szerző:
Gergely Zsófia
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Totálisan bizonytalanná vált a budaörsi repülőtér helyzete, miután az állami vagyonkezelő ki akarja tenni az azt üzemeltető Magyar Repülő Szövetséget – tudta meg a hvg.hu. Innen indulnak a katasztrófavédelem, a rendőrség gépei, a műtéti szervszállítások, sok bérlő cégnek pedig a megélhetése függ az ország második legnagyobb légi központjától. Máris elkezdődtek a találgatások, vajon kié lesz a működtetés joga, az esélyesek közt emlegetik a Rogán Antal és Habony Árpád elhíresült helikopterezését bonyolító céget is. A Fly-Coop vezetője erre reagált is, majd az utolsó pillanatban letiltotta nyilatkozatát.

A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. több vezető beosztású munkatársa, a honvédelmi tárca és a közlekedésért felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztérium képviselői várták a Magyar Repülő Szövetség (MRSZ) embereit egy múlt hétre összehívott háttérbeszélgetésen. A sportszövetség képviselői úgy tudták, a vagyonkezelővel rég húzódó jogi vitájuk miatt invitálták őket egyeztetésre, és többek közt a részletfizetési lehetőségekről lehet szó. E helyett információink szerint felszólítás várta őket: augusztus végéig hagyják el az általuk évtizedek óta üzemeltetett budaörsi repteret. Állítólag az is elhangzott, hogy mindez szigorúan bizalmas, semmilyen információ nem mehet ki, nehogy a sajtó megneszelje.

A budaörsi repülőtér visszavételére vonatkozó információinkat a Magyar Repülő Szövetség elnöke, Mészáros László megerősítette. A sportági vezető személyesen nem volt ugyan jelen a múlt heti megbeszélésen, ezen a szövetséget munkatársai képviselték, de annak tényéről, a résztvevőkről és az elhangzott MNV-diktátumról tudomása van.

©

„A budaörsi repülőtér állami tulajdon, aminek az üzemeltetéséért nekünk soha nem fizetettek, pedig a tulajdonosnak nemcsak jogai, de kötelezettségei is vannak. Mostanra a szövetség gyakorlatilag csődközeli helyzetbe került, nincs más választásunk, a hétvégén leadjuk a kulcsokat és az üzemeltetési engedélyünket. De akkor a reptér bezár, mert még meg sincs, aki átvegye a üzemeltetését, illetve az MNV írásbeli tájékoztatása szerint először ők vennék át” – jelentette ki.

Ha ez így lesz, ezzel még a szokatlanul rövid határidőnek is elébe mennének, az MNV ugyanis csak augusztus 31-ével venné vissza a szövetségtől a repteret, bár ezen a héten, augusztus 11-én megkezdik az átvétel előkészítését. Az elnök szerint lehetetlen határidőket kaptak, ennyi ideig nem tudják az MNV helyett finanszírozni az üzemeltetést. Az itt dolgozó 15 embernek sem lehetne szabályosan felmondani, hiszen a 30 napos felmondási időtartam augusztus 31-e utáni kifizetésére az átadást követően nincs bevételük.

A rendőrség és a katasztrófavédelem is innen repül

A fő kérdés azonban az, mi lesz a reptérrel, ha az évtizedek óta azt működtető MRSZ-t kiteszik a kapun. „Abban a pillanatban, hogy mi innen kimegyünk, a helyzet szabad piacivá válik” – fogalmazott Mészáros László. Valakinek viszont muszáj átvennie az üzemeltetést, hiszen Ferihegy után ez Magyarország legjelentősebb repülési központja, a legnagyobb forgalmú kisgépes nemzetközi repülőtere. A katasztrófavédelem, a rendőrség gépei is ezt használják, és a NATO-kötelezettségvállalásban érintett MiG-eket is tartanak itt.

©

Számtalan cég, légi fuvarozással foglalkozó vállalkozás működik a reptéren, ezeknek a léte függ a reptér üzemeltetésétől. Arról nem is beszélve, hogy az elnök szerint az összes budai kórház innen érhető el a legkönnyebben, még ha a mentőhelikopterek le is tudnak szállni máshol is. Ráadásul ez a szervszállítás légi központja is.

A sportszövetség kiebrudalása így forrásaink szerint akár káoszt okozhat, ugyanis egy reptér üzemeltetéséhez speciális engedélyek sora, hatósági eljárások végigjárása szükséges, ami nem megy azonnal. A repülőszövetség ezekkel mind rendelkezik, ha viszont egy új szereplő veszi át a stafétát, ezeket mind be kell szereznie. Forrásaink szerint ez akár hónapokig is tarthat, csakhogy a reptér egy napra sem zárhat be. „Persze lehet, hogy az új üzemeltetőnek majd erős hátszéllel másnap meglesz a szükséges papírja, de ez akkor sem ilyen egyszerű. A XI. kerületi önkormányzattól kezdve a belügyön át a honvédelmi illetékesekig mindent végig kell járni” – vetette fel egyikük.

©

A szövetségi elnök szerint pedig akár az is elképzelhető, hogy a reptér ellen régóta harcoló „zöldek” is képbe kerülhetnek az általuk zajosnak, környezetszennyezőnek és veszélyesnek tartott reptéren kialakuló interregnum alatt. Ha például nehezíteni próbálják az új üzemeltető dolgát, vagy blokkolni az engedélyek kiállítását, az újabb bizonytalansági tényező.

A kapkodás azért is érthetetlen, mert régóta húzódik egy jogi vita a vagyonkezelő és a szövetség közt, lett volna idő a megoldás keresésére. Mészáros László részletesen elmondta, hogy a 83,5 hektáros terület, illetve a mostanra teljesen leromlott állapotú központi épület használatával kapcsolatban milyen pereskedés folyt a szövetség és a vagyonkezelő között az elmúlt években. Elismerte, hogy a bérleti jog tisztázatlan kérdései miatt indult per utolsó fordulója valóban számunkra kedvezőtlenül zárult a Fővárosi Ítélőtáblán, de felülvizsgálati kérelemmel éltek a Kúria felé – vagyis ez még nem lezárt ügy.

©

Mivel a vagyonkezelő mostanra viszont közel 100 millió forintot követel rajtuk, miközben a reptérre költött ráfordításaikat vitatják, gyakorlatilag patthelyzet alakult ki. A szövetség éves szinten nagyjából 120 millió forintból gazdálkodik, ha elvesztik a budaörsi repteret, akkor többé annak üzemeltetéséből, a bérlőktől szedett díjakból sincs bevételük, így végképp lehetetlenné válik az adósságuk kifizetése. Mészáros azt az információnkat is megerősítette, hogy a szövetség bérlőit a vagyonkezelő felszólította, hogy ne fizessenek a repülőszövetségnek a futó szerződések alapján, mert ezt nem fogják teljesítésként elismerni.

Ez betesz az egész repülősportnak

„Miközben olyan szükséges felújításokat mi csináltunk meg, mint a ledőlt fal kijavítása, mert még ilyenekre sem kaptunk pénzt a tulajdonos Magyar Államtól. Most pedig egyszerűen odaadják az üzemeltetést másnak, akinek nyilván már fizetni is fognak, hiszen ingyen ezt más el nem vállalja. Csak azt nem értjük, hogy miért kellett ehhez tönkretenni a repülőszövetséget” – mondta Mészáros. Hozzátette, más vonalon, országos sportszövetségként is alig kapnak állami támogatást, mindössze évi 8-9 millió forintot.
©

Ha ellenállás nélkül még ezen a héten, illetve hónapban kivonulnak a budaörsi reptérről, az több forrásunk szerint az egész magyar repülősportot hozza lehetetlen helyzetbe. Mészáros szerint például biztos, hogy már meghirdetett világbajnokságot kell visszamondani, és sok nemzetközi szinten eredményes versenyző kerül nehéz helyzetbe. Mióta kiderült, milyen sors vár rájuk, a szövetség megkereste az összes illetékes minisztériumot, de még Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettesnek is írtak. Érdemi választ viszont egyedül a belügyi tárcától kaptak, csakhogy közlekedési kérdésekben a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az illetékes, így a budaörsi reptér sorsa alapvetően oda tartozik.

