Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c2d9e185-fa3e-437e-b952-69d259ac882a","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"itthon","description":"A pár a lakásukban italozott, majd vitatkozni kezdtek, ezután támadta meg a nő a férfit, aki belehalt a sérülésekbe.","shortLead":"A pár a lakásukban italozott, majd vitatkozni kezdtek, ezután támadta meg a nő a férfit, aki belehalt a sérülésekbe.","id":"20250218_Leszurta-elettarsat-egy-no-Szegeden","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c2d9e185-fa3e-437e-b952-69d259ac882a.jpg","index":0,"item":"3f0da43a-61c1-4d3f-aa6d-10a9bf2e040a","keywords":null,"link":"/itthon/20250218_Leszurta-elettarsat-egy-no-Szegeden","timestamp":"2025. február. 18. 11:28","title":"Leszúrta élettársát egy nő Szegeden","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4f558243-5a37-46b7-874b-a6c0f7636d80","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az alapítványhoz várhatóan évente 18-20 ezer kérelem érkezhet, és mintegy 50 milliárd forint értékben nyújthat támogatást.","shortLead":"Az alapítványhoz várhatóan évente 18-20 ezer kérelem érkezhet, és mintegy 50 milliárd forint értékben nyújthat...","id":"20250217_egyedi-gyogyszerkerelem-alapitvany-batthiany-strattman-alapitvany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f558243-5a37-46b7-874b-a6c0f7636d80.jpg","index":0,"item":"04cc62fe-7eb0-4e77-847c-3b917ae0d741","keywords":null,"link":"/itthon/20250217_egyedi-gyogyszerkerelem-alapitvany-batthiany-strattman-alapitvany","timestamp":"2025. február. 17. 08:39","title":"Rejtély, pontosan hogyan működik majd az egyedi gyógyszerkérelmeket elbíráló alapítvány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c8007d7-b567-40fe-b31b-01c262e580c3","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„Én döntöttem, ezért én vállalom a felelősséget” – mondta Novák Katalin volt köztársasági elnök az egy évvel ezelőtt kirobbant botrányról. ","shortLead":"„Én döntöttem, ezért én vállalom a felelősséget” – mondta Novák Katalin volt köztársasági elnök az egy évvel ezelőtt...","id":"20250217_Novak-Katalin-a-kegyelmi-ugyrol-Nincs-relevanciaja-annak-hogy-nyomasra-vagy-nem-nyomasra-dontottem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c8007d7-b567-40fe-b31b-01c262e580c3.jpg","index":0,"item":"bbef8397-0fb8-47a6-937c-db1afd6c03d1","keywords":null,"link":"/itthon/20250217_Novak-Katalin-a-kegyelmi-ugyrol-Nincs-relevanciaja-annak-hogy-nyomasra-vagy-nem-nyomasra-dontottem","timestamp":"2025. február. 17. 08:07","title":"Novák Katalin a kegyelmi ügyről: Nincs relevanciája annak, hogy nyomásra vagy nem nyomásra döntöttem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"57c89341-2a52-48ff-ab56-0291a0459a40","c_author":"Galicza Dorina","category":"itthon","description":"Folytatódott a Corvinusról kirúgott docens ügye a bíróságon, az egyetem HR-vezetője szerint súlyos következményekkel járt volna, ha az oktató a pozíciójában marad.","shortLead":"Folytatódott a Corvinusról kirúgott docens ügye a bíróságon, az egyetem HR-vezetője szerint súlyos következményekkel...","id":"20250217_Adam-Zoltan-Corvinus-kirugas-docens-munkajogi-per-Borbas-Zsuzsanna-Csentericsne-Arnold-Zsuzsanna-Zsoka-Agnes-HR-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/57c89341-2a52-48ff-ab56-0291a0459a40.jpg","index":0,"item":"4ddbe3ce-ec68-42d9-970b-a64b90073fde","keywords":null,"link":"/itthon/20250217_Adam-Zoltan-Corvinus-kirugas-docens-munkajogi-per-Borbas-Zsuzsanna-Csentericsne-Arnold-Zsuzsanna-Zsoka-Agnes-HR-ebx","timestamp":"2025. február. 17. 