Pár hónapon belül több mint két tucat diszkontboltot nyithat az Auchan a Lukoil benzinkutakon, ha minden az elképzelések szerint alakul - értesült a hvg.hu. Úgy tudjuk, az eddig csak városszéli hipermarketeket üzemeltető lánc ezzel próbál közelebb kerülni a vásárlókhoz. Budapesten lenne a legtöbb üzlet, de vidéken közepes méretű városokban is terjeszkedne a francia bolthálózat. A lánc sem megerősíteni, sem cáfolni nem akarta információnkat.

Beszállna a városi diszkontharcba az Auchan: a hvg.hu értesülése szerint országszerte kisebb méretű, expressz boltokat nyitna az eddig csak városszéli hipermarketeket üzemeltető áruházlánc. Több forrásból úgy tudjuk, az elmúlt hónapokban megszületett egy terv, mely szerint – ha nem lesz további csúszás, akár már az ősszel – a Lukoil benzinkutakon indulna az országban két tucatnál több diszkontüzlet. Van olyan benzinkút is, ahol hallottak erről az – információink szerint – ma is érvényben levő tervről.

A rendszer franchise alapon működne: értesülésünk szerint a termékeket és a márkát az Auchan adná, de a boltok és a berendezések a Lukoil-kutaké lennének. Az egyik kiválasztott benzinkúton az alkalmazottak azt mondták a hvg.hu újságírójának, ők is hallottak arról, hogy Lukoil-kutakon lesznek Auchan-boltok, de nem tudtak arról, hogy az ő kútjuk bekerült-e a körbe. Azt ugyanakkor nem tartották valószínűnek, hogy a közeljövőben megvalósul a terv.

Nem tudják, de már felvetődött

Első megkeresésünkre Gillemot Katalin, az Auchan kommunikációs igazgatója azt mondta, a konkrét információkat sem megerősíteni, sem cáfolni nem akarja és nem tudja, és arra kért minket, később térjünk vissza a kérdésre. Azt viszont elárulta, hogy lehetőségként felvetődött diszkont áruházak nyitása. Mint mondta, az már fél-egy éve akut téma, hogy hogyan lehet közelebb vinni a boltokat a lakossághoz, de egyelőre semmilyen konkrétumról nem tud beszámolni, több lehetőséget vizsgálnak a kollégák.

©

Az Auchan pár héttel későbbi, újabb megkeresésünkre nem cáfolta az értesülést, és már azt válaszolta, hosszú ideje foglalkozik annak kérdésével, hogy a Magyarországon is jelen lévő hipermarket szakma mellett milyen egyéb kereskedelmi formával (pl. kisebb alapterületű egységek, keresztcsatornás kereskedelem) tudna megjelenni a piacon. Ugyanakkor azt írta, hogy információinkat nem tudják megerősíteni, és azt ígérte, amennyiben bármilyen lépésre szánná el magát az áruházlánc, arról tájékoztatni fogják az újságírókat, és a médián keresztül a vásárlókat is.

A Spar már belevágott

Az egyébként nem új ötlet, hogy benzinkutakon nyitna boltot egy áruházlánc. A Spar éppen tavaly októberben indította be egy budapesti XI. kerületi OMV-kúton az első Spar-expresszt, egyelőre tesztjelleggel. Idén februárban már öt tesztbolt működött az OMV-kutakon. A szintén franchise rendszerben működő üzletek abban különböznek a szokásos benzinkúti shopoktól, hogy szélesebb a választék, vannak bennük alapvető élelmiszerek is, és nem olyan drágák a termékek, mint a kutakon megszokhattuk. A boltok nonstop nyitva vannak, és kényelmesen lehet parkolni.

Ez a környékbeli boltosoknak komoly kihívás, a vásárlóknak viszont tetszik. Egyikük a hvg.hu-nak azt mondta, főleg hétvégén vásárolnak sokan a XI. kerületi OMV-kúton nyitott Sparban, és az a jó, hogy elérhető áron tudja megvenni azt a néhány élelmiszert, amire éppen szüksége van.

Mindenesetre a kisebb Auchan-diszkontok tervét már Dominique Ducoux, az áruházlánc magyarországi vezérigazgatója is belengette márciusban. Azt mondta, várhatóan még idén elkészülhet az új, kis alapterületű áruházak koncepciója, valamint a tervek között szerepel új franchise boltok nyitása is, franchise partnerek bevonásával. Az Auchan jelenleg 19 nagyáruházat üzemeltet, kivétel nélkül a városok szélén, illetve van 11 Auchan-benzinkút, és további hat megnyitását tervezik idén.

Budapest, az agglomeráció, közepes és nagyvárosok

Úgy tudjuk, kezdetnek júniusban néhány tesztbolt nyílt volna Budapesten, ahol egyébként nagyjából tíz üzlettel számoltak, a többi vidéki városokban lenne. A tesztüzem azonban még nem kezdődött el, így elképzelhető, hogy az egész projekt csúszni fog.

