Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"bf688f07-1393-4641-858c-deceff5b7a0b","c_author":"Kovács Gábor","category":"kkv","description":"Az MBH elnök-vezérigazgatója nem repes az örömtől, hogy több százmilliárd forint adót kell befizetniük, de a gazdaságpolitikai érdek előbbre való, a tulajdonosok pedig türelmesek. Mészáros Lőrinccel szokott találkozni, szerinte a tulajdonos nem szól bele semmibe.","shortLead":"Az MBH elnök-vezérigazgatója nem repes az örömtől, hogy több százmilliárd forint adót kell befizetniük, de...","id":"20241218_Meszaros-Lorinc-turelmesen-viseli-ahogy-a-kormany-megkopasztja-a-bankjat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bf688f07-1393-4641-858c-deceff5b7a0b.jpg","index":0,"item":"0f18a8a7-09c5-47eb-a2ff-93530b74331a","keywords":null,"link":"/kkv/20241218_Meszaros-Lorinc-turelmesen-viseli-ahogy-a-kormany-megkopasztja-a-bankjat","timestamp":"2024. december. 18. 13:21","title":"Mészáros Lőrinc türelmesen viseli, ahogy a kormány megkopasztja a bankját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e8e3c93b-496f-4262-8c78-1adbb1dd8212","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Kínában már közel az árparitás a hagyományos autókkal. ","shortLead":"Kínában már közel az árparitás a hagyományos autókkal. ","id":"20241217_Kinaban-100-dollar-kilowattora-alatt-akkumulator","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8e3c93b-496f-4262-8c78-1adbb1dd8212.jpg","index":0,"item":"17832f4b-d84b-4e01-aa78-50cc023259a7","keywords":null,"link":"/cegauto/20241217_Kinaban-100-dollar-kilowattora-alatt-akkumulator","timestamp":"2024. december. 17. 08:33","title":"Először került a mérföldkőnek számító 100 dollár/kilowattóra alá az autóakkumulátorok ára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Marine Le Pen lesben áll, írja a The Guardian. A februári választáson Olaf Scholz szociáldemokratái vereségre számíthatnak, jelenti ki az Economist. A Neue Zürcher Zeitung szerint Donald Trump akkor tud véget vetni a háborúnak, ha szavatolja Ukrajna tényleges függetlenségét. Európa annak ellenére a szundi üzemmódot kapcsolja be, hogy tudva tudja, Putyin hibrid háborút folytat. Netanjahu és Erdogan azon vetélkedik, melyikük legyen a Közel-Kelet erős embere, írja Gideon Rachman a Financial Timesban. Válogatás a világlapok cikkeiből.","shortLead":"Marine Le Pen lesben áll, írja a The Guardian. A februári választáson Olaf Scholz szociáldemokratái vereségre...","id":"20241217_nemzetkozi-lapszemle-le-pen-scholz-nemetorszag-trump-ukrajna-putyin-netanjahu-erdogan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900.jpg","index":0,"item":"7f647c22-bc86-457b-bf7f-b21a359dbbf6","keywords":null,"link":"/360/20241217_nemzetkozi-lapszemle-le-pen-scholz-nemetorszag-trump-ukrajna-putyin-netanjahu-erdogan","timestamp":"2024. december. 17. 10:30","title":"Bloomberg: Németország épp akkor omlik össze, amikor Európának a legnagyobb szüksége volna rá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f093848-09ef-43ac-946b-cc29257998f1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az áldozat nyolc napon túl gyógyuló csonttörést és zúzódásokat szenvedett.","shortLead":"Az áldozat nyolc napon túl gyógyuló csonttörést és zúzódásokat szenvedett.","id":"20241218_gyorshajto-gazolas-kecskemet-zebra-vademeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f093848-09ef-43ac-946b-cc29257998f1.jpg","index":0,"item":"7f5a03ca-d146-441e-9d21-3132aaac451a","keywords":null,"link":"/itthon/20241218_gyorshajto-gazolas-kecskemet-zebra-vademeles","timestamp":"2024. december. 18. 09:10","title":"Vádat emeltek a gyorshajtó ellen, aki a zebrán gázolt el egy gyalogost Kecskeméten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e4bd06e-a3d5-4dbe-9b56-01530b36c241","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"PIN-kóddal lehet védeni hamarosan minden olyan tevékenységet, ami a gyerekek számára veszélyes tartalmak elindulásához vezethet a YouTube alkalmazásban. ","shortLead":"PIN-kóddal lehet védeni hamarosan minden olyan tevékenységet, ami a gyerekek számára veszélyes tartalmak elindulásához...","id":"20241216_youtube-tv-alkalmazas-szuloi-pin-kod-beallitas-gyerekek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e4bd06e-a3d5-4dbe-9b56-01530b36c241.jpg","index":0,"item":"bca7f0b1-ff4a-4947-8e25-4472107ad072","keywords":null,"link":"/tudomany/20241216_youtube-tv-alkalmazas-szuloi-pin-kod-beallitas-gyerekek","timestamp":"2024. december. 16. 19:03","title":"Szülők, figyelem: hasznos új funkciót kap a YouTube, így lehet majd elzárni a gyerekektől a veszélyes tartalmakat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d0c3add-a235-49f7-ac62-444bfa1f9db8","c_author":"Dzindzisz Sztefan","category":"360","description":"Amikor a világ legnagyobb drogállamára gondolunk, általában Kolumbia jut eszünkbe, esetleg Mexikó, pedig az igazán nagy játékos a Bassár el-Aszad elnyomása alatt vergődő Szíria volt. A közel-keleti ország legnagyobb exportterméke ugyanis a drog volt, messze megelőzve minden legális forrást. Bár mindez rengeteg bevételhez juttatta a rezsimet, egyes szakértők szerint a bukásához is hozzájárult.","shortLead":"Amikor a világ legnagyobb drogállamára gondolunk, általában Kolumbia jut eszünkbe, esetleg Mexikó, pedig az igazán nagy...","id":"20241217_Sziria-captagon-drog-aszad-kabitoszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d0c3add-a235-49f7-ac62-444bfa1f9db8.jpg","index":0,"item":"55d5e588-486d-4fba-97ca-b80b1bb64f94","keywords":null,"link":"/360/20241217_Sziria-captagon-drog-aszad-kabitoszer","timestamp":"2024. december. 17. 09:30","title":"Szíria, a világ első totális drogállama: a captagon szerepe Aszad felemelkedésében és bukásában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4fec273f-c5c2-4cb5-9b51-6df588a56b69","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"H. Anitára minimális vagyonelkobzást kért az ügyészség, de a bíró ezt felülírta.","shortLead":"H. Anitára minimális vagyonelkobzást kért az ügyészség, de a bíró ezt felülírta.","id":"20241217_miniszteriumi-korrupcios-per-eltitkolt-vagyon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4fec273f-c5c2-4cb5-9b51-6df588a56b69.jpg","index":0,"item":"a92e5265-5ba4-43d3-b895-69ea81dca782","keywords":null,"link":"/itthon/20241217_miniszteriumi-korrupcios-per-eltitkolt-vagyon","timestamp":"2024. december. 17. 08:22","title":"Eltitkolta vagyonát a minisztériumi korrupciós ügy vádlottja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8bd641aa-6e4f-454f-809e-7bcfd8d86ab1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A nem kispályás bűnöző letartóztatását vélhetően jövő tavaszig meghosszabbítják.","shortLead":"A nem kispályás bűnöző letartóztatását vélhetően jövő tavaszig meghosszabbítják.","id":"20241216_tatabanya-spar-rongalas-kabitoszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8bd641aa-6e4f-454f-809e-7bcfd8d86ab1.jpg","index":0,"item":"04b2d3e7-94e3-421c-90fd-e3933c3ff9e1","keywords":null,"link":"/itthon/20241216_tatabanya-spar-rongalas-kabitoszer","timestamp":"2024. december. 16. 17:39","title":"A tatabányai Spart szétverő férfi azt állítja, hogy be volt gombázva, de a gyorsteszt nem ezt mutatta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Drasztikus nyári járatritkítás jön a Balaton északi partján
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Hétköznap közel felével, míg hétvégén negyedével kevesebb vonat indul majd Budapestről Balatonfüredre, mint tavaly. Úgy tudjuk, az esztergomi vonal villamosításának és a fehérvári pályaudvar átépítésének csúszásával magyarázzák a döntést, de valószínűleg egyszerűen spórolás áll a háttérben.
A balatoni nyaralók megfelelő kiszolgálása évről évre az egyik legnagyobb kihívás a MÁV-Start számára, pedig a társaság az elmúlt három évben új menetrendet fejlesztett ki a tóhoz, bevezették például a „neves vonatokat” is (Déli parti, Hétvégi Flirt, Kék hullám, stb.).
Siemens Desiro dízel-hidromechanikus hajtású utasszállító ikerjárműve a Balaton északi partján Csajág határában.
MTI / Jászai Csaba
Az egyre jobban működő menetrendben idén a főváros felé induló északi parti járatokat rendesen megvágják majd: míg tavaly napi 7 gyorsvonat és 7 sebesvonat, plusz hétköznap 3, hétvégén 6 mentesítő járat indult Budapestről Balatonfüred felé, a június 18-án életbe lépő idei
nyári menetrendben hétköznap a tavalyi 17 vonatból már csak 10 vonat marad meg, hétvégén pedig a tavalyi 20-ból idén csak 15 közlekedik majd.