A lényeg, hogy be ne zárják

Kérdés, ki veszi át az üzemeltetést, erre nézve még a repülőszövetség elnökének sincs információja. Szerinte többen – így a most is itt üzemelő cégek némelyike – kényszerből venné át, hogy ne zárjon be a repülőtér.

Informátoraink szerint a lehetséges befutók közt emlegetik a Fly-Coop Kft.-t, amely tavaly ősszel azzal került be a hírekbe, hogy az ő helikopterükkel utazott egy lagziba Rogán Antal és felesége. A miniszterelnöki kabinetiroda elsőre tagadó, majd a hazugságba egyre inkább belegabalyodó vezetője végül azt állította, hogy sikeres üzletasszony felesége barterben intézte a kiruccanást. Mindenesetre a cég a Fly-Coop idei beszámolója alapján (üzletileg is) szárnyal, vezetője, Jakab Tamás pedig év elején közös céget alapított a kormány előszeretettel foglalkoztatott biztonsági cégével, a Valtonnal.

©

Nyilatkozott, majd rájött, hogy nem nyilatkozatnak szánta

Jakab Tamás a hvg.hu kérdéseire kedden először részletesen beszélt a budaörsi reptérrel kapcsolatos terveikről, ennek során arra is rákérdeztünk, hogy Rogán és Habony reptetése miatt őket emlegetik lehetséges üzemeltetőként.

A nyilatkozatát azonban a megjelenés előtt letiltotta arra hivatkozva, hogy ezeket mégsem állította, illetve magát az újságíróval folytatott beszélgetést ő "nem nyilatkozatnak szánta". Annak ellenére, hogy kétszer is beszéltünk vele, mindkétszer újságíróként bemutatkozva, kérdéseinket egyértelműen a cikkhez tájékoztatást kérve tettük fel.

Fejleszteni/pénzt beleölni – aztán esetleg eladni?

„Nem tudják, hogy mibe másztak bele” – fogalmazott sommásan egy másik, névtelenséget kérő forrásunk, aki közelről követi az ügyet. Szerinte az MNV évek óta totojázó munkatársai nem látják át, mit okozhat a reptér bezárása, miután sokáig még hivatalos ügyintézője sem volt a kérdésnek a vagyonkezelőnél. Olyan is előfordult egyik forrásunk szerint, hogy többször összehívtak a helyzet megoldására egyeztetéseket, amire végül pont a vagyonkezelő illetékese nem ment el. „A Honvédelmi Minisztérium átvehette volna a kezelését, de a fejlesztési miniszter is rég dönthetett volna arról, mi történjen. Most viszont egy végletekig kiélezett helyzetben, a nyár közepén jött egy diktátum” – mondta.

©

Vannak, akik így mutyigyanúsnak tartják a kialakult helyzetet. „Akié a reptér, az itt élet-halál ura lesz. Az szedi be a díjakat, dönt minden üzemeltetési kérdésben, ha akarja, fallal is körbeveheti egyes részeit, hogy senki ne tudja, ki száll le vagy fel. Eddig hagyták teljesen lepukkanni, de miután kitették a repülőszövetséget, akár másnap dönthetnek úgy, hogy költeni kell az állami tulajdonra. És majd meglátjuk, melyik csókos nyeri el a zsíros megbízást” – sorolta a lehetséges forgatókönyveket egy légügyi forrásunk. És ki tudja, pár év múlva nem lesz-e eladó a budai agglomerációban található, hatalmas terület, hiszen mindig is voltak pletykák arról, hogy az éppen hivatalban lévő kormányok idején, ki lenne az, aki megkaparintaná az értékes ingatlanvagyont.

A vagyonkezelő reagál: pályázaton dől el, ki lesz az új üzemeltető

Cikkünk megjelenése után megérkezett a vagyonkezelő részletes válasza. Ebben azt állítják, hogy kénytelenek voltak felmondani a Magyar Repülő Szövetséggel meglévő szerződésüket, ugyanis a sportszövetség nem tett eleget vállalt kötelezettségeinek, ráadásul jelentős tartozásuk is van a vagyonkezelő felé. A reptér működését garantálják, először ideiglenes üzemeltetőt választanak, majd pályázatot írnak ki - erről részletesen itt olvashat.