Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"550ac623-0586-4c3a-acde-1ad7e22784c8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Megsemmisítették a kormányhivatal határozatát.","shortLead":"Megsemmisítették a kormányhivatal határozatát.","id":"20250313_birosag-itelet-MET-Ivanyi-Wesley-iskolak-torvenytelen-bezaratas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/550ac623-0586-4c3a-acde-1ad7e22784c8.jpg","index":0,"item":"c550a008-062c-4eed-8b16-0f1ca3c7e573","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_birosag-itelet-MET-Ivanyi-Wesley-iskolak-torvenytelen-bezaratas","timestamp":"2025. március. 13. 15:12","title":"A bíróság szerint törvénytelen volt Iványi Gáborék intézményeinek bezáratása, a gyermekjogok is sérültek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4acb5adc-42ae-4f9f-8977-1d1a8a40bf8a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Ursula von der Leyen közölte: az EU megvédi az érdekeit, de nyitott a tárgyalásokra.","shortLead":"Ursula von der Leyen közölte: az EU megvédi az érdekeit, de nyitott a tárgyalásokra.","id":"20250313_eu-vamhaboru-usa-targyalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4acb5adc-42ae-4f9f-8977-1d1a8a40bf8a.jpg","index":0,"item":"19c44620-8f1e-44cc-b1a9-59e7746afb0e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250313_eu-vamhaboru-usa-targyalas","timestamp":"2025. március. 13. 18:53","title":"Az EU tárgyalna az Egyesült Államokkal a vámháborúról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f133967-e99b-4172-896e-fa95d2cbf979","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„Beszéljünk őszintén, választás közeledik” – mondta Gelencsér Attila, a kaposvári választókerület fideszes országgyűlési képviselője.","shortLead":"„Beszéljünk őszintén, választás közeledik” – mondta Gelencsér Attila, a kaposvári választókerület fideszes...","id":"20250312_Hangfelvetel-bizonyitja-hogy-a-fideszes-kepviselo-kampanyfejlesztesekre-is-hasznalna-az-allami-program-penzeit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f133967-e99b-4172-896e-fa95d2cbf979.jpg","index":0,"item":"9cfb5cc3-9d09-4648-b8f2-81972f1f64ef","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_Hangfelvetel-bizonyitja-hogy-a-fideszes-kepviselo-kampanyfejlesztesekre-is-hasznalna-az-allami-program-penzeit","timestamp":"2025. március. 12. 07:23","title":"Hangfelvétel bizonyítja, hogy a fideszes képviselő kampányfejlesztésekre is használná az állami program pénzeit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b9d57dd9-42a0-4596-be4f-c585de562e5c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Újabb bizonyítékot találtak a kutatók arra, hogy az élet még extrém körülmények között, például óriási nyomás alatt is képes virágozni.","shortLead":"Újabb bizonyítékot találtak a kutatók arra, hogy az élet még extrém körülmények között, például óriási nyomás alatt is...","id":"20250312_mariana-arok-vizsgalat-uj-fajok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b9d57dd9-42a0-4596-be4f-c585de562e5c.jpg","index":0,"item":"497d9927-d381-4e1d-b5e1-00ea48bc8d00","keywords":null,"link":"/tudomany/20250312_mariana-arok-vizsgalat-uj-fajok","timestamp":"2025. március. 12. 08:03","title":"7000+ új fajt találtak a tudósok a világ legmélyebb pontján, a Mariana-árokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"59b2ac1e-733a-4438-9578-e6ea492c50bb","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az SK komáromi és iváncsai akkugyárának dolgozói korábban nem látott elbocsátási hullámról számoltak be a múlt héten.","shortLead":"Az SK komáromi és iváncsai akkugyárának dolgozói korábban nem látott elbocsátási hullámról számoltak be a múlt héten.","id":"20250312_sk-elbocsatasok-szabalyszeruseg-vizsgalat-nemzetgazdasagi-miniszterium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59b2ac1e-733a-4438-9578-e6ea492c50bb.jpg","index":0,"item":"0939409a-0ee7-4c74-ad16-a08ca0e3db2c","keywords":null,"link":"/kkv/20250312_sk-elbocsatasok-szabalyszeruseg-vizsgalat-nemzetgazdasagi-miniszterium","timestamp":"2025. március. 12. 10:54","title":"Megvizsgálná a kormány, hogy szabályszerűen épít-e le a koreai SK","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76d7ee6f-daab-4ae3-9a13-288b6b886c62","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Toyota Urban Cruiser elsőkerék- és összkerékhajtású verziókban támad.","shortLead":"A Toyota Urban Cruiser elsőkerék- és összkerékhajtású verziókban támad.","id":"20250312_400-kilometert-tud-egy-toltessel-az-elektromos-suzuki-vitara-toyota-urvan-cruiser-testvere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76d7ee6f-daab-4ae3-9a13-288b6b886c62.jpg","index":0,"item":"5e363c0f-d719-4749-bd38-556d9171f050","keywords":null,"link":"/cegauto/20250312_400-kilometert-tud-egy-toltessel-az-elektromos-suzuki-vitara-toyota-urvan-cruiser-testvere","timestamp":"2025. március. 12. 07:59","title":"400 kilométert tud egy töltéssel az elektromos Suzuki Vitara Toyota testvére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b18fb3de-2933-4760-a40d-47552bc8b524","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"A hét embert azzal vádolják, hogy a gondatlanságuk miatt hunyt el az argentin klasszis. Ha bűnösnek találják őket, 8 és 25 év közötti hosszúságú börtönbüntetésre számíthatnak.","shortLead":"A hét embert azzal vádolják, hogy a gondatlanságuk miatt hunyt el az argentin klasszis. Ha bűnösnek találják őket, 8 és...","id":"20250312_diego-maradona-halala-birosagi-targyalas-egeszsegugyi-csapat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b18fb3de-2933-4760-a40d-47552bc8b524.jpg","index":0,"item":"834216df-c752-4d08-99c3-c4fd5497ce84","keywords":null,"link":"/sport/20250312_diego-maradona-halala-birosagi-targyalas-egeszsegugyi-csapat","timestamp":"2025. március. 12. 13:09","title":"„Nézzék, hogyan halt meg Maradona!” – négy és fél év után állt bíróság elé futball-legenda egészségügyi csapata","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba1929e3-e6d4-4599-9e7e-8716c15e12b8","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A költségvetési biztos ellenjegyzésére lenne szükség minden kiadáshoz.","shortLead":"A költségvetési biztos ellenjegyzésére lenne szükség minden kiadáshoz.","id":"20250312_onkormanyzat-allamkincstar-koltsegvetesi-biztos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba1929e3-e6d4-4599-9e7e-8716c15e12b8.jpg","index":0,"item":"7ef708bb-9544-415a-a274-cfdb0e94f9ff","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250312_onkormanyzat-allamkincstar-koltsegvetesi-biztos","timestamp":"2025. március. 12. 10:30","title":"Szabad Európa: Helytartókat ültethet a kormány az önkormányzatok nyakára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Déli pályaudvar: sok pénzt fogunk elkölteni, de kérdés, megéri-e
Dercsényi Dávid
Tetszett a cikk?
Nem szűnik meg a Déli pályaudvar, csak a rozsdaövezeti részek, viszont Kelenföldet elkezdhetik átépíteni – egyelőre ennyi tűnik biztosnak a fejlesztési tárca terveiből. Vitézy Dávid a koncepció kiérleléséről beszél, de őszre eldől minden. Más szakértők úgy látják, a beruházó cégeken kívül mindenki rosszul jár.
Döntés született a Déli pályaudvar ügyében, bár némi félreértéssel indult a kommunikáció: az MTI előbb a pályaudvar bezárásáról szóló közleményt hozott le, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) ezt később azzal pontosította, hogy nem is szűnik meg a Déli, legalábbis döntés még csak arról született, a kormány 5 milliárd forintot szán a pályaudvar területén lévő rozsdaövezetek felszámolására és a Kelenföldi pályaudvar kapacitásbővítésére. Annak a koncepcióját az NFM júniusig dolgozná ki, hogy pontosan melyik területeket számolnák fel a Délinél.
Azt követően, hogy március 10-én Lázár János elismerte, hogy kormányzati szándék van a Déli pályaudvar bezárására, a kérdést körbe is jártuk: a szakemberek szerint a pályaudvar teljes bezárása nonszensz, az utasokat nem szolgálná az, ha Kelenföldnél át kellene szállniuk a metróra, ezzel elveszítenék azt az időmegtakarítást, amelyet az országból odavezető vágányok felújításával megszereztek, vagyis amennyivel rövidült az utazásuk. Ezáltal a vasúti személyközlekedés kevésbé lenne versenyképes, mint a közúti, ami az egész vasútfejlesztés értelmét kérdőjelezné meg. Márpedig az EU erre ad pénzt, ez szerepel a fejlesztési stratégiai dokumentumokban, nem a kapacitásszűkítés, amivel a Déli bezárása járna.
Elég csak négy vágány? Vagy nem?
A Déli részleges bezárásával viszont egyetértett Vitézy Dávid közlekedési szakértő, a BKK volt vezérigazgatója, aki szerint négy vágánnyal megoldható lenne a vonatok megfordítása, ahogyan ma az a Batthyány téren a HÉV-vel történik – óránként 13 vonatot fordít meg a végállomás csúcsórában három vágányon, míg a Délinél 11 vonat érkezik ugyanekkor. Vitézy szerint a Déliben négy vágánnyal megoldható lenne a HÉV-es mennyiség, tekintetbe véve a HÉV és a vonat különbségeit. „A Naphegy–Mészáros utca környékén lévő karbantartó funkciók, a régi sokkocsis és -mozdonyos üzemre méretezett vágánykapacitások és belső pályaudvari kapacitások mára feleslegesek vagy áthelyezhetők az elővárosokba, a pályaudvar érdemi funkciója az elővárosi motorvonatok gyors fordítása maradt, amihez sem mozdonykörbejárás, sem helyben telepített karbantartás nem szükséges” – írta korábban Vitézy a hvg.hu-nak.
Stiller Ákos
Ezzel nem ért egyet Mészáros Péter, a Magyar Közlekedési Klub (MKK) elnöke, aki szerint ez nem érvényes párhuzam, mert a vonatok megfordításának mások a technikai követelményei, mint a HÉV-nek. De az igaz, hogy ma még sok helyen, főleg vidéken merevek, nem elég gyorsak a vonatfordulók, sokszor állnak órákig a vonatok, sok az üresjárat. A nagyvasúti üzem más tészta, a vonatok késnek, a jelenlegi kultúrával és technikával nincs értelme az összevetésnek a HÉV-vel.
Rohamtempó van
A szakemberek egyöntetűen abban látták a Déli hasznosításának kulcsát, hogy a mostani területet egyszerűen be kellene fedni, és akkor lent maradna a mostani kapacitás, fent pedig lehetne park, sportlétesítmény a Testnevelési Egyetem bővüléséhez, irodaház, bármi. Erről nincs szó továbbra sem.
„Szakmai párbeszédre, gondolkodásra még van is idő, hisz a most a kormány által elfogadott határozatok nem rendelkeznek a teljes bezárásról, csak az új park és más új funkciók megtervezéséről. A hasznosítási ötletpályázat, majd az azt követően induló részletes tervezés időigénye meghaladja az egy évet, az új funkció és tervek fényében pedig majd tud a kormány arról dönteni, hogy például egy ilyen kis helyigényű ’HÉV-végállomás’ beilleszthető-e és hogyan az új elképzelésekbe” – írta korábban nekünk Vitézy, és most csak annyit közölt, hogy ezt a véleményét fenntartja most is. Ám nemcsak nem tűnik logikusnak, hogy Kelenföldet úgy bővítik, hogy ahhoz nem találják ki a Délit is egy időben, hanem nem is így lesz: az NFM úgy tájékoztatta a hvg.hu-t, hogy őszre el kell készüljön a fejlesztési koncepció, és kérdésünkre megerősítették, hogy a Déli sorsát is eldöntik addigra. Azaz a Vitézy által sugallt több mint egyéves kiérlelési idő nem áll rendelkezésre.
Megéri?
Mészáros Péter a Déli pályaudvaron valóban sok szürke-barna övezet van, melyek megszüntethetők lennének. Az MKK egy korábbi közleményében azonban úgy látta, ezeknek a felszabadításával nem keletkeznének az ingatlanhasznosításhoz elegendő méretű területek.
Stiller Ákos
Ugyanakkor a Kelenföldi pályaudvaron iszonyatos mértékű beruházásra van szükség a kellő infrastruktúra kiépítéséhez, hogy ott is meg lehessen fordítani vonatokat. Ehhez ez a most előirányzott pénz "szimbolikus érték". (Az NFM-ben úgy vélik, az ötmilliárd forint csak a fejlesztés 2017-es ütemére értendő.) Arról nem is beszélve, hogy a Déli pályaudvaron is kellenek beruházások, az ún. biztosító berendezést (a váltó, jelzőállítás és a vonatirányítás tág értelemben – csak ez milliárdos tétel, legfontosabb célja, hogy biztosítsa a vonatok adott vágányúton történő szabad közlekedését, magyarul kizárja az összeütközéseket, ráfutásokat) és a vasúti pályát is fel kéne újítani. Az MKK számításai szerint a Déliben 8-10 vágány megtartása lenne szükséges a vonatforgalom, elővárosi és bizonyos távolsági fenntartásához, és ehhez még kellenének tároló vágányok, anélkül nincs vasúti üzem, a vécé- és víztartályok kezelése is nélkülözhetetlen, Kelenföldön ez nem oldható meg, így az MKK szerint Kelenföld nem alkalmas arra, hogy a megszüntetendő funkciókat átvegye.
Kelenföld alkalmatlan és drága
Kelenföldön azért is van kapacitáshiány, mert vágányokat szüntettek meg a metróhoz kialakított P+R parkoló megépítése miatt – ez a nem tudja a jobb kéz, mit csinál a bal tipikus esete Mészáros szerint. Hasonló ahhoz, mint amikor a megszüntetett vasúti szárnyvonalak fölött előtte még felújították a felüljárókat. Mészáros szerint ez így nem más, mint egy központi akarat végigverése bármi áron – a projekthez kapcsolódó gazdasági kliensek minden bizonnyal jól járnak vele, de a társadalom nem.
Kelenföldön nem pusztán a vágányok okoznak problémát, hanem utasforgalmi fejlesztésekre is szükség van: az állomás épülete dől össze, de állapota mellett elhelyezkedése sem teszi alkalmassá távolsági és nemzetközi utasok fogadására. Az MKK szerint egy megoldás van: a föld alatt kell a szükséges kiszolgáló létesítményeket kialakítani a régi MÁV-aluljáró felhasználásával, de ez is jelentős pénzeket igényelne.