A fővárosban a belvárostól valamivel távolabb eső kutakon nyílnának a boltok. Vidéken, úgy tudjuk, lenne néhány főváros környéki településen is bolt, de a távolabbi helyeknél nem csak nagyvárosok kerültek szóba.

A diszkont információink szerint azt jelentené, hogy az Auchan-boltok olcsóbbak lennének a belvárosokban üzemelő versenytárasknál, úgy tudjuk, a Tescónál is épp most készülnek árcsökkentő manőverre, információink szerint a Tesco Expresszek árait levinnék a hiperek árszintjére.

Állítólag arról is szólnak a tervek a francia hátterű üzletláncnál, hogy az alacsonyabb ár mellett széles választékot is kínálnának az Auchan-expresszek. Azt egyelőre nehéz elképzelni, ez hogyan fog megvalósulni a benzinkutak kis bolthelyiségeiben.

Lecsúsztak a budapesti belvárosról?

Arról, úgy tűnik, az Auchan lekésett, hogy Budapest belvárosában hódítson el területeket, mint a Tesco, a Spar és a CBA-k. Kaptunk olyan információkat is, hogy a belvárosba települést el is vetették az áruházláncnál, mert nem érte volna meg. Korábban, amikor az áruházlánc megvette a Cora-áruházakat, még eljátszottak azzal a gondolattal, hogy megveszik a városok belső részein jelen levő MATCH-okat, illetve Profi-boltokat is (mivel az anyacég ugyanaz a belga Delhaize-csoport volt). Végül azonban letettek erről, és az üzleteket a CBA, a Coop, valamint a Spar szerezte meg.

©

Az már egy ideje elég egyértelmű, hogy a hipermarketek korának kezd leáldozni. Több európai országban látszik, hogy a hipermarketek piaci részesedése szűkül, a gyorsabbnak és rugalmasabbnak látszó diszkontok terjeszkedése azonban megállíthatatlannak tűnik. A tendenciát Magyarországon is megérzik a hiperek, a külföldi diszkontláncok (Aldi, Lidl, Penny Market) 2012-ben az egy évvel korábbihoz képest 9 százalékkal növelték forgalmukat, ami másfélszer nagyobb tempó, mint amit a teljes hazai élelmiszer és élelmiszer-jellegű vegyes kiskereskedelem produkált. A GfK Hungária 2010-ben azt jelezte előre, hogy 2015-re Magyarországon a 20 százalékot is elérheti majd a diszkontok piaci aránya, 2020-ra 27 százalékosra nőhet részesedésük.

A diszkontok egyik előnye a hiperekkel szemben az, hogy közelebbi bevásárlási lehetőséget biztosítanak a vásárlóknak. Erre mozdult

Sikeresek a Tesco Expresszek

Az első Tesco Expressz 2007 augusztusában nyílt Szegeden. Tavaly év végén az áruházláncnak már 40 expressz üzlete működött az országban, valamint 24 S-market bolt. Természetesen a környéktől is függ, hogy egy expressz jól teljesít-e, de úgy tudjuk, a Tescónál elégedettek a kisebb boltok teljesítményével, mint egyik forrásunk fogalmazott, „sikeresnek tartják a formátumot”.

rá, illetve reagált a Tesco is, és az elmúlt években egyre több szupermarketet és expressz boltot nyitott a belvárosokban és külsőbb területeken is. Emellett a belvárosi kisebb alapterületű boltok nyitását serkentette a plázastop is, ugyanis, ha már létező épületben, egy bérleményben nyitottak áruházat, nem vonatkozott rájuk a plázanyitási korlátozás. 300 négyzetméter alapterületűnél nagyobb üzleteket a plázastop szerint azonban csak külön, miniszteri engedéllyel lehet építeni, sőt 2014-től már átalakítani sem lehet enélkül az ennél nagyobb üzleteket.

Az áruházak stratégiáinak változásában szerepet játszik az is, hogy megváltoztak a vásárlók: óvatosabban költünk, és egy rá is untunk a hipermarketekre. Régen hétvégi program volt a nagybevásárlás valamelyik városszéli nagyáruházban, ma viszont sokan szívesebben járnak olyan közeli boltokba, amelyek az igényeikhez igazodnak. Már számolunk azzal, hogy a városszéli hipermarket messze van, ami több benzinbe kerül, és azt sem szeretjük a nagyáruházakban, hogy bemegyünk és olyasmit is nagy tételben megveszünk, amire éppen nincs szükségünk, de olcsón adják. Ezzel a jelenséggel nyilvánvalóan tisztában vannak az Auchannál is, és ez lehet az egyik oka, hogy közelebb akarnak kerülni a lakossághoz.

Ha a cikket érdekesnek találta, látogasson el a hvg gazd Facebook-oldalra, és nyomjon rá egy "Tetszik"-et. Plusztartalmakat is talál!