szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A zenekart greenwashingra, azaz arra használta egy finn vállalat, hogy fenntarthatóbbnak tűnjön, miközben rombolja a környezeti értékeket.

Zhvg
A világ egyik legsürgetőbb problémája a környezet védelme, a klímaválság, a fenntarthatóság. Ezekre nekünk különös figyelmet kell fordítanunk, ezért kiemelt helyen is kell kezelnünk. Innen új alrovatunk címe is: Zhvg.
Friss cikkek a témában

Megállapodást kötött a Coldplay és a Neste nevű finn olajvállalat, amely bár magát a világ legnagyobb bioüzemanyag-előállítóként reklámozza, a cég pálmaolaj-beszállítói több mint 10 ezer hektárnyi erdőt irtottak ki többek között Indonéziában és Malajziában mindössze két év alatt, 2019 és 2020 között – írja a Guardian.

A nemzetközi környezetvédelmi NGO, a Transport and Environment (T&E, Közlekedés és Környezet) szerint ez az úgynevezett greenwashing mintapéldája, azaz egy környezetileg káros tevékenységet végző cég erőfeszítése, hogy zöldebbnek és fenntarthatóbbnak tűnjön, többnyire marketing és PR-eszközökkel.

Carlos Calvo Ambel, a szervezet egyik igazgatója szerint a zenekar a „hasznos idióta” szerepét tölti be a folyamatban. Szerinte a Neste tisztában van vele, hogy a Coldplay rajongói elszörnyednének, ha megtudnák, mennyivel járul hozzá az erdőirtáshoz a bandával együttműködő cég, és javasolja, hogy Chris Martinék mihamarabb hátráljanak ki a megállapodásból. Hozzáteszi: nem kérdés, hogy jó szándékkal akar együttműködni a Coldplay valakikkel azért, hogy csökkentsék a turnézás ökológiai lábnyomát, de a Neste visszaél ezzel.

Tény, a Coldplay valóban igyekszik fenntarthatóbban koncertezni, a jelenlegi turnéjukon például minden eladott jegy után egy fát ültetnek, a tánctér pedig elnyeli és felhasználja a rajongók ugrálásából származó kinetikus energiát. A Nestevel kapcsolatban a zenekar közleményében úgy fogalmazott: azt az ígéretet kapták, hogy a cég nem használ nyers, csak újrahasznosított anyagokat (mint például sütőolajat), és pláne nem nyúl pálmaolajhoz. Hozzáfűzték azonban: a turné beharangozásakor azt mondták, mindent megtesznek a fenntarthatóság érdekében – emellett kitartanak, de azt nem állítják, hogy minden téren sikerült is helyes döntéseket hozni.

A történetet a Neste szóvivője úgy kommentálta, hogy a cég működésében semmilyen fenntarthatósági szabálysértésnek nincs helye, és a Coldplay-jel való együttműködéshez semennyi nyers pálmaolajat nem használtak, és 2023 végére egyébként is nullára csökkentik a pálmaolaj-felhasználásukat. A pálmaolaj jelenleg a cég nyersanyagigényének 7 százalékát fedezi.

A Coldplayt azért is kritizálták, mert a BMW-vel is együttműködnek, szakértők szerint pedig a bajor autógyártó erőteljesen lobbizik például az uniós klímacélok ellen. A BMW-vel való kollaborációról a zenekar azt mondta, ők voltak az egyetlen gyártó, amely segített nekik, így a német cég 40 autóakkumulátort biztosít, amelyek a koncertek energiaszükségletét segítenek kielégíteni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!