Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a530b5f0-0419-46bb-bb1a-2d6f35cf6272","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"360","description":"Az Európai Unió 34 úgynevezett kritikus fontosságú nyersanyagot tart nyilván, amelyek fontos összetevői a termelésnek. Ezeknek a túlnyomó többségét importálni kell, ezért Brüsszelben egyre nagyobb figyelmet szentelnek Dél-Amerikának, ahol viszont a szükséges nyersanyagok közül 24 fellelhető. A baj csak az, hogy ez másnak is eszébe jutott.","shortLead":"Az Európai Unió 34 úgynevezett kritikus fontosságú nyersanyagot tart nyilván, amelyek fontos összetevői a termelésnek...","id":"20250121_nyersanyagok_latin-amerika_versenykepesseg-eu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a530b5f0-0419-46bb-bb1a-2d6f35cf6272.jpg","index":0,"item":"ee08140e-fa86-4472-a79d-6e4093209ea5","keywords":null,"link":"/360/20250121_nyersanyagok_latin-amerika_versenykepesseg-eu","timestamp":"2025. január. 21. 16:25","title":"Az EU is beszállt a versenybe a dél-amerikai ásványkincsekért – épp csak az USA-t és Kínát kellene beelőznie","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f16d3d7-e238-46d7-9a5d-1d20103eab12","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A bőven 10 ezer fölé forgatható motorral szerelt versenyautó a 90-es évek közepére repít vissza bennünket.","shortLead":"A bőven 10 ezer fölé forgatható motorral szerelt versenyautó a 90-es évek közepére repít vissza bennünket.","id":"20250121_90-es-evek-kimaxolva-egy-legendas-es-meregdraga-alfa-romeo-155-var-uj-gazdara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f16d3d7-e238-46d7-9a5d-1d20103eab12.jpg","index":0,"item":"22e668d6-d8f8-41d3-b658-17c0e577ccd6","keywords":null,"link":"/cegauto/20250121_90-es-evek-kimaxolva-egy-legendas-es-meregdraga-alfa-romeo-155-var-uj-gazdara","timestamp":"2025. január. 21. 07:59","title":"90-es évek kimaxolva: egy legendás és méregdrága Alfa Romeo 155 vár új gazdára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21a9d64e-fe3a-4317-92e4-21101c77e287","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy másik F40-törésnél is a szerelő csapta oda a kocsit. ","shortLead":"Egy másik F40-törésnél is a szerelő csapta oda a kocsit. ","id":"20250121_Osszetorte-egy-szerelo-Lando-Norris-Ferrari-F40-eset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21a9d64e-fe3a-4317-92e4-21101c77e287.jpg","index":0,"item":"14c8f4ea-84b6-4f1d-86e4-343810c17f00","keywords":null,"link":"/cegauto/20250121_Osszetorte-egy-szerelo-Lando-Norris-Ferrari-F40-eset","timestamp":"2025. január. 21. 07:55","title":"Összetörte egy szerelő Lando Norris Ferrari F40-esét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27c16654-611f-47c7-a5ff-a8e1fdb48d11","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Gedó az egyetlen magyar bokszoló, aki négy olimpián is szerepelt.","shortLead":"Gedó az egyetlen magyar bokszoló, aki négy olimpián is szerepelt.","id":"20250121_Agyverzest-kapott-Gedo-Gyorgy-olimpiai-bajnok-okolvivo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27c16654-611f-47c7-a5ff-a8e1fdb48d11.jpg","index":0,"item":"f3404b22-fb90-4201-8932-d15be26b7992","keywords":null,"link":"/elet/20250121_Agyverzest-kapott-Gedo-Gyorgy-olimpiai-bajnok-okolvivo","timestamp":"2025. január. 21. 06:17","title":"Agyvérzést kapott Gedó György olimpiai bajnok ökölvívó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"146cd2d8-a973-4ff5-891a-f797ea81b43a","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"A párizsi olimpián meg tudta nehezíteni a házigazdák dolgát a csapat, a vb középdöntőjének első meccsén viszont végig hátrányban játszott, és hét góllal kapott ki. ","shortLead":"A párizsi olimpián meg tudta nehezíteni a házigazdák dolgát a csapat, a vb középdöntőjének első meccsén viszont végig...","id":"20250121_kezilabda-vilagbajnoksag-kozepdonto-magyar-valogatott-franciaorszag-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/146cd2d8-a973-4ff5-891a-f797ea81b43a.jpg","index":0,"item":"687c7c03-ae59-4520-ba15-8e8046ce2da8","keywords":null,"link":"/sport/20250121_kezilabda-vilagbajnoksag-kozepdonto-magyar-valogatott-franciaorszag-ebx","timestamp":"2025. január. 21. 22:34","title":"Kézilabda-vb: Nagyon távol volt a bravúrtól a franciák ellen a magyar válogatott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a52d9ca8-13ba-4243-a3a5-ae5c8a43d9a7","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Újabb közéleti személyiségek, politikusok mondták el véleményüket a rapper friss klipjéről.","shortLead":"Újabb közéleti személyiségek, politikusok mondták el véleményüket a rapper friss klipjéről.","id":"20250121_Toroczkai-a-zsidozo-sorokat-udvozli-Majka-uj-klipjeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a52d9ca8-13ba-4243-a3a5-ae5c8a43d9a7.jpg","index":0,"item":"7b73ef96-0723-4159-a05b-937ceb178290","keywords":null,"link":"/elet/20250121_Toroczkai-a-zsidozo-sorokat-udvozli-Majka-uj-klipjeben","timestamp":"2025. január. 21. 16:00","title":"Toroczkai a zsidózó sorokat üdvözli Majka új klipjében, Pottyondy Edina pedig már csak egy dologra vár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e6d809f-e37f-4c0b-8a17-fc188ef545ab","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"2025 legelején minden harmadik felnőtt a Tisza Pártot támogatta.","shortLead":"2025 legelején minden harmadik felnőtt a Tisza Pártot támogatta.","id":"20250121_A-Tisza-Part-mar-9-szazalekkal-jar-a-Fidesz-elott-egy-friss-kozvelemeny-kutatas-szerint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e6d809f-e37f-4c0b-8a17-fc188ef545ab.jpg","index":0,"item":"de475c4d-264c-4862-a57b-bb483146da32","keywords":null,"link":"/itthon/20250121_A-Tisza-Part-mar-9-szazalekkal-jar-a-Fidesz-elott-egy-friss-kozvelemeny-kutatas-szerint","timestamp":"2025. január. 21. 12:54","title":"A Tisza Párt már 9 százalékkal jár a Fidesz előtt egