szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?

Badacsony és Fonyód között, 6 milliárdból tervezik elindítani a második balatoni kompjáratot. Az autójegyek elég drágák lennének, de a személyforgalomból is rentábilissé tehető a projekt. A helyiek azonban tartanak a kikötő feltúrásától és a nagyobb autóforgalomtól. A legnagyobb kérdés pedig az, ad-e pénzt az unió az új kompra.

A 2014–20-as EU-ciklusban a Balaton-part történelmi lehetőséget kapott a fejlesztésre, kormányhatározat rögzíti ugyanis, hogy 300 milliárd forintnyi uniós forrás költhető el a térségben. A Balatonnak mint régiónak nincs adminisztratív hatásköre, a tópart települései három külön megyéhez tartoznak, ezért eddig a fejlesztések egy része a megyehatárokon megszakadt, most viszont a tó egészéről egyben lehet gondolkozni.

2017 nyaráig meg kell tervezni az ebből az összegből megvalósítandó fejlesztéseket, különben azok átszállnak más régiókra. Az idő tehát sürget, de rengeteg fejlesztés van tervben, például a Sió-zsilip felújítása, a csatorna felső szakaszának szabályozása, a tó körüli kerékpáros körút felújítása, az északi parti várak rehabilitációja, a gyógy- és borturizmus fejlesztése, de lennének új hajók és elektromos buszok is, valamint ebből a pénzből korszerűsítik a dél-balatoni vasútvonalat is.

A siófoki Sió-zsilip
©

A projektek közül talán a legvitatottabb a második balatoni komp beindítása lenne Fonyód és Badacsony között. Azt már több mint húsz éve tervezik, hogy a Tihany és Szántód között közlekedő egyetlen balatoni kompjárat után egy másodikat is beindítsanak. Eleinte Balatonboglár és Révfülöp, majd Ordacsehi és Pálköve között szerették volna elindítani, végül most az a terv, hogy Fonyód és Badacsony közt járna, ám az elképzelés az ellenkezések és forráshiány miatt eddig meghiúsult.

A rendelkezésre álló fejlesztési keret miatt a megvalósulás most valószínűbbnek tűnik, mint valaha, ám a helyiek változatlanul ellenkeznek. A kompok beszerzéséhez 2 milliárd forint forintra lenne szükség, de a kapcsolódó munkálatokkal együtt a projekthez összesen kb. 6 milliárd forint kellene. Az új balatoni kompok a gyomrukban 350-500 utast és 48 autót szállítanának és 20-25 perc alatt érnének az 5,5 kilométerre lévő túlpartra (autóval a Badacsony–Fonyód-táv nagyjából egy órát vesz igénybe).

Miért kell a komp?

A kompnak belátható közlekedési előnyei lennének, és a várakozások szerint a turizmust is fellendítené. A Balaton északnyugati partjára tartóknak ezáltal ugyanis nem kellene a 71-es úton végigvergődniük vagy Keszthely felé kerülniük, egy részük ezentúl Fonyódon át közlekedne. Ez pedig Hidvégi József (Fidesz–KDNP), Fonyód polgármestere szerint növelné Fonyód és a környező kistérség idegenforgalmát. A badacsonytomaji független polgármester, Krisztin N. László szerint az északi partra való gyorsabb eljutás Badacsony környékét még vonzóbb célponttá tenné. Hidvégi külön kiemelte, a fonyódi és a badacsonyi a két legfejletlenebb a balatoni járások közül, ezért mindkét polgármester üdvözlendőnek tartja a fejlesztést. Móring József Attila, Somogy megye fideszes országgyűlési képviselője elmondta, mind Fonyód, mind Badacsony több népszerű fesztivált is rendez nyaranta, a komp által pedig a két part kapcsolata javulna, így több látogató töltene időt a másik oldalon is. Nem példa nélküli különben, hogy egy ekkora tavon több komp is üzemeljen, mint Kollár József, a Balatoni Hajózási Zrt. (BH Zrt.) vezérigazgatója a hvg.hu-nak elmondta, pl. a Balatonnál kisebb Garda-tavon kettő, a Comói-tavon öt komp is közlekedik.

Megtérülne?

Fonyód és Badacsony között bonyolódik a Balaton-part legnagyobb személyhajóforgalma, az itt közlekedő két öreg katamaránt pedig úgyis le kellene cserélni. Mivel a tervezett új komp is elsősorban a gyalogosok számára készülne, Hidvégi szerint még gazdaságosabbá tenné az üzemeltetést, ha az új hajó a gyomrában pluszban autókat is tudna szállítani. A megvalósíthatósági tanulmányban foglaltak szerint a kompnak tulajdonítható nemzetgazdasági szintű társadalmi-gazdasági haszon 10,84 milliárd forintra becsülhető, amely tartalmazza az utazási idő, zaj, légszennyezés, baleset, járműüzemköltség csökkenéséből származó számszerűsített előnyöket, tehát a kompra szánt 6 milliárd forint megtérülne. Ehhez évente 120 ezer utassal és legalább 70 ezer autóval számolnak – ezt Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára mondta egy parlamenti kérdésre adott válaszában.

©

A Fonyód–Badacsony közti kompnak azonban a szántódinál ötször nagyobb távolságot kellene leküzdenie, és az ottaninál nagyobb teljesítményű járművek közlekednének itt, ez pedig igen költséges üzemeltetést jelentene. Kollár József BH Zrt.-vezér elmondása szerint a járatok szezonon kívül a Szántód–Tihanyihoz hasonlóan kisebb járatszámmal működnének, ekkor tehát várhatóan veszteséges lenne az üzemeltetés. Azt pedig a tanulmány is elismeri, hogy a kompra az autójegyek egy négytagú család számára többe kerülnének, mint a Balaton nyugati medencéjének körbekerülése. Igaz, ez utóbbit autópálya-matrica nélkül értik. A szántódi komp egyébként jelenleg 4 ezer forintba kerül egy négytagú családnak.

Megnövekvő forgalom, átalakított kikötők

Az új komp beindításához azonban a fonyódi és a badacsonyi kikötőt át kellene alakítani és bővíteni kéne, ahhoz, hogy az autók is felhajthassanak rá, és ezzel az oda vezető és a hozzájuk csatlakozó új utak kiépítése is szükséges volna. A járathoz igyekvők pedig megnövelnék a települések autóforgalmát. Kollár József, a BH Zrt. vezérigazgatója azt mondta, egy átlagos nyári napon Badacsonytomaj és Fonyód térségében 8-9 ezer gépjármű közlekedik, a komp pedig maximum mindössze napi 6-700 járművet szállítana majd, és csupán ezek egy része jelentene növekedést a településeken áthaladó napi autóforgalomban, hiszen egy részük ma is erre kerül.

Másképp látja a helyzetet Győri Attila, fonyódi nyugdíjas tanár, a helyi vitorlásegyesület egykori elnöke. Mint a hvg.hu-nak elmondta, Fonyód legnagyobb problémája a tavasztól őszig tartó kellemetlen autóforgalom, szerinte a városközpont egyáltalán nem bír el több autót. Mint mondta, nagyon örültek, amikor megépült az autópálya, és csökkent a települést terhelő forgalom, ha ismét megnő az átautózók száma, sokkal rosszabb lesz itt az élet, mondta. De a hvg.hu által megkérdezett helyiek nem szeretnék a kikötők átalakítását sem, ma mind Fonyód, mind Badacsony kikötője gyalogosövezet, ezek a települések egyik leglátogatottabb részei, ők attól félnek, hogy a bővítés és a bevezetett autóforgalom hatására élhetetlenné válik majd a tópart. Nem lenne jó, ha a fonyódi és badacsonyi kikötők is olyan betonmezővé válnának, mint a tihanyi és szántódi révállomások környéke, mondta egyikük.

©

A komp megvalósulása, úgy tűnik, a finanszírozás kérdésén fog eldőlni. Mivel a BH Zrt.-nek és a két érintett önkormányzatnak nem áll rendelkezésre a beruházáshoz szükséges mintegy 6 milliárd forint, ezért alapvetően minden azon múlik, hogy Brüsszel rábólint-e a tervre. Márpedig ehhez igen jól kell majd érvelni, hiszen az unió alapvetően nem támogat kompbeszerzést, és várhatóan a kompok beindításához szükséges mederkotrást is ellenezni fogja.

Miért nem a vasút?

Felmerül az a kérdés is, hogy a komp helyett miért nem a fenntarthatóbb Balaton körüli vasúti közlekedés megteremtésébe invesztálnak. Nyugat felé két átszállással és nagy kerülővel körbe lehet ugyan vonatozni a tavat, keleten azonban egyáltalán nincs vasúti kapcsolat az északi és déli part között. Pedig közel a tóhoz, Lepsény és Csajág között létezik egy használaton kívüli mellékvonal, melyet akár kis beavatkozással újra üzembe lehetne helyezni. Eközben már folyik a déli parti vasútvonal korszerűsítése, és valószínűleg a Kaposvár–Fonyód-vasútvonal is megújul majd, azonban megkeresésünkre a MÁV sajtóosztálya azt mondta, a balatoni körvasút létrehozásáról és az északi parti vonal fejlesztéséről és villamosításáról vannak ugyan elképzelések, de azok valóra váltása egyelőre nincs napirenden. 

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Halló, Örkény Színház? Egy verset kérnék

Halló, Örkény Színház? Egy verset kérnék

Soros György ajánl egy receptet az EU-nak Orbánék ellen

Soros György ajánl egy receptet az EU-nak Orbánék ellen

A száműzött ellenzéket is vádolja vezető atomtudósa megölése miatt Irán

A száműzött ellenzéket is vádolja vezető atomtudósa megölése miatt Irán