szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Különleges betonszerkezeteiről volt híres Riccardo Morandi olasz építész, akinek egyik legismertebb alkotása, a genovai Morandi-híd, másik nevén a Polcevera-viadukt, kedd délben szakadt le sok embert maga alá temetve.

Az 1902-ben, Rómában született mérnök pályafutása elején Calabria földrengéssújtotta körzeteiben épített megerősített betonépítményeket, majd a fővárosba visszatérve 1931-ben irodát nyitott, amelyben eleinte gyalogos-felüljárókat, majd utána középületeket és hidakat tervezett.

Részt vett az ismert római repülőtér, a Fiumicino tervezésében, és 1974-ben Kolumbiában is épült egy hídja Barranquilla városában.

A Vadi el Kuf híd
©

1971-ben nyílt meg Líbiában a Vadi el Kuf híd, amely 1978-ig a világ leghosszabb függőhídja volt: a két főpillér között 281 méter távolság volt, s a szerkezetet drótkötelek tartották.

Morandi igyekezett minél kevesebb pillért alkalmazni hídjaihoz, s mivel ez drágább volt, mint a hagyományos, sűrű pilléres módszer, nem sok követője akadt. Az építész 1989-ben, 87 éves korában halt meg.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!