15:03","title":"Nem is mérlegelte a Corvinus, hogy Ádám Zoltánt ne azonnali hatállyal rúgják ki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd25bd29-3459-463d-b0fb-b330fdf0f86f","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Mert fennállnak a feltételek, áll az indoklásban.","shortLead":"Mert fennállnak a feltételek, áll az indoklásban.","id":"20250218_bevandorlasi-valsaghelyzet-hosszabbitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd25bd29-3459-463d-b0fb-b330fdf0f86f.jpg","index":0,"item":"dac53ae2-c231-4ec6-948c-718aa98dc2fc","keywords":null,"link":"/itthon/20250218_bevandorlasi-valsaghelyzet-hosszabbitas","timestamp":"2025. február. 18. 18:08","title":"Még mindig bevándorlási válsághelyzet van a kormány szerint, újabb fél évvel hosszabbítanak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf9e3fde-bab3-4089-9d21-9e0250bc037a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A két vezető a Karmelita kolostorban tárgyalt.","shortLead":"A két vezető a Karmelita kolostorban tárgyalt.","id":"20250217_Orban-Viktor-a-Karmelita-kolostorban-fogadta-a-boszniai-szerb-elnokot-aki-szerint-Srebrenicaban-nem-volt-nepirtas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf9e3fde-bab3-4089-9d21-9e0250bc037a.jpg","index":0,"item":"291bd098-23a1-4333-91ec-2a392c92b8ea","keywords":null,"link":"/itthon/20250217_Orban-Viktor-a-Karmelita-kolostorban-fogadta-a-boszniai-szerb-elnokot-aki-szerint-Srebrenicaban-nem-volt-nepirtas","timestamp":"2025. február. 17. 13:31","title":"Orbán Viktor fogadta a boszniai szerb elnököt, aki szerint a srebrenicai népirtás „mítosz”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"133e928e-38d7-4464-8626-6824291ee735","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Szerintük egy volt vezérkari főnök pártpolitikai rendezvényen történő megjelenése és felszólalása alkalmas arra, hogy megossza és elbizonytalanítsa a Magyar Honvédség személyi állományát, valamint hogy rombolja a haderő belső morálját.","shortLead":"Szerintük egy volt vezérkari főnök pártpolitikai rendezvényen történő megjelenése és felszólalása alkalmas arra...","id":"20250217_Nem-tetszik-a-volt-vezerkari-fonokoknek-hogy-Ruszin-Szendi-Romulusz-a-Tisza-Part","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/133e928e-38d7-4464-8626-6824291ee735.jpg","index":0,"item":"26236343-74fb-4595-827d-6f8a3c04273f","keywords":null,"link":"/itthon/20250217_Nem-tetszik-a-volt-vezerkari-fonokoknek-hogy-Ruszin-Szendi-Romulusz-a-Tisza-Part","timestamp":"2025. február. 17. 15:20","title":"Nem tetszik a volt vezérkari főnököknek, hogy Ruszin-Szendi Romulusz kiállt a Tisza Párt mellett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2477f683-cffb-456e-8935-20592cc9e634","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"A magyar kormány ahelyett, hogy kiállna az ország érdekeiért, kaján örömmel figyeli, ahogy a háborús agresszor Putyin és az Európával ellenséges Trump Magyarország feje fölött dönt Kelet-Európa, benne Magyarország jövőjéről. Vélemény.","shortLead":"A magyar kormány ahelyett, hogy kiállna az ország érdekeiért, kaján örömmel figyeli, ahogy a háborús agresszor Putyin...","id":"20250218_Szijjarto-Orban-realitasa-merjunk-pondrok-lenni-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2477f683-cffb-456e-8935-20592cc9e634.jpg","index":0,"item":"070af048-b948-4890-988a-3b13badd8c7c","keywords":null,"link":"/360/20250218_Szijjarto-Orban-realitasa-merjunk-pondrok-lenni-velemeny","timestamp":"2025. február. 18. 15:44","title":"Szijjártó és Orbán realitása: Merjünk pondrók lenni!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kínai e-autókra kivetett importvámok tartós bevezetése előtti utolsó negyedévben az Egyesült Királyságban több tisztán elektromos autót adtak el, mint a legnagyobb uniós gazdaságban.
