Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c14050da-1487-4eee-85b0-e9d278b6ebc5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Újabb Vitézy–Karácsony csörte kezdődött a közösségi médiában, ezúttal a Fővárosi Klímaügynökség körül volt a vita.","shortLead":"Újabb Vitézy–Karácsony csörte kezdődött a közösségi médiában, ezúttal a Fővárosi Klímaügynökség körül volt a vita.","id":"20250330_karacsony-gergely-vitezy-david-fovaros-klimaugynokseg-veto-kozgyules","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c14050da-1487-4eee-85b0-e9d278b6ebc5.jpg","index":0,"item":"638108e3-0043-476a-9604-8eff8c08b657","keywords":null,"link":"/itthon/20250330_karacsony-gergely-vitezy-david-fovaros-klimaugynokseg-veto-kozgyules","timestamp":"2025. március. 30. 14:18","title":"Nem vétózott Karácsony, mégis önálló cég maradhat a Klímaügynökség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"821b2505-7eb1-4e03-9925-c6fa014cc5d4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Törölnie kellett a NASA-nak a júniusra ütemezett küldetést, mely élelmiszert és fogyóeszközöket is vitt volna a Nemzetközi Űrállomásra. Az asztronauták azonban nem maradnak ellátmány nélkül.","shortLead":"Törölnie kellett a NASA-nak a júniusra ütemezett küldetést, mely élelmiszert és fogyóeszközöket is vitt volna...","id":"20250330_northrop-grumman-cygnus-teherurhajo-serules-iss-teherszallitmany-torles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/821b2505-7eb1-4e03-9925-c6fa014cc5d4.jpg","index":0,"item":"4b395e96-c19a-4e8c-98cc-3b2f1b99aeb4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250330_northrop-grumman-cygnus-teherurhajo-serules-iss-teherszallitmany-torles","timestamp":"2025. március. 30. 14:20","title":"Már a Földön megsérült az űrhajó, nem indul el az élelmiszer a Nemzetközi Űrállomásra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f639bc10-14cf-4520-b36d-4c4214d28efb","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A férfi lakásában 1400 adag kábítószert találtak, akár húsz év börtönt is kaphat.","shortLead":"A férfi lakásában 1400 adag kábítószert találtak, akár húsz év börtönt is kaphat.","id":"20250331_rendorseg-kabitoszer-drogdiler-bonyhad","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f639bc10-14cf-4520-b36d-4c4214d28efb.jpg","index":0,"item":"ecbd69d0-f231-47fc-9f6d-94f1409f35cc","keywords":null,"link":"/elet/20250331_rendorseg-kabitoszer-drogdiler-bonyhad","timestamp":"2025. március. 31. 08:16","title":"Bemindenezve vezetett, ez lett a veszte a bonyhádi drogdílernek – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c08a6ea3-c9c5-468f-8a8b-538296d31e4f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A csütörtöki kormányinfón Vitályos Eszter szóvivő már jelezte, hogy legközelebb inkább valaki mást küldjön az újság.","shortLead":"A csütörtöki kormányinfón Vitályos Eszter szóvivő már jelezte, hogy legközelebb inkább valaki mást küldjön az újság.","id":"20250329_A-kormanyszovivoi-sajtoiroda-szerint-a-24hu-ujsagirojanak-magatartasa-elfogadhatatlan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c08a6ea3-c9c5-468f-8a8b-538296d31e4f.jpg","index":0,"item":"628777e3-a57f-4d2e-b67f-7cbd443f7eba","keywords":null,"link":"/itthon/20250329_A-kormanyszovivoi-sajtoiroda-szerint-a-24hu-ujsagirojanak-magatartasa-elfogadhatatlan","timestamp":"2025. március. 29. 