettel, 1973-ban lezuhant a Le Bourget-i légi bemutatón. Egy másiknak 1978 májusában tesztrepülés közben kényszerleszállást kellett végrehajtania, és kiégett Jegorjevszk közelében üzemanyag-szivárgásból származó tűz következtében. Hét hónappal az üzembe állítása után 1978. június 1-jén leállították alkalmazását a légi utasszállításban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!