szerző:
hvg.hu

Amiben a dízelmotorok jók voltak, abban a benzinesek nem annyira.

Érdekes adatot tett közzé egy francia szevezet, amely szerint az elmúlt 23 év után először emelkedett a CO2-kibocsátás az országban forgalomba helyezett autóknál.

Az AAA Data nevű cég statisztikái szerint tavaly 111 g/km volt a CO2-kibocsátás átlagosan, amely igaz ugyan, hogy csak 1 grammal több mint egy évvel korábban, de akkor is emelkedést jelent. Mindez a mostanság egyre jobban szereplő hibridek ellenére volt megfigyelhető, amelyek már az új autók 5 százalékát adják Franciaországban is.

A helyzet kulcsa a dízelek visszaszorulása, amelyek CO2-ben sokkal jobban teljesítenek, mint a benzinesek. Viszont azzal, hogy a korábbi 47 százalék, helyett már csak 41 százalékát teszik ki a piacnak, bizony ennek a másik oldalon vannak nem éppen kívánatos mellékhatásai.

A nagy dilemma: szabad-e még dízelt venni?

Hatalmas szabadidőautókat akartunk, sportautós teljesítménnyel és nulla fogyasztással. Ez az igény ebben a formában olyan, mint a három kívánság - mesebeli. Egy ideig úgy tűnt, az autógyártók mégis teljesíteni tudják. A kulcs a dízelmotor volt, amelyet azonban most kezdenek kiátkozni.

Ahogyan egy francia, a fenntartható közlekedésért dolgozó szervezet vezetője fogalmazott: „Választhatunk a pestis vagy a kolera között” – utalt ezzel arra, hogy rendben, hogy kiszorulnak a dízelek, de ezzel korántsem oldottuk meg a problémát, hanem egy másikat erősítünk.

A francia márkák egyébként a CO2-emisszióban – a dízelmotorok egyik legjobb tulajdonságának tekintetében, ami egyenesen arányos a fogyasztással – mindig nagyon jók voltak: a PSA (Peugeot-Citroen) átlaga például csak 107 g/km.

Ezért mondják sokan, hogy az EU elvárásai a klímagázok csökkentésére vonatkozóan nem tudnak teljesülni ma még a kisdízelek nélkül. Az unió ugyanis 2021-re 95 g/km-es CO2 kibocsátási átlagot írt elő az autógyártóknak, amelynek eléréshez kevésnek tűnik ma még az elektromos és hibrid autók jelenlegi terjedési üteme.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG Pártoló Tagság program

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!