16:20","title":"A kormányszóvivői sajtóiroda szerint elfogadhatatlan a 24.hu újságírójának magatartása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"54aa65fa-476c-485e-94ee-9ac34c669b54","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy friss vizsgálat lehetséges kapcsolatot talált a tetoválásoknál használt tinta, valamint bizonyos rákos megbetegedések magasabb kockázata között.","shortLead":"Egy friss vizsgálat lehetséges kapcsolatot talált a tetoválásoknál használt tinta, valamint bizonyos rákos...","id":"20250330_tetovalas-rak-kockazata-ikerparok-vizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/54aa65fa-476c-485e-94ee-9ac34c669b54.jpg","index":0,"item":"f310e195-b13e-46d1-9885-080e3139630f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250330_tetovalas-rak-kockazata-ikerparok-vizsgalat","timestamp":"2025. március. 30. 10:03","title":"Ikerkutatás bizonyítja: a tetoválások növelhetik a rák kockázatát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d825c45d-b247-4bd9-8055-f28159de8833","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Eredetileg 15 űrsétára tervezték, de már a 17. küldetésén is túl van a kínai Fejtien nevű űrruha.","shortLead":"Eredetileg 15 űrsétára tervezték, de már a 17. küldetésén is túl van a kínai Fejtien nevű űrruha.","id":"20250330_fejtien-kinai-szkafander-urruha-rekord","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d825c45d-b247-4bd9-8055-f28159de8833.jpg","index":0,"item":"51dd40ba-99be-4404-9051-2c67d3d951dc","keywords":null,"link":"/tudomany/20250330_fejtien-kinai-szkafander-urruha-rekord","timestamp":"2025. március. 30. 23:03","title":"15-nek indult, már 17-nél tart: a vártnál is jobban teljesít a 1,5 milliárdos kínai szkafander","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea399b8d-e833-4be2-b76a-8cd2fc9b16b2","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az okosórák, beleértve az Apple Watchokat, jóval többek csuklón viselhető időmérőknél, nyomon követik a felhasználó fizikai aktivitását, egészségügyi paramétereit, és a kapcsolódó okostelefon kiterjesztéseként is funkcionálnak. Úgy tűnik azonban, az Apple-nek még ez sem elég, mesterséges intelligenciával és kamerával ruházná fel okosóráját, hogy egészen különleges eszköz váljon belőle.","shortLead":"Az okosórák, beleértve az Apple Watchokat, jóval többek csuklón viselhető időmérőknél, nyomon követik a felhasználó...","id":"20250329_apple-watch-okosora-kamera-mesterseges-intelligencia-mark-gurman-hirlevel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea399b8d-e833-4be2-b76a-8cd2fc9b16b2.jpg","index":0,"item":"d4231927-a899-4882-ac51-41b62a5466da","keywords":null,"link":"/tudomany/20250329_apple-watch-okosora-kamera-mesterseges-intelligencia-mark-gurman-hirlevel","timestamp":"2025. március. 29. 16:03","title":"Kiszivárgott: ennyire merész tervei vannak az Apple-nek, mégpedig az órájával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c50b1fac-641c-414e-b140-6576af318fb7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Magyar Péter és Gyurcsány Ferenc után a Fidesz és a KDNP is a nyakába veszi az országot.","shortLead":"Magyar Péter és Gyurcsány Ferenc után a Fidesz és a KDNP is a nyakába veszi az országot.","id":"20250330_orszagjaras-fidesz-kdnp-menczer-tamas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c50b1fac-641c-414e-b140-6576af318fb7.jpg","index":0,"item":"1c0cd3aa-1c95-44d8-a96b-7385c15a4797","keywords":null,"link":"/itthon/20250330_orszagjaras-fidesz-kdnp-menczer-tamas","timestamp":"2025. március. 30. 11:55","title":"Országjárásra indulnak a kormánypártok vezető politikusai is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Déli pályaudvar: sok pénzt fogunk elkölteni, de kérdés, megéri-e
Dercsényi Dávid
Tetszett a cikk?
