szerző:
hvg.hu

Amiben a dízelmotorok jók voltak, abban a benzinesek nem annyira.

Érdekes adatot tett közzé egy francia szevezet, amely szerint az elmúlt 23 év után először emelkedett a CO2-kibocsátás az országban forgalomba helyezett autóknál.

Az AAA Data nevű cég statisztikái szerint tavaly 111 g/km volt a CO2-kibocsátás átlagosan, amely igaz ugyan, hogy csak 1 grammal több mint egy évvel korábban, de akkor is emelkedést jelent. Mindez a mostanság egyre jobban szereplő hibridek ellenére volt megfigyelhető, amelyek már az új autók 5 százalékát adják Franciaországban is.

A helyzet kulcsa a dízelek visszaszorulása, amelyek CO2-ben sokkal jobban teljesítenek, mint a benzinesek. Viszont azzal, hogy a korábbi 47 százalék, helyett már csak 41 százalékát teszik ki a piacnak, bizony ennek a másik oldalon vannak nem éppen kívánatos mellékhatásai.

A nagy dilemma: szabad-e még dízelt venni?

Hatalmas szabadidőautókat akartunk, sportautós teljesítménnyel és nulla fogyasztással. Ez az igény ebben a formában olyan, mint a három kívánság - mesebeli. Egy ideig úgy tűnt, az autógyártók mégis teljesíteni tudják. A kulcs a dízelmotor volt, amelyet azonban most kezdenek kiátkozni.

Ahogyan egy francia, a fenntartható közlekedésért dolgozó szervezet vezetője fogalmazott: „Választhatunk a pestis vagy a kolera között” – utalt ezzel arra, hogy rendben, hogy kiszorulnak a dízelek, de ezzel korántsem oldottuk meg a problémát, hanem egy másikat erősítünk.

A francia márkák egyébként a CO2-emisszióban – a dízelmotorok egyik legjobb tulajdonságának tekintetében, ami egyenesen arányos a fogyasztással – mindig nagyon jók voltak: a PSA (Peugeot-Citroen) átlaga például csak 107 g/km.

Ezért mondják sokan, hogy az EU elvárásai a klímagázok csökkentésére vonatkozóan nem tudnak teljesülni ma még a kisdízelek nélkül. Az unió ugyanis 2021-re 95 g/km-es CO2 kibocsátási átlagot írt elő az autógyártóknak, amelynek eléréshez kevésnek tűnik ma még az elektromos és hibrid autók jelenlegi terjedési üteme.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!