szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A kisajátított szántók tulajdonosai szerint az önkormányzat 17-szer többet kap a BYD-tól a földekért, mint amennyit a gazdáknak fizet.

A szegedi önkormányzat az egykori Állami Gazdaság tehenészetének 14 hektáros területét sajátítaná ki, ami jelenleg a haltermelő Szegedfish Kft. tulajdona. Jogi képviselőjük szerint területük a hitelező bank szerint is legalább 400 milliót ér, de Szeged kevesebb mint 60 milliót adna érte, ezzel pedig kisemmizik őket – számolt be az Átlátszó.

A földhivatali bejegyzés szerint 402 millió forintos hitel van a földön, vagyis a bank szerint legalább ennyit ér a terület. A cég ügyvédje arról is beszélt az Átlátszónak, hogy közérdekre hivatkoznak a kisajátításnál, de nekik a mai napig nem mondták meg, mi ez a közérdek. Ugyanakkor többször próbáltak az önkormányzattal egyezkedni, de nem hallgatták meg őket.

A lap megkérdezte a BYD-t, hogy miért kisajátítással jutnak területekhez, és miért nem a tulajdonosokkal tárgyaltak.

A cég a földvásárlásokkal kapcsolatban azt írta, hogy „a BYD piaci alapon, a szegedi önkormányzattól vásárolta meg a területet a beruházásához. Szeged többségében adás-vételi szerződéssel, részben pedig kisajátítás keretében vásárolta meg az ingatlanokat, szintén minden esetben piaci alapú, szakértői értékbecslés alapján”.

A korábban kisajátított szántók tulajdonosai viszont kikérték a szerződést, amiből kiderül, hogy az önkormányzat 17-szer többet kap a földekért, mint amennyit a gazdáknak fizet, a Pick volt területeit viszont beszerzési ár alatt adhatja tovább a város a gyárnak – írja a lap.

Az Átlátszó szerint a Pick Zrt. földjeiért 72 millió forintos hektáronkénti árat fizetett a város, de a szántókért mindössze 3-4 milliót kínál. Ezt a gazdák nem fogadják el – a lap szerint azért –, mert több értékbecslésről kimondta a bíróság, hogy „a megelőző eljárásban kirendelt szakértő szakvéleményét kizárólag olyan értékadatokra alapította, amelyek felhasználása szakértői törvénybe ütközik”.

A kínai BYD autógyártó tavaly jelentette be, hogy gigaberuházást indít Magyarországon, ehhez pedig több tízmilliárdos állami segítséget kapott. A Szegeden 1500 milliárd forintos beruházással megépülő, első európai gyárukban mintegy 10 ezer embert foglalkoztatnak majd, az első járművek a tervek szerint 2025 második felében készülnek el. A Szeged határában már gőzerővel épülő gyárhoz idén januárban mintegy 300 hektáros területre szerződtek az önkormányzattal.

Nyitóképünkön Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, Botka László, Szeged polgármestere és Kung Tao kínai nagykövet (j-b) a BYD bejelentésén a Külgazdasági és Külügyminisztériumban 2024. január 30-án. Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Meglepő, de igaz: már nem Németország Európa legnagyobb elektromosautó-piaca

A kínai e-autókra kivetett importvámok tartós bevezetése előtti utolsó negyedévben az Egyesült Királyságban több tisztán elektromos autót adtak el, mint a legnagyobb uniós gazdaságban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!