Nem szűnik meg a Déli pályaudvar, csak a rozsdaövezeti részek, viszont Kelenföldet elkezdhetik átépíteni – egyelőre ennyi tűnik biztosnak a fejlesztési tárca terveiből. Vitézy Dávid a koncepció kiérleléséről beszél, de őszre eldől minden. Más szakértők úgy látják, a beruházó cégeken kívül mindenki rosszul jár.
Döntés született a Déli pályaudvar ügyében, bár némi félreértéssel indult a kommunikáció: az MTI előbb a pályaudvar bezárásáról szóló közleményt hozott le, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) ezt később azzal pontosította, hogy nem is szűnik meg a Déli, legalábbis döntés még csak arról született, a kormány 5 milliárd forintot szán a pályaudvar területén lévő rozsdaövezetek felszámolására és a Kelenföldi pályaudvar kapacitásbővítésére. Annak a koncepcióját az NFM júniusig dolgozná ki, hogy pontosan melyik területeket számolnák fel a Délinél.
Azt követően, hogy március 10-én Lázár János elismerte, hogy kormányzati szándék van a Déli pályaudvar bezárására, a kérdést körbe is jártuk: a szakemberek szerint a pályaudvar teljes bezárása nonszensz, az utasokat nem szolgálná az, ha Kelenföldnél át kellene szállniuk a metróra, ezzel elveszítenék azt az időmegtakarítást, amelyet az országból odavezető vágányok felújításával megszereztek, vagyis amennyivel rövidült az utazásuk. Ezáltal a vasúti személyközlekedés kevésbé lenne versenyképes, mint a közúti, ami az egész vasútfejlesztés értelmét kérdőjelezné meg. Márpedig az EU erre ad pénzt, ez szerepel a fejlesztési stratégiai dokumentumokban, nem a kapacitásszűkítés, amivel a Déli bezárása járna.
Elég csak négy vágány? Vagy nem?
A Déli részleges bezárásával viszont egyetértett Vitézy Dávid közlekedési szakértő, a BKK volt vezérigazgatója, aki szerint négy vágánnyal megoldható lenne a vonatok megfordítása, ahogyan ma az a Batthyány téren a HÉV-vel történik – óránként 13 vonatot fordít meg a végállomás csúcsórában három vágányon, míg a Délinél 11 vonat érkezik ugyanekkor. Vitézy szerint a Déliben négy vágánnyal megoldható lenne a HÉV-es mennyiség, tekintetbe véve a HÉV és a vonat különbségeit. „A Naphegy–Mészáros utca környékén lévő karbantartó funkciók, a régi sokkocsis és -mozdonyos üzemre méretezett vágánykapacitások és belső pályaudvari kapacitások mára feleslegesek vagy áthelyezhetők az elővárosokba, a pályaudvar érdemi funkciója az elővárosi motorvonatok gyors fordítása maradt, amihez sem mozdonykörbejárás, sem helyben telepített karbantartás nem szükséges” – írta korábban Vitézy a hvg.hu-nak.
Stiller Ákos
Ezzel nem ért egyet Mészáros Péter, a Magyar Közlekedési Klub (MKK) elnöke, aki szerint ez nem érvényes párhuzam, mert a vonatok megfordításának mások a technikai követelményei, mint a HÉV-nek. De az igaz, hogy ma még sok helyen, főleg vidéken merevek, nem elég gyorsak a vonatfordulók, sokszor állnak órákig a vonatok, sok az üresjárat. A nagyvasúti üzem más tészta, a vonatok késnek, a jelenlegi kultúrával és technikával nincs értelme az összevetésnek a HÉV-vel.
Rohamtempó van
A szakemberek egyöntetűen abban látták a Déli hasznosításának kulcsát, hogy a mostani területet egyszerűen be kellene fedni, és akkor lent maradna a mostani kapacitás, fent pedig lehetne park, sportlétesítmény a Testnevelési Egyetem bővüléséhez, irodaház, bármi. Erről nincs szó továbbra sem.
