Dercsényi Dávid
Dercsényi Dávid
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Nagy Testvéred figyel téged / A hangja rád szól a falakból / Mindenütt ott van, érzed / Mégsem látható sehol – Ákos dala most éppen Győr–Sopron–Moson megyében válik valósággá, ahol ki sem lehet majd térni az Andy Vajna által terjesztett hírek elől.

A Győr–Sopron–Moson megyeiek számára így néz ki a médiaválaszték:

  • ha bekapcsolják a helyi rádiót, a Rádió 1 köszönti őket, amelynek tulajdonosa Andy Vajna;
  • ha bekapcsolják a tévét, ott a TV2 propagandává silányult híradójával, a Tényekkel, amely csatorna tulajdonosa Andy Vajna;
  • ha pedig kiveszi a postaládából a megyei napilapot, a Kisalföldet olvashatja, amely immáron Andy Vajna tulajdonában van.
  • Updat: kifelejtettük, pótoljuk - a kisalfold.hu is Vajna kezében van

Mint hétfőn hivatalossá vált: a Bors, a Kisalföld és a Délmagyarország lapokat kiadó LapcomZrt. tulajdonosa, a Radio Bridge Media Holdings Ltd. eladta a céget Andy Vajna Avalue Befektetési Kft.-jének. Az országban ezzel pedig teljes lett a kormánypárti lefedettséget, ha a napilapokat nézzük.

A lépés azzal kezdődött, hogy Mészáros Lőrinc cége megvásárolta a Mediaworksöt annak osztrák tulajdonosától Heinrich Pecinától. Majd 2017 júliusában Mészáros megvette a Nógrád Hírcentrum Kft.-től a helyi napilap kiadói jogát. Pár hete kiderült, hogy az országból rövid ideig távózó Pecina visszatért, és megvette a Russmediát, amely a három keleti megyében (Szabolcs-Szatmár-Bereg, Hajdú-Bihar, Borsod-Abaúj-Zemplén) adta ki a megyei napilapokat. És most a Lapcommal a maradék megyékben is Orbán köre határozhatja meg, merre mennyi hány méter. 

Miközben a megyei napilapok terén teljes a lefedettség, a Vajna-féle Rádió 1 is terjeszkedik, már 24 frekvencián hallható: Budapest, Debrecen, Győr, Miskolc, Pécs mellett Abádszalók, Baja, a Balaton, Békéscsaba, Dunaföldvár, Eger, Heves, Komló, Mohács, Mosonmagyaróvár, Nyíregyháza, Paks, Salgótarján, Sopron, Szekszárd, Székesfehérvár, Tiszafüred, a Velencei-tó és Villány térségében.

Így vigyáz tehát a sokszínűségre a Médiatanács. Mert ez lenne elvileg a dolga. Idézzük a törvényt:

"A médiaszolgáltatások sokszínűsége kiemelten fontos érték. A sokszínűség védelme kiterjed a tulajdoni monopólium kialakulásának, valamint a piaci verseny indokolatlan korlátozásának megakadályozására is. E törvényben foglalt rendelkezéseket a sokszínűség védelmének szempontját figyelembe véve kell értelmezni."

A sokszínűséget a Médiatanács óvja-védi: "A Médiatanács – hatáskörének terjedelmében – a médiapiac zavartalan, eredményes, sokszínű működésének, a műsorterjesztést és a médiaszolgáltatást végzők, sajtóterméket kiadók, a nézők, hallgatók, olvasók, előfizetők és felhasználók érdekei védelme, valamint a nemzeti kultúra és a vélemények sokszínűségének megőrzése érdekében, a tisztességes és hatékony piaci verseny fenntartásának elősegítése, a piaci folyamatok megismerése és a médiapolitikai szempontok, illetve az e törvényben meghatározott egyéb célok átfogó értékelése, elemzése és hatósági felügyelete céljából piacfelügyeleti tevékenységet végez."

A Médiatanács már rábólintott Vajna bevásárlására, most már csak egy versenyhivatali engedély van hátra. Holott Vajna kezében így már komoly véleményformáló erő van, épp mint Mészáros Lőrinc tulajdonában – véli Polyák Gábor médiajogász, a Mérték Médiaelemző Műhely vezetője. Szerinte meg is lehetne támadni a tulajdonszerzést a bíróságon (ha már a GVH is rábólintott az üzletre), a versenytörvény erre lehetőséget adna a kialakult gyakorlat alapján, de a versenytársak, bár már korábban megpróbálhatták volna, inkább nem teszik.

Polyák Gábor
©

Polyák szerint inkább óvják még meglévő piaci pozíciójukat, mintsem kockáztatnának egy pereskedéssel. Ez a nagy magyar médiavalóság.

Az pályázhat, aki biztos az anyagi segítségben

Pénteken az NMHH meghirdette az országos rádiófrekvencia pályázatát, ami korábban a Class FM-é volt, de 2016 augusztusában a Médiatanács úgy döntött, nem újítja meg a rádió lejáró szerződését – nyilván nem, hiszen a Simicska-hátterű rádiónál hirtelen a gyerekvédelmi szabályok megsértésének özönét találták. Az új frekvenciapályázatnál a legfeltűnőbb Polyák szerint, hogy el akarják kerülni újra, hogy a Class FM visszatérje, ezért a korábbi sugárzási történetet nem díjazza a pályázat.

A rádiónak 500 milliót kéne kitermelnie évente csak a sugárzási díjra, úgyhogy drága lesz annak, aki megnyeri – igaz, az állami hirdetésekből futja majd, amikor egy megbízható cég elnyeri a pályázatot – mondja Polyák. Ami nem lesz hamar, nem is biztos, hogy a választások előtt megtörténik – és ha a Fidesznek nincs kétharmada, nincs kényelmes Médiatanács 2019-től, aminek akkor lejár a mandátuma.

A kormánybarát média annyi lábon áll, hogy igazából nincs szüksége még egyre – igaz, az országos frekvenciát nem érdemes parlagon hagyni, gondoskodni kell róla. Ráadásul ha nem is dől el a választás előtt, kié lesz a frekvencia, a pályázókat már ismerni lehet majd a választás előtt, és egy felfokozott kampányidőszakban talán ez is téma lesz – bár a médiahírek olvasottságát elnézve az ellenzék nem ebből fog igazán tőkét kovácsolni, és a kormány is, az időzítésből látszik, nem érzi ebből a szempontból kockázatosnak a témát.