szerző:
hvg.hu

Száraz úton, autópályán legyen kisebb a gördülési ellenállás, míg hóban éppen, hogy nagy tapadás kellene.

A Continental gumiabroncsrészlege mutatta be a Frankfurti Autószalonon, azt a kísérleti gumiabroncsot, amely képes változtatni tapadási felületének méretét és alakját.

A dolog lényege, egy összetett rendszer, amelyek révén az abroncs változtatni tudja alakját az úttest jellegének megfelelően. Mikrokompresszoroknak hívott szerkezetek kerültek a felnikbe, amelyek szükség szerint szabályozzák a tapadási felület méretét a felnin keresztül, ezzel változtatva abroncs szélességét.

Négyféle állása van jelenleg: vizes, egyenetlen, csúszós és normál. Példaként: magasabb nyomást és kisebb gördülési felületet használnak normál, száraz körülmények közt, ami alacsonyabb gördülési ellenállást, vagyis gazdaságosabb használatot jelent. A rendszer képes akár 1 bar nyomást is modulálni, hogy például egy csúszós-havas parkolóhelyről ki lehessen állni, a nagyobb tapadófelület révén.

©

Az abroncsokban szenzorok is vannak, olyan elektromosan vezető gumivegyületek révén, amelyek képesek kommunikálni egy fedélzeti egységgel. Ezek a szenzorok mérik a barázdamélységet, a hőmérsékletet és az elhasználtságot, a hangjelleg alapján pedig akár egy közelgő defektre is figyelmeztetnek. A szenzorok vezeték nélküli kapcsolaton keresztül küldik az adatokat a fedélzeti számítógépre, amely esetleges kritikusnak ítél paraméterek esetén figyelmezteti az autóst.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.