Tovább zuhantak a tisztán elektromos autók eladásai az eddig a legnagyobb európai piacnak számító Németországban, az idei harmadik negyedévben mindössze 92 ezer járművet adtak el, 45 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban – derül ki a PwC negyedéves ágazati jelentéséből. Az Egyesült Királyságban közel 103 ezer tisztán elektromos autót értékesítettek, az előző év azonos időszakához képest ötödével bővülő brit piac ezzel átvette a vezetést Európában. Nagy-Britanniában a kormány saját klímavállalásai hajtják az e-autó-piacot, 2030-ra az összes eladott autó 80 százalékának nulla kibocsátásúnak kell lennie a kitűzött cél szerint.
A német e-autó eladások akadozása mögött többek között a Kínából behozott járművekre kivetett büntetővámok állnak, ráadásul az EU éppen a negyedik negyedév kezdetén döntött arról, hogy tartósan meghosszabbítja az egyes gyártók esetében akár 35 százalékos, a 10 százalékos importvámon felül fizetendő vámok érvényességét, így jó eséllyel az év egészét nézve is előzi az Egyesült Királyság a német piacot, amelyen az első három negyedévben 6 ezerrel több e-autót adtak el – tavaly 9 hónap után még csaknem 150 ezer volt a különbség Németország javára.
Ezzel szemben a kínai gyártók éppen most építenének üzemeket az EU-n belül, hogy kikerüljék az importvámokat. Eddig három gyárat jelentettek be, köztük a BYD szegedi üzemét, amely jövőre kezdheti meg a gyártást, míg a Leapmotor lengyelországi és a Chery spanyolországi gyárában már idén legördülhetnek az első járművek a futószalagról. A PwC szerint négy további gyárról folynak az egyeztetések, az MG tervezett európai üzeméért Csehország és Spanyolország mellett Magyarország is versenyben van.
A tanulmány készítői úgy számolnak, hogy méretgazdasági szempontok miatt évente legalább 100 ezer autót kell produkálnia egy kínai cég Európában nyitott üzemének, hogy megérje a vámhatáron belül készíteni a járműveket. A BYD szegedi gyára ennél ambiciózusabb vállalkozás: kezdetben évi 150 ezer jármű lesz a kapacitás, ami idővel 300 ezerre nőhet. Ha mind a hét beruházás megvalósul, az elemzők szerint 2030-ra évente több mint 700 ezer kínai személyautót gyárthatnak az Európai Unión belül – és ebben még nincsenek benne az olyan, kínai tulajdonú európai márkák, mint a Volvo vagy a Lotus.
Világszinten továbbra is kitartóan nő az elektromos járművek piaca, július elejétől szeptember végéig 23 százalékkal több tisztán elektromos, plug-in és hibrid járművet értékesítettek globálisan, mint egy évvel korábban. A legnagyobb növekedés a plug-in hibridek piacán figyelhető meg 59 százalékkal. Kínában 79 százalékkal nőtt ez a szegmens, miközben a tisztán elektromos járművek eladásai itt 15 százalékkal emelkedtek, a konnektorról nem tölthető hibrideké pedig mindössze 3 százalékkal. Az országban eladott több mint 17 millió kocsinak így 54 százaléka volt elektromos a vizsgált 3 hónapban, és az értékesített járműveknek negyede volt tisztán elektromos.
A BYD autóbemutatója.
