szerző:
hvg.hu

Egy ember meghalt múlt hét végén, amikor a BKV zavarelhárító autója szemben a forgalommal száguldva elgázolta. A rendőrség büntetőeljárást indított, a közvélemény pedig azt kérdőjelezi meg, miért kell kék lámpa a tömegközlekedési zavarelhárítóknak.

Múlt hét végén a BKV Zrt. megkülönböztető jelzést használó zavarelhárító kocsija egy balesethez sietve gyalogosokat ütött el az 1-es villamos Róbert Károly körút nevű megállójánál. Nagyon gyorsan ment a BKV-s autó - ezt mondta az RTL Klub Híradójának a pénteki baleset egyik szemtanúja.

A megkülönböztető jelzést használó zavarelhárító kocsi egy 39 éves férfit ütött el, aki a helyszínen meghalt. A gázolás után többen számon kérték a sofőrt, miért ment olyan gyorsan a megállónál. A gyalogos valószínűleg szabálytalanul akart átmenni az úton, közben nem vette észre a szembe sávból érkező kocsit.

Az Index annak járt utána, szükséges-e egyáltalán ezeknek a zavarelhárító autóknak megkülönböztető jelzéssel járkálniuk? A pro okok mellett szerepel egy korábbi BKK-s felmérés, amely szerint egy átlagos baleset miatti üzemzavar 20-30 perc helyett 100-130 lenne az ilyen, gyorsan reagáló kocsik személyzete nélkül. A műszaki mentés ugyanúgy a forgalmi zavarelhárítás része. Van, hogy váltót kell átállítani, metróállomást lezárni, rengeteg feladat adódik a papírmunkán túl is - mesélte az Indexnek egy volt BKV-s vezető.

A jogszabály szerint a BKV-nak joga van a kék lámpához, az ezeket vezető sofőröknek pedig az adott járműkategóriára érvényes járművezetői engedély, a hatósági előírásoknak megfelelő érvényes egészségügyi alkalmasság (eü.2), illetve pályaalkalmassági minősítés (az egyik legmagasabb szintű, amely a PÁV I.) kell. Kétévente meg kell újítani a jogosultságukat és a sofőrök ezen kívül évente egyszer vezetéstechnikai képzésen vesznek részt.

Igaz, a lap forrása szerint az ORFK-nak van külön olyan képzése, ami megkülönböztetett jelzésű gépjárművekre vonatkozik, de a BKV nem velük képzi sofőrjeit. Ezekbe az autókba sokszor olyan járművezetők ülnek, akik más járművön már bizonyították, hogy felelősséggel vezetnek - írja az Index. A cikkéhez egyébként egy BKV-nál dolgozó olvasójuk is hozzászólt, miszerint nem szeret szirénázni: „fél láb a börtönben, fél láb a koporsóban. És ezzel egyre többen vannak így”– írta. Évente több mint ezer vonulás van, de a múlt heti az első baleset több mint tíz éve.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.