A kieső szerelvények idén elindulnak majd ugyan Balatonfüredről, de vissza is fordulnak majd Székesfehérváron, vagyis ott kell majd átszállniuk másik vonatra a Balaton felől érkezőknek, hogy eljussanak a Déli pályaudvarra (legalábbis amíg még van Déli).
Furcsa érvek
Úgy tudjuk, minderre azért van szükség, mert az esztergomi vonal villamosítása nem készült el, ezért a MÁV rendelkezésére álló 31 darab korszerű Desiro motorvonatból 18-ra az északi part helyett az esztergomi vonalon van szükség. A hvg.hu forrásai szerint elvileg az Esztergom felé nem használt maradék 13 Desiro is remekül el tudná látni a balatoni feladatot, csakhogy a nem kielégítő karbantartás miatt egy átlagos napon a 31-ből 25-nél több ritkán üzemképes. A MÁV-Start dízelüzemű járműparkjából pedig egyedül ez a 31 (vagy tehát inkább 25) jármű képes a 120 km/h-s sebességre, ezért a Balaton felé az sem megoldás, hogy a vonatok egy részét más szerelvények adják, mert azok nem tudnák tartani a kiírt menetrendet. Inkább az a rejtély, hogy az esztergomi vonalon miért nem vetettek be pár dízeles ingajáratot, amennyire tudjuk, ott minden következmény nélkül megtehette volna ezt a MÁV.
Badacsony és Fonyód között, 6 milliárdból tervezik elindítani a második balatoni kompjáratot.
A pontos menetrend még nem derült ki, erről az Elvira.hu oldal sem ad tájékoztatást, az ott szereplő járatokhoz kapcsolódóan is azt a tájékoztatást jelentette meg a vasúttársaság, amely szerint: "a 2016. évi nyári menetrendi időszakban – 2016. június 18-tól 2016. augusztus 28-ig – Székesfehérvár állomás átépítése miatt a Balatont érintő vasútvonalakon vágányzári menetrend lesz érvényben".
De mi köze Székesfehérvár átépítésének az északi parti ritkításhoz? Semmi,
ez éppen még egy érv éppen amellett, hogy ne a szűkös kapacitású Fehérvár állomáson forduljanak vissza Füred felé a vonatok, hanem jöjjenek végig a fővárosig. Kérdeztük a MÁV-csoport sajtóosztályát, hogy mi az oka a ritkításnak, cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak, amint megteszik, bővítjük a cikket.
Csak rossz szervezés?
A tervezett menetrendben egyébként olyan pazarló megoldások vannak, hogy az ember nem is hiszi, hogy ha akarnák, ne tudnák megoldani a Budapestig közlekedtetést, legalább hétvégén, amikor igazán szükség lenne rá. A most tervezett menetrendben lesz két pár hétvégi vonat, amely eljut Budapestre, a többi öt azonban Székesfehérváron visszafordul Balatonfüredre, de a fordulók között olyan hosszan várnak majd, hogy ezalatt majdnem fel is érhetnének a fővárosig. Vagyis lesz egy pár Desiro vonat, amely órákig mozdulatlanul vár majd az éppen felújítás alatt álló, szűk keresztmetszetet jelentő Székesfehérvár állomáson.
ORFK / H. Szabó Sándor
De ezeken túl lesz egy olyan szerelvény is, ami utasok nélkül, üresen megy majd fel Fehérvárról Budapestre, hogy onnan aztán utasokat szállítson visszafelé.
Az utasok járnak rosszul
A hvg.hu úgy tudja, hogy a fehérvári szűk keresztmetszet meg az esztergomi vonatok miatti kényszerhelyzet ellenére a költségcsökkentés a járatritkítás fő oka. Egy vasutas forrásunk szerint azonban a Székesfehérvár és Budapest között megspórolt gázolaj egy motorvonat esetében kb. 7 ezer forint egy útra, azaz ha kettesével járnak, az 14 ezer forint. A megtakarítás egész nyárra kb. 50 millió forintra jönne ki, ami államvasúti szinten nem nagy összeg.
Viszont a visszafejlesztések miatt a Balaton északkeleti partján a sokak által látogatott Balatonakarattyának, Balatonkenesének és Balatonfűzfőnek hétköznap 7-tel, hétvégén pedig 5-tel kevesebb fővárosi vonattal kellene beérniük – néhány település pedig hétköznap teljesen budapesti kapcsolat nélkül marad majd. Úgy tudjuk, egy MÁV-Start-os számítás szerint a nyírbálás a potenciális utazók 5 százalékát riaszthatja el, de a jelek szerint ez sem elég a ritkítás leállítására. A MÁV az Elvira.hu-n mindenesetre azt kéri az utasoktól, hogy mivel a megváltozott járatokat folyamatosan töltik fel a rendszerbe, így az utazást megelőzően is tájékozódás ajánlott.