Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1b421c01-1e6d-4f54-a193-f992bcce3757","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Sokan próbálkoznak manapság a fogyókúra egyik módszerével, az időszakos böjttel, és úgy tűnik, olvadnak is le tőle a kilók. Azonban a szervezet megbosszulja ezt a stresszt, például azzal, hogy lelassítja a szőrnövekedést.","shortLead":"Sokan próbálkoznak manapság a fogyókúra egyik módszerével, az időszakos böjttel, és úgy tűnik, olvadnak is le tőle...","id":"20241221_idoszakos-bojt-hatasa-szornovekedesre-egerek-emberek-haj-novekedese-lassabb","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b421c01-1e6d-4f54-a193-f992bcce3757.jpg","index":0,"item":"36c4f6f2-726d-452e-9140-d612fbb9a5ae","keywords":null,"link":"/tudomany/20241221_idoszakos-bojt-hatasa-szornovekedesre-egerek-emberek-haj-novekedese-lassabb","timestamp":"2024. december. 21. 16:03","title":"Fogyhat vele, de ne csodálkozzon, ha nem nő rendesen a haja: 18%-kal lassabb a hajnövekedés azoknál, akik belekezdenek az időszakos böjtbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f40fdb90-3eed-40b8-a569-27e1435255c8","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A jövő héten 2,14 milliárdért lehet majd játszani. ","shortLead":"A jövő héten 2,14 milliárdért lehet majd játszani. ","id":"20241221_otos-lotto-sorsolas-szerencsejatek-nyeroszamok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f40fdb90-3eed-40b8-a569-27e1435255c8.jpg","index":0,"item":"d8afc678-9f7a-448f-92f3-6df59b3243e0","keywords":null,"link":"/elet/20241221_otos-lotto-sorsolas-szerencsejatek-nyeroszamok","timestamp":"2024. december. 21. 19:54","title":"Lottósorsolás: senki nem nyert milliárdokat a fa alá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0ed63f4-bafe-485e-8718-facaf3a7b0c9","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Egy hónapja mutatták be Herendi Gábor állami pénz nélkül készült filmjét.","shortLead":"Egy hónapja mutatták be Herendi Gábor állami pénz nélkül készült filmjét.","id":"20241222_Atlelpte-a-250-ezres-nezoszamot-a-Futni-mentem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0ed63f4-bafe-485e-8718-facaf3a7b0c9.jpg","index":0,"item":"5bd07158-1fd2-41ee-a83f-3c618275f6b7","keywords":null,"link":"/kultura/20241222_Atlelpte-a-250-ezres-nezoszamot-a-Futni-mentem","timestamp":"2024. december. 22. 08:26","title":"Átlépte a 250 ezres nézőszámot a Futni mentem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96092184-4ea0-4983-a802-df0f525748c9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az igazgató a munkaszüneti napok torlódásával magyarázza az intézkedést.","shortLead":"Az igazgató a munkaszüneti napok torlódásával magyarázza az intézkedést.","id":"20241221_gyermekosztaly-szuleszet-mosnmagyarovar-karacsony-szunet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96092184-4ea0-4983-a802-df0f525748c9.jpg","index":0,"item":"3d4b577c-0a08-45da-a408-79576cd8601d","keywords":null,"link":"/itthon/20241221_gyermekosztaly-szuleszet-mosnmagyarovar-karacsony-szunet","timestamp":"2024. december. 21. 11:44","title":"A gyermekosztály és a szülészet sem fogad betegeket karácsonykor a mosonmagyaróvári kórházban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff35bed6-e5c0-4bee-9424-ebb3aed5f775","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A TIME magazin listáján – amelyen a 2024-es év 200 legjobb találmányát sorakoztatja fel – azok a megoldások is megtalálhatók, amelyek segítségével környezetbarát lehet az energiatermelés. Mutatjuk a legjobbakat.","shortLead":"A TIME magazin listáján – amelyen a 2024-es év 200 legjobb találmányát sorakoztatja fel – azok a megoldások is...","id":"20241221_2024-legjobb-talalmanyai-time-200-zoldenergia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff35bed6-e5c0-4bee-9424-ebb3aed5f775.jpg","index":0,"item":"2e23a6f4-625a-41d1-b66d-f74bf29e91dd","keywords":null,"link":"/tudomany/20241221_2024-legjobb-talalmanyai-time-200-zoldenergia","timestamp":"2024. december. 