Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2329c71f-4519-4dde-a3a4-7e9a92d4e330","c_author":"Pálúr Krisztina","category":"kultura","description":"Szélhámosok mindig is voltak, az internetnek, pontosabban a közösségi oldalaknak köszönhetően pedig talán aktívabbak, mint valaha. Belle Gibsont a róla szóló dokumentumfilmben az Instagram legborzasztóbb csalójának nevezik: azt állította, halálos betegséget diagnosztizáltak nála, és közben hamis reményt adott olyanoknak, akik a legsebezhetőbbek közé tartoznak. ","shortLead":"Szélhámosok mindig is voltak, az internetnek, pontosabban a közösségi oldalaknak köszönhetően pedig talán aktívabbak...","id":"20250309_belle-gibson-atveres-sorozat-dokumentumfilm-netflix-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2329c71f-4519-4dde-a3a4-7e9a92d4e330.jpg","index":0,"item":"1e63ac4a-8949-45c0-9cb8-31b4df58ac67","keywords":null,"link":"/kultura/20250309_belle-gibson-atveres-sorozat-dokumentumfilm-netflix-ebx","timestamp":"2025. március. 09. 18:25","title":"Gyógyíthatatlan agydaganatot hazudott magának, ezzel lett az egészséginfluenszerek mérgező prototípusa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"80ecafd8-a9fc-4bed-a167-009b933195db","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Hámori Luca bokszolót is felköszöntötte nőnapon Orbán Viktor miniszterelnök, dedikált bokszkesztyűket is váltottak.","shortLead":"Hámori Luca bokszolót is felköszöntötte nőnapon Orbán Viktor miniszterelnök, dedikált bokszkesztyűket is váltottak.","id":"20250309_orban-viktor-hamori-luca-nonap-boksz-ferfival","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/80ecafd8-a9fc-4bed-a167-009b933195db.jpg","index":0,"item":"d0b9a626-abdc-4b35-82d2-535166d45232","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_orban-viktor-hamori-luca-nonap-boksz-ferfival","timestamp":"2025. március. 09. 09:08","title":"„Maga bokszolt férfival” – Hámori Lucával zárta a sűrű nőnapot Orbán Viktor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"054f813a-42b0-4bb9-912a-d0fe4ddce618","c_author":"Remotiv","category":"brandchannel","description":"Sokáig tartotta magát a mondás, hogy minden ember csupán öt kézfogásnyira van egymástól, vagyis bárki bárkivel összekapcsolható néhány ismerősön keresztül. A közösségi médiának köszönhetően ez a szám nagy valószínűséggel tovább csökkent, csupán egy kattintás, és szinte bárkivel összebarátkozhatunk. De valódi kapcsolatok ezek, amelyek aztán valódi közösséggé épülnek, vagy csak ámítás, és tulajdonképpen egyre magányosabbak vagyunk?","shortLead":"Sokáig tartotta magát a mondás, hogy minden ember csupán öt kézfogásnyira van egymástól, vagyis bárki bárkivel...","id":"20250129_Sosem-voltunk-ennyire-maganyosak-remotiv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/054f813a-42b0-4bb9-912a-d0fe4ddce618.jpg","index":0,"item":"64ae3927-eac4-4ede-a4b5-ebfb0d74f06a","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250129_Sosem-voltunk-ennyire-maganyosak-remotiv","timestamp":"2025. március. 08. 15:30","title":"Sosem volt ennyi barátunk, és sosem voltunk ennyire magányosak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remotiv extra","c_partnerlogo":"6b463ed1-d453-40c3-82fa-97c561a4b8eb","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"96d01208-8729-4984-be30-432bfcc7adcf","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A miniszterelnök kifejtette azt is, szeretné, ha az innovációra fordított összegben a legjobbak között lennénk. ","shortLead":"A miniszterelnök kifejtette azt is, szeretné, ha az innovációra fordított összegben a legjobbak között lennénk. ","id":"20250307_orban-viktor-tudomany-mmc-szeged","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96d01208-8729-4984-be30-432bfcc7adcf.jpg","index":0,"item":"94cc59e1-2fba-4004-bc5c-6519b755311a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250307_orban-viktor-tudomany-mmc-szeged","timestamp":"2025. március. 07. 21:58","title":"Orbán Viktor Szegedre látogatott az MCC miatt, és kijelentette, hogy a nemzet fennmaradása szempontjából a tudomány nélkülözhetetlen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"02088723-c510-412f-92f6-9b909297820c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Szombat délután az egészségügy helyzette miatt demonstráló emberekkel telt meg a Kossuth tér. Helyszíni fotók!","shortLead":"Szombat délután az egészségügy helyzette miatt demonstráló emberekkel telt meg a Kossuth tér. Helyszíni fotók!","id":"20250308_Igy-zajlott-a-Magyar-Orvosi-Kamara-tuntetese-a-jobb-egeszsegugyert-az-Orszaghaz-elot-fotok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/02088723-c510-412f-92f6-9b909297820c.jpg","index":0,"item":"d31c5c1a-0b4d-44f7-9707-2a9a0aab54db","keywords":null,"link":"/itthon/20250308_Igy-zajlott-a-Magyar-Orvosi-Kamara-tuntetese-a-jobb-egeszsegugyert-az-Orszaghaz-elot-fotok","timestamp":"2025. március. 08. 16:12","title":"Így zajlott a Magyar Orvosi Kamara tüntetése a jobb egészségügyért az Országház előtt - képek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba00b3e4-df56-4b40-abb4-c40559bbbe11","c_author":"Dulai Péter","category":"360","description":"Petróczi András mindenkit megtévesztett, amikor kétségbeesetten nyilatkozott a médiában. A ma 25 éve történt, megdöbbentő gyilkosságot szenvtelenül mesélte el újra és újra, majd a tárgyalóteremben már azt mondta, nagyon szerette az édesanyját. Védője szerint a sajtóban azzal is szították a közhangulatot, hogy a színésznő fiatalkori fotóját mutogatták, amin még csinos volt. Petróczi valódi motivációi valószínűleg örökre rejtve maradnak, ami tény, hogy felbujtóként súlyosabb ítéletet kapott, mint maga a gyilkos.","shortLead":"Petróczi András mindenkit megtévesztett, amikor kétségbeesetten nyilatkozott a médiában. A ma 25 éve történt...","id":"20250309_Soproni-Agi-halala-evfordulo-anya-gyilkossag-fiatal-elkovetok-eletfogytiglan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba00b3e4-df56-4b40-abb4-c40559bbbe11.jpg","index":0,"item":"6347ddca-9cd7-4ed8-8b98-c9d4c9d70040","keywords":null,"link":"/360/20250309_Soproni-Agi-halala-evfordulo-anya-gyilkossag-fiatal-elkovetok-eletfogytiglan","timestamp":"2025. március. 09. 15:30","title":"„Egy szem lányomat megölette az egy szem unokám” – az egész országot sokkolta Soproni Ágnes halála","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"961808d0-d5f4-4302-bd81-fbfa1da79aff","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a szalonállapotú BMW 320i Coupé egészen a 90-es évek közepéig tekeri vissza az idő kerekét.","shortLead":"Ez a szalonállapotú BMW 320i Coupé egészen a 90-es évek közepéig tekeri vissza az idő kerekét.","id":"20250309_66-azaz-hatvan-kilometerrel-aruljak-ezt-a-remek-32-eves-kupe-bmw-t-e36","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/961808d0-d5f4-4302-bd81-fbfa1da79aff.jpg","index":0,"item":"7d1097e3-e354-4e7f-8e0f-1648c76cf704","keywords":null,"link":"/cegauto/20250309_66-azaz-hatvan-kilometerrel-aruljak-ezt-a-remek-32-eves-kupe-bmw-t-e36","timestamp":"2025. március. 09. 07:21","title":"66, azaz hatvanhat kilométerrel árulják ezt a remek 32 éves kupé BMW-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b5974904-f8ee-49be-84bd-d3c03498efe5","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Úgy tűnik, megvan, ki játssza Minerva McGalagonyt és Perselus Pitont a tévésorozatban. ","shortLead":"Úgy tűnik, megvan, ki játssza Minerva McGalagonyt és Perselus Pitont a tévésorozatban. ","id":"20250308_Harry-Potter-tevesorozat-konnyen-lehet-ket-masik-szerepre-is-megtalaltak-a-szineszt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5974904-f8ee-49be-84bd-d3c03498efe5.jpg","index":0,"item":"ac532f90-72cf-4d94-964a-f92fb60205b2","keywords":null,"link":"/kultura/20250308_Harry-Potter-tevesorozat-konnyen-lehet-ket-masik-szerepre-is-megtalaltak-a-szineszt","timestamp":"2025. március. 08. 15:54","title":"Harry Potter-tévésorozat: két fontos szerepre is megtalálhatták a megfelelő színészt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Így járhatnának a vízen autók tízezrei a Balatonon
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Badacsony és Fonyód között, 6 milliárdból tervezik elindítani a második balatoni kompjáratot. Az autójegyek elég drágák lennének, de a személyforgalomból is rentábilissé tehető a projekt. A helyiek azonban tartanak a kikötő feltúrásától és a nagyobb autóforgalomtól. A legnagyobb kérdés pedig az, ad-e pénzt az unió az új kompra.
A 2014–20-as EU-ciklusban a Balaton-part történelmi lehetőséget kapott a fejlesztésre, kormányhatározat rögzíti ugyanis, hogy 300 milliárd forintnyi uniós forrás költhető el a térségben. A Balatonnak mint régiónak nincs adminisztratív hatásköre, a tópart települései három külön megyéhez tartoznak, ezért eddig a fejlesztések egy része a megyehatárokon megszakadt, most viszont a tó egészéről egyben lehet gondolkozni.
2017 nyaráig meg kell tervezni az ebből az összegből megvalósítandó fejlesztéseket, különben azok átszállnak más régiókra. Az idő tehát sürget, de rengeteg fejlesztés van tervben, például a Sió-zsilip felújítása, a csatorna felső szakaszának szabályozása, a tó körüli kerékpáros körút felújítása, az északi parti várak rehabilitációja, a gyógy- és borturizmus fejlesztése, de lennének új hajók és elektromos buszok is, valamint ebből a pénzből korszerűsítik a dél-balatoni vasútvonalat is.
A siófoki Sió-zsilip
MTI / H. Szabó Sándor
A projektek közül talán a legvitatottabb a második balatoni komp beindítása lenne Fonyód és Badacsony között. Azt már több mint húsz éve tervezik, hogy a Tihany és Szántód között közlekedő egyetlen balatoni kompjárat után egy másodikat is beindítsanak. Eleinte Balatonboglár és Révfülöp, majd Ordacsehi és Pálköve között szerették volna elindítani, végül most az a terv, hogy Fonyód és Badacsony közt járna, ám az elképzelés az ellenkezések és forráshiány miatt eddig meghiúsult.
A rendelkezésre álló fejlesztési keret miatt a megvalósulás most valószínűbbnek tűnik, mint valaha, ám a helyiek változatlanul ellenkeznek. A kompok beszerzéséhez 2 milliárd forint forintra lenne szükség, de a kapcsolódó munkálatokkal együtt a projekthez összesen kb. 6 milliárd forint kellene. Az új balatoni kompok a gyomrukban 350-500 utast és 48 autót szállítanának és 20-25 perc alatt érnének az 5,5 kilométerre lévő túlpartra (autóval a Badacsony–Fonyód-táv nagyjából egy órát vesz igénybe).
Miért kell a komp?
A kompnak belátható közlekedési előnyei lennének, és a várakozások szerint a turizmust is fellendítené. A Balaton északnyugati partjára tartóknak ezáltal ugyanis nem kellene a 71-es úton végigvergődniük vagy Keszthely felé kerülniük, egy részük ezentúl Fonyódon át közlekedne. Ez pedig Hidvégi József (Fidesz–KDNP), Fonyód polgármestere szerint növelné Fonyód és a környező kistérség idegenforgalmát. A badacsonytomaji független polgármester, Krisztin N. László szerint az északi partra való gyorsabb eljutás Badacsony környékét még vonzóbb célponttá tenné. Hidvégi külön kiemelte, a fonyódi és a badacsonyi a két legfejletlenebb a balatoni járások közül, ezért mindkét polgármester üdvözlendőnek tartja a fejlesztést. Móring József Attila, Somogy megye fideszes országgyűlési képviselője elmondta, mind Fonyód, mind Badacsony több népszerű fesztivált is rendez nyaranta, a komp által pedig a két part kapcsolata javulna, így több látogató töltene időt a másik oldalon is. Nem példa nélküli különben, hogy egy ekkora tavon több komp is üzemeljen, mint Kollár József, a Balatoni Hajózási Zrt. (BH Zrt.) vezérigazgatója a hvg.hu-nak elmondta, pl. a Balatonnál kisebb Garda-tavon kettő, a Comói-tavon öt komp is közlekedik.
Megtérülne?
Fonyód és Badacsony között bonyolódik a Balaton-part legnagyobb személyhajóforgalma, az itt közlekedő két öreg katamaránt pedig úgyis le kellene cserélni. Mivel a tervezett új komp is elsősorban a gyalogosok számára készülne, Hidvégi szerint még gazdaságosabbá tenné az üzemeltetést, ha az új hajó a gyomrában pluszban autókat is tudna szállítani. A megvalósíthatósági tanulmányban foglaltak szerint a kompnak tulajdonítható nemzetgazdasági szintű társadalmi-gazdasági haszon 10,84 milliárd forintra becsülhető, amely tartalmazza az utazási idő, zaj, légszennyezés, baleset, járműüzemköltség csökkenéséből származó számszerűsített előnyöket, tehát a kompra szánt 6 milliárd forint megtérülne. Ehhez évente 120 ezer utassal és legalább 70 ezer autóval számolnak – ezt Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára mondta egy parlamenti kérdésre adott válaszában.
Balatoni Hajózási Zrt.
A Fonyód–Badacsony közti kompnak azonban a szántódinál ötször nagyobb távolságot kellene leküzdenie, és az ottaninál nagyobb teljesítményű járművek közlekednének itt, ez pedig igen költséges üzemeltetést jelentene. Kollár József BH Zrt.-vezér elmondása szerint a járatok szezonon kívül a Szántód–Tihanyihoz hasonlóan kisebb járatszámmal működnének, ekkor tehát várhatóan veszteséges lenne az üzemeltetés. Azt pedig a tanulmány is elismeri, hogy a kompra az autójegyek egy négytagú család számára többe kerülnének, mint a Balaton nyugati medencéjének körbekerülése. Igaz, ez utóbbit autópálya-matrica nélkül értik. A szántódi komp egyébként jelenleg 4 ezer forintba kerül egy négytagú családnak.
Megnövekvő forgalom, átalakított kikötők
Az új komp beindításához azonban a fonyódi és a badacsonyi kikötőt át kellene alakítani és bővíteni kéne, ahhoz, hogy az autók is felhajthassanak rá, és ezzel az oda vezető és a hozzájuk csatlakozó új utak kiépítése is szükséges volna. A járathoz igyekvők pedig megnövelnék a települések autóforgalmát. Kollár József, a BH Zrt. vezérigazgatója azt mondta, egy átlagos nyári napon Badacsonytomaj és Fonyód térségében 8-9 ezer gépjármű közlekedik, a komp pedig maximum mindössze napi 6-700 járművet szállítana majd, és csupán ezek egy része jelentene növekedést a településeken áthaladó napi autóforgalomban, hiszen egy részük ma is erre kerül.
Másképp látja a helyzetet Győri Attila, fonyódi nyugdíjas tanár, a helyi vitorlásegyesület egykori elnöke. Mint a hvg.hu-nak elmondta, Fonyód legnagyobb problémája a tavasztól őszig tartó kellemetlen autóforgalom, szerinte a városközpont egyáltalán nem bír el több autót. Mint mondta, nagyon örültek, amikor megépült az autópálya, és csökkent a települést terhelő forgalom, ha ismét megnő az átautózók száma, sokkal rosszabb lesz itt az élet, mondta. De a hvg.hu által megkérdezett helyiek nem szeretnék a kikötők átalakítását sem, ma mind Fonyód, mind Badacsony kikötője gyalogosövezet, ezek a települések egyik leglátogatottabb részei, ők attól félnek, hogy a bővítés és a bevezetett autóforgalom hatására élhetetlenné válik majd a tópart. Nem lenne jó, ha a fonyódi és badacsonyi kikötők is olyan betonmezővé válnának, mint a tihanyi és szántódi révállomások környéke, mondta egyikük.
Balatoni Hajózási Zrt.
A komp megvalósulása, úgy tűnik, a finanszírozás kérdésén fog eldőlni. Mivel a BH Zrt.-nek és a két érintett önkormányzatnak nem áll rendelkezésre a beruházáshoz szükséges mintegy 6 milliárd forint, ezért alapvetően minden azon múlik, hogy Brüsszel rábólint-e a tervre. Márpedig ehhez igen jól kell majd érvelni, hiszen az unió alapvetően nem támogat kompbeszerzést, és várhatóan a kompok beindításához szükséges mederkotrást is ellenezni fogja.
Miért nem a vasút?
Felmerül az a kérdés is, hogy a komp helyett miért nem a fenntarthatóbb Balaton körüli vasúti közlekedés megteremtésébe invesztálnak. Nyugat felé két átszállással és nagy kerülővel körbe lehet ugyan vonatozni a tavat, keleten azonban egyáltalán nincs vasúti kapcsolat az északi és déli part között. Pedig közel a tóhoz, Lepsény és Csajág között létezik egy használaton kívüli mellékvonal, melyet akár kis beavatkozással újra üzembe lehetne helyezni. Eközben már folyik a déli parti vasútvonal korszerűsítése, és valószínűleg a Kaposvár–Fonyód-vasútvonal is megújul majd, azonban megkeresésünkre a MÁV sajtóosztálya azt mondta, a balatoni körvasút létrehozásáról és az északi parti vonal fejlesztéséről és villamosításáról vannak ugyan elképzelések, de azok valóra váltása egyelőre nincs napirenden.
Csaknem 16 kilométert tettek meg a 1,5 méter széles csőben. Az eset jól mutatja, miért fontos, hogy az Egyesült Államok megossza a titkosszolgálati információit Kijevvel.