Veres Viktor
Nyugat-Európában ezzel szemben a tisztán elektromos és a plug-in hibrid járművek értékesítései is estek, előbbi 14, utóbbi 8 százalékkal. A többi hibrid piacán azonban továbbra is kitart a lendület, 16 százalékkal több ilyen járművet adtak el a harmadik negyedévben idén, mint az előző év azonos időszakában. Mivel utóbbiak teszik ki a piac nagyobb részét, összességében így is nőtt az eladott elektromos járművek aránya, azonban a korábbiaknál alacsonyabb arányban, mindössze 2 százalékkal. A PwC által vizsgált 10 európai országban (Franciaország, Németország, Olaszország, Spanyolország, Egyesült Királyság, Ausztria, Hollandia, Norvégia, Svédország, Svájc) ezzel 46 százalék volt a különböző elektromos autók aránya az értékesített járművek között, igaz, ennek több mint kétharmadát továbbra is a konnektorról nem tölthető hibridek teszik ki.
Az amerikai vásárlók a plug-in hibridekből nem kértek július és szeptember között, mindössze 51 ezret vásároltak, 36 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. A tisztán elektromos és egyéb hibrid járművek eladásai azonban egyaránt nőttek, 11, valamint 28 százalékkal. Az USA-ban egyelőre messze elmarad az e-autók népszerűsége a belső égésű motoros járművekétől, utóbbiak tették ki az összes eladás 82 százalékát a harmadik negyedévben.
Egy Tesla Model Y áll a Tesla berlini gyára előtt
PATRICK PLEUL / dpa Picture-Alliance via AFP
A tisztán elektromos járművek közül mindhárom piacon továbbra is a Tesla Model Y a legnépszerűbb, az EU négy legnagyobb gazdaságában (Németország, Franciaország, Olaszország, Spanyolország) közel 53 ezer darabot adtak el belőle a harmadik negyedévben. A második helyre is Musk márkájának egy kocsija, a Model 3 ért oda 29 ezer eladott járművek. Több európai márkájú autó is előrelépett a toplistán, a harmadik két helyet előrelépve a Peugeot E-208 lett, a második negyedévben épphogy csak top 10-es Skoda Enyaqból már az ötödik legtöbbet eladott autó lett. A listára ezúttal felkerült a Fiat 500e is, annak ellenére, hogy a típus gyártását a Stellantis szeptemberben 4 hétre leállította.
Kínában is a Model Y az első, 338 ezer eladott példányát a BYD legnépszerűbb kocsija, a Seagull csak megközelíteni tudta 297 ezerrel. A Model 3 itt a 7. legnépszerűbb volt, a két Teslán kívül csak kínai gyártók járművei fértek be a top 10-be. Az Egyesült Államokban még nagyobb a Tesla dominanciája, mint az EU-ban, a Model Y 285 ezerrel az első, a Model 3 132 ezerrel a második lett, de a Cybertruckból is fogyott több mint 28 ezer, amivel az ötödik legnépszerűbb elektromos autó lett.
Az elemzők szerint a németországi visszaesés nem vetít előre hasonló fordulatot a világpiacon, sőt, globálisan töretlenül folytatódhat az e-autók értékesítésének bővülése. Idén az év végéig közel 33 millióra nőhet az eladott elektromos járművek száma, ennek közel felét, 45 százalékát Kínában értékesíthetik. Az évtized végére pedig még ehhez képest is több mint kétszeresére nőhet a piac, 2029-ben 67,3 millió eladott e-autót jeleztek előre a tanulmány készítői. A legnagyobb, 182 százalékos növekedés a tisztán elektromos autók piacán várható, 2029-ben 31,6 millió ilyen autót adhatnak el, ebből csaknem minden negyediket Európában.
Egyre több észak-amerikai és európai autógyár fejleszt olyan, konnektorból tölthető hibrideket, amelyeket az elektromos üzemmód mellett nem belső égésű motorokkal, hanem hidrogénüzemanyag-cellákkal hajtanak. Annak ellenére jelennek meg ezek az új hibridek, hogy egyelőre drága az üzemanyag.