21. 10:03","title":"2024 legjobb találmányai: a gravitáció, ami áramot generál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f108a532-e9e8-4327-88ca-aaec0d56059e","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Tánczos Barna miniszterelnök-helyettesként vezethetii a pénzügyminisztériumot.","shortLead":"Tánczos Barna miniszterelnök-helyettesként vezethetii a pénzügyminisztériumot.","id":"20241222_Magyar-miniszterelnok-helyettese-lesz-Romanianak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f108a532-e9e8-4327-88ca-aaec0d56059e.jpg","index":0,"item":"a119d414-c721-4b47-acba-3e49b30d7ca2","keywords":null,"link":"/vilag/20241222_Magyar-miniszterelnok-helyettese-lesz-Romanianak","timestamp":"2024. december. 22. 19:47","title":"Magyar miniszterelnök-helyettese lesz Romániának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"320b20d0-7102-4513-ac52-ecad054ff4ab","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Csak téli gumival érdemes útnak indulni.","shortLead":"Csak téli gumival érdemes útnak indulni.","id":"20241222_Orszagszerte-havazas-varhato-a-kozutkezelo-folyamatosan-takaritja-az-utakat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/320b20d0-7102-4513-ac52-ecad054ff4ab.jpg","index":0,"item":"55f35eb4-f471-4383-9068-e27348a5d492","keywords":null,"link":"/cegauto/20241222_Orszagszerte-havazas-varhato-a-kozutkezelo-folyamatosan-takaritja-az-utakat","timestamp":"2024. december. 22. 08:37","title":"Országszerte havazás várható, a közútkezelő folyamatosan takarítja az utakat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3667e756-ecf6-4e24-985d-6f588a533966","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Nem sikerült visszavágnia Tyson Furynak, Olekszandr Uszikot mindhárom bíró jobbnak látta a szombat éjjeli, Rijádban rendezett gálán.","shortLead":"Nem sikerült visszavágnia Tyson Furynak, Olekszandr Uszikot mindhárom bíró jobbnak látta a szombat éjjeli, Rijádban...","id":"20241222_Olekszandr-Uszik-Tyson-Fury-boksz-okolvivas-nehezsuly","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3667e756-ecf6-4e24-985d-6f588a533966.jpg","index":0,"item":"57ff42bd-2782-4f9c-98b2-42db5219cf4b","keywords":null,"link":"/sport/20241222_Olekszandr-Uszik-Tyson-Fury-boksz-okolvivas-nehezsuly","timestamp":"2024. december. 22. 08:34","title":"Uszik újra legyőzte Tyson Furyt, továbbra is az ukrán a nehézsúly bajnoka","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Így járhatnának a vízen autók tízezrei a Balatonon
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Badacsony és Fonyód között, 6 milliárdból tervezik elindítani a második balatoni kompjáratot. Az autójegyek elég drágák lennének, de a személyforgalomból is rentábilissé tehető a projekt. A helyiek azonban tartanak a kikötő feltúrásától és a nagyobb autóforgalomtól. A legnagyobb kérdés pedig az, ad-e pénzt az unió az új kompra.
A 2014–20-as EU-ciklusban a Balaton-part történelmi lehetőséget kapott a fejlesztésre, kormányhatározat rögzíti ugyanis, hogy 300 milliárd forintnyi uniós forrás költhető el a térségben. A Balatonnak mint régiónak nincs adminisztratív hatásköre, a tópart települései három külön megyéhez tartoznak, ezért eddig a fejlesztések egy része a megyehatárokon megszakadt, most viszont a tó egészéről egyben lehet gondolkozni.
2017 nyaráig meg kell tervezni az ebből az összegből megvalósítandó fejlesztéseket, különben azok átszállnak más régiókra. Az idő tehát sürget, de rengeteg fejlesztés van tervben, például a Sió-zsilip felújítása, a csatorna felső szakaszának szabályozása, a tó körüli kerékpáros körút felújítása, az északi parti várak rehabilitációja, a gyógy- és borturizmus fejlesztése, de lennének új hajók és elektromos buszok is, valamint ebből a pénzből korszerűsítik a dél-balatoni vasútvonalat is.
A siófoki Sió-zsilip
MTI / H. Szabó Sándor
A projektek közül talán a legvitatottabb a második balatoni komp beindítása lenne Fonyód és Badacsony között. Azt már több mint húsz éve tervezik, hogy a Tihany és Szántód között közlekedő egyetlen balatoni kompjárat után egy másodikat is beindítsanak. Eleinte Balatonboglár és Révfülöp, majd Ordacsehi és Pálköve között szerették volna elindítani, végül most az a terv, hogy Fonyód és Badacsony közt járna, ám az elképzelés az ellenkezések és forráshiány miatt eddig meghiúsult.
A rendelkezésre álló fejlesztési keret miatt a megvalósulás most valószínűbbnek tűnik, mint valaha, ám a helyiek változatlanul ellenkeznek. A kompok beszerzéséhez 2 milliárd forint forintra lenne szükség, de a kapcsolódó munkálatokkal együtt a projekthez összesen kb. 6 milliárd forint kellene. Az új balatoni kompok a gyomrukban 350-500 utast és 48 autót szállítanának és 20-25 perc alatt érnének az 5,5 kilométerre lévő túlpartra (autóval a Badacsony–Fonyód-táv nagyjából egy órát vesz igénybe).
Miért kell a komp?
A kompnak belátható közlekedési előnyei lennének, és a várakozások szerint a turizmust is fellendítené. A Balaton északnyugati partjára tartóknak ezáltal ugyanis nem kellene a 71-es úton végigvergődniük vagy Keszthely felé kerülniük, egy részük ezentúl Fonyódon át közlekedne. Ez pedig Hidvégi József (Fidesz–KDNP), Fonyód polgármestere szerint növelné Fonyód és a környező kistérség idegenforgalmát. A badacsonytomaji független polgármester, Krisztin N. László szerint az északi partra való gyorsabb eljutás Badacsony környékét még vonzóbb célponttá tenné. Hidvégi külön kiemelte, a fonyódi és a badacsonyi a két legfejletlenebb a balatoni járások közül, ezért mindkét polgármester üdvözlendőnek tartja a fejlesztést. Móring József Attila, Somogy megye fideszes országgyűlési képviselője elmondta, mind Fonyód, mind Badacsony több népszerű fesztivált is rendez nyaranta, a komp által pedig a két part kapcsolata javulna, így több látogató töltene időt a másik oldalon is. Nem példa nélküli különben, hogy egy ekkora tavon több komp is üzemeljen, mint Kollár József, a Balatoni Hajózási Zrt. (BH Zrt.) vezérigazgatója a hvg.hu-nak elmondta, pl. a Balatonnál kisebb Garda-tavon kettő, a Comói-tavon öt komp is közlekedik.
Megtérülne?
Fonyód és Badacsony között bonyolódik a Balaton-part legnagyobb személyhajóforgalma, az itt közlekedő két öreg katamaránt pedig úgyis le kellene cserélni. Mivel a tervezett új komp is elsősorban a gyalogosok számára készülne, Hidvégi szerint még gazdaságosabbá tenné az üzemeltetést, ha az új hajó a gyomrában pluszban autókat is tudna szállítani. A megvalósíthatósági tanulmányban foglaltak szerint a kompnak tulajdonítható nemzetgazdasági szintű társadalmi-gazdasági haszon 10,84 milliárd forintra becsülhető, amely tartalmazza az utazási idő, zaj, légszennyezés, baleset, járműüzemköltség csökkenéséből származó számszerűsített előnyöket, tehát a kompra szánt 6 milliárd forint megtérülne. Ehhez évente 120 ezer utassal és legalább 70 ezer autóval számolnak – ezt Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára mondta egy parlamenti kérdésre adott válaszában.
Balatoni Hajózási Zrt.
A Fonyód–Badacsony közti kompnak azonban a szántódinál ötször nagyobb távolságot kellene leküzdenie, és az ottaninál nagyobb teljesítményű járművek közlekednének itt, ez pedig igen költséges üzemeltetést jelentene. Kollár József BH Zrt.-vezér elmondása szerint a járatok szezonon kívül a Szántód–Tihanyihoz hasonlóan kisebb járatszámmal működnének, ekkor tehát várhatóan veszteséges lenne az üzemeltetés. Azt pedig a tanulmány is elismeri, hogy a kompra az autójegyek egy négytagú család számára többe kerülnének, mint a Balaton nyugati medencéjének körbekerülése. Igaz, ez utóbbit autópálya-matrica nélkül értik. A szántódi komp egyébként jelenleg 4 ezer forintba kerül egy négytagú családnak.
Megnövekvő forgalom, átalakított kikötők
Az új komp beindításához azonban a fonyódi és a badacsonyi kikötőt át kellene alakítani és bővíteni kéne, ahhoz, hogy az autók is felhajthassanak rá, és ezzel az oda vezető és a hozzájuk csatlakozó új utak kiépítése is szükséges volna. A járathoz igyekvők pedig megnövelnék a települések autóforgalmát. Kollár József, a BH Zrt. vezérigazgatója azt mondta, egy átlagos nyári napon Badacsonytomaj és Fonyód térségében 8-9 ezer gépjármű közlekedik, a komp pedig maximum mindössze napi 6-700 járművet szállítana majd, és csupán ezek egy része jelentene növekedést a településeken áthaladó napi autóforgalomban, hiszen egy részük ma is erre kerül.
Másképp látja a helyzetet Győri Attila, fonyódi nyugdíjas tanár, a helyi vitorlásegyesület egykori elnöke. Mint a hvg.hu-nak elmondta, Fonyód legnagyobb problémája a tavasztól őszig tartó kellemetlen autóforgalom, szerinte a városközpont egyáltalán nem bír el több autót. Mint mondta, nagyon örültek, amikor megépült az autópálya, és csökkent a települést terhelő forgalom, ha ismét megnő az átautózók száma, sokkal rosszabb lesz itt az élet, mondta. De a hvg.hu által megkérdezett helyiek nem szeretnék a kikötők átalakítását sem, ma mind Fonyód, mind Badacsony kikötője gyalogosövezet, ezek a települések egyik leglátogatottabb részei, ők attól félnek, hogy a bővítés és a bevezetett autóforgalom hatására élhetetlenné válik majd a tópart. Nem lenne jó, ha a fonyódi és badacsonyi kikötők is olyan betonmezővé válnának, mint a tihanyi és szántódi révállomások környéke, mondta egyikük.
Balatoni Hajózási Zrt.
A komp megvalósulása, úgy tűnik, a finanszírozás kérdésén fog eldőlni. Mivel a BH Zrt.-nek és a két érintett önkormányzatnak nem áll rendelkezésre a beruházáshoz szükséges mintegy 6 milliárd forint, ezért alapvetően minden azon múlik, hogy Brüsszel rábólint-e a tervre. Márpedig ehhez igen jól kell majd érvelni, hiszen az unió alapvetően nem támogat kompbeszerzést, és várhatóan a kompok beindításához szükséges mederkotrást is ellenezni fogja.
Miért nem a vasút?
Felmerül az a kérdés is, hogy a komp helyett miért nem a fenntarthatóbb Balaton körüli vasúti közlekedés megteremtésébe invesztálnak. Nyugat felé két átszállással és nagy kerülővel körbe lehet ugyan vonatozni a tavat, keleten azonban egyáltalán nincs vasúti kapcsolat az északi és déli part között. Pedig közel a tóhoz, Lepsény és Csajág között létezik egy használaton kívüli mellékvonal, melyet akár kis beavatkozással újra üzembe lehetne helyezni. Eközben már folyik a déli parti vasútvonal korszerűsítése, és valószínűleg a Kaposvár–Fonyód-vasútvonal is megújul majd, azonban megkeresésünkre a MÁV sajtóosztálya azt mondta, a balatoni körvasút létrehozásáról és az északi parti vonal fejlesztéséről és villamosításáról vannak ugyan elképzelések, de azok valóra váltása egyelőre nincs napirenden.