szerző:
Kovács István, Miskolc

Másfél éve rozsdásodik a sínpár az ország egyik legszebb vasúti pályáján Szilvásvárad és Putnok között. Eközben a természet és a fémtolvajok is szorgosan növelik a pálya folytonossági hiányait. Ígéretek szóltak ugyan korábban az újraindításról, ám eddig semmi nem történt. A végső szót szeptemberben mondja majd ki Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár. Fideszes képviselő is lobbizik.

Hét észak-borsodi település polgármestere harcol az Eger-Putnok közötti vasútvonal Szilvásvárad-Putnok szakaszának újraindításáért. A forgalom 2009. december 13-tól szünetel ezen a mintegy 35 kilométeres vasútvonalon, miközben a fénysorompók azóta is üzemszerűen működnek.

Szünetelő romantika

A MÁV 87-es számú vonala romantikus alagutakkal, völgyhidakkal és kis íves emelkedőkkel tűzdelve szeli át észak-dél irányban a Bükk-hegységet, ám a leállításnál nem az esztétikum, hanem a gazdaságosság diktált. Az utaslétszám nagyon lecsökkent az utóbbi években, ami visszavezethető a térség üzemeinek bezárására és a gazdasági válságra. A borsodi polgármesterek viszont úgy érzik, turisztikai fejlesztési tervüknek tett keresztbe ez az intézkedés.

Sáta polgármestere, Bakos Péter azt mondta a hvg.hu-nak: örülnének a vonat  újraindításának, mert lenne rá igény, ezért is írta alá a petíciót. Ugyanakkor felvetette, hogy több biztonsági berendezést megrongáltak és a mozdítható fémalkatrészeket ellopták a tolvajok, így minél tovább szünetel a forgalom, annál többe kerülhet az újraindítás.

Vasút nem jár, de a fénysorompó azért működik
©

Tamás Barnabás fideszes országgyűlési képviselő Putnok város polgármestereként is fontosnak tartja a gömöri térséget és Egert összekötő vasút működtetését. Szerinte az egyik gond, hogy a tavalyi esőzések miatt több helyen jelentős mennyiségű föld csúszott a sínekre, és dolgoznak a rongálók is, ezért úgy véli, minél rövidebb időn belül be kellene indítani a vonatközlekedést, hogy a helyzet ne romoljon tovább. Szeptemberben ebben az ügyben tárgyal majd Völner Pál államtitkárral, és reméli, sikerrel jár.

A MÁV kommunikációs igazgatósága közölte, hogy a 2010-es esőzések miatti földcsuszamlások során több ezer köbméter föld és növényzet került a sínekre, de a pálya is megrongálódott.

Forráshiány

A MÁV-nál elvégezték a kárfelmérést és a kárelhárítást, de pénz egyelőre nincs az újranyitásra, ezért egyeztetéseket kezdeményeztek a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal a helyreállítás finanszírozásáról. A forgalomszüneteltetés óta a Putnok-Szilvásvárad szakaszon mintegy 2,5 millió forint értékű sínleszorító csavar, alátétlemez és heveder tűnt el és három kábellopás történt. A vasútőrök folyamatosan járőröznek, a pálya mellett elvégzik a kaszálást és cserjeirtást, ami éves szinten 5 milliós költséget jelent.

Az önkormányzatok azt is szeretnék elérni, hogy a forgalomszünet idején történjen turisztikai célú üzemeltetés, ennek lehetőségét, műszaki és jogi feltételeit, valamint forrásigényét vizsgálja a MÁV. A rozsda pedig addig is terjeszkedik tovább.

HVG Pártoló Tagság program

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!
MTI Itthon

Vasútállomásokat is takarítanak majd a közmunkások

A Balaton körüli vasútvonalak állomásainak takarítására, karbantartására indított minta-közmunkaprogramot a MÁV. Ez a kormány közmunkaprogramjának egyik eleme. A vasúttársaság tervei szerint a mintaprogramot később az egész országra kiterjesztenék.

hvg.hu Itthon

Félelem és reszketés a Budapest-Pécs vasútvonalon

Helyreállt kedden hajnalban a forgalom a Budapest-Pécs vasútvonalon és ismét a megszokott menetrend szerint közlekednek a MÁV járatai a vasútvonal Kurd-Szakály-Hőgyész közötti szakaszán, ahol a vasárnap esti esőzés után az utasok biztonsága érdekében forgalomkorlátozást vezetett be a vasúttársaság. Egyik olvasónk vasárnap este akart lejutni Pécsre, ami végül háromórás késéssel sikerült is.