„Szakmai párbeszédre, gondolkodásra még van is idő, hisz a most a kormány által elfogadott határozatok nem rendelkeznek a teljes bezárásról, csak az új park és más új funkciók megtervezéséről. A hasznosítási ötletpályázat, majd az azt követően induló részletes tervezés időigénye meghaladja az egy évet, az új funkció és tervek fényében pedig majd tud a kormány arról dönteni, hogy például egy ilyen kis helyigényű ’HÉV-végállomás’ beilleszthető-e és hogyan az új elképzelésekbe” – írta korábban nekünk Vitézy, és most csak annyit közölt, hogy ezt a véleményét fenntartja most is. Ám nemcsak nem tűnik logikusnak, hogy Kelenföldet úgy bővítik, hogy ahhoz nem találják ki a Délit is egy időben, hanem nem is így lesz: az NFM úgy tájékoztatta a hvg.hu-t, hogy őszre el kell készüljön a fejlesztési koncepció, és kérdésünkre megerősítették, hogy a Déli sorsát is eldöntik addigra. Azaz a Vitézy által sugallt több mint egyéves kiérlelési idő nem áll rendelkezésre.
Megéri?
Mészáros Péter a Déli pályaudvaron valóban sok szürke-barna övezet van, melyek megszüntethetők lennének. Az MKK egy korábbi közleményében azonban úgy látta, ezeknek a felszabadításával nem keletkeznének az ingatlanhasznosításhoz elegendő méretű területek.
Stiller Ákos
Ugyanakkor a Kelenföldi pályaudvaron iszonyatos mértékű beruházásra van szükség a kellő infrastruktúra kiépítéséhez, hogy ott is meg lehessen fordítani vonatokat. Ehhez ez a most előirányzott pénz "szimbolikus érték". (Az NFM-ben úgy vélik, az ötmilliárd forint csak a fejlesztés 2017-es ütemére értendő.) Arról nem is beszélve, hogy a Déli pályaudvaron is kellenek beruházások, az ún. biztosító berendezést (a váltó, jelzőállítás és a vonatirányítás tág értelemben – csak ez milliárdos tétel, legfontosabb célja, hogy biztosítsa a vonatok adott vágányúton történő szabad közlekedését, magyarul kizárja az összeütközéseket, ráfutásokat) és a vasúti pályát is fel kéne újítani. Az MKK számításai szerint a Déliben 8-10 vágány megtartása lenne szükséges a vonatforgalom, elővárosi és bizonyos távolsági fenntartásához, és ehhez még kellenének tároló vágányok, anélkül nincs vasúti üzem, a vécé- és víztartályok kezelése is nélkülözhetetlen, Kelenföldön ez nem oldható meg, így az MKK szerint Kelenföld nem alkalmas arra, hogy a megszüntetendő funkciókat átvegye.
Kelenföld alkalmatlan és drága
Kelenföldön azért is van kapacitáshiány, mert vágányokat szüntettek meg a metróhoz kialakított P+R parkoló megépítése miatt – ez a nem tudja a jobb kéz, mit csinál a bal tipikus esete Mészáros szerint. Hasonló ahhoz, mint amikor a megszüntetett vasúti szárnyvonalak fölött előtte még felújították a felüljárókat. Mészáros szerint ez így nem más, mint egy központi akarat végigverése bármi áron – a projekthez kapcsolódó gazdasági kliensek minden bizonnyal jól járnak vele, de a társadalom nem.
Kelenföldön nem pusztán a vágányok okoznak problémát, hanem utasforgalmi fejlesztésekre is szükség van: az állomás épülete dől össze, de állapota mellett elhelyezkedése sem teszi alkalmassá távolsági és nemzetközi utasok fogadására. Az MKK szerint egy megoldás van: a föld alatt kell a szükséges kiszolgáló létesítményeket kialakítani a régi MÁV-aluljáró felhasználásával, de ez is jelentős pénzeket igényelne.
Miközben a sajtó eltökélten igyekszik feltárni, hogyan vesztették el százmilliárd forintok a közpénzjellegüket, mintha veszendőbe menne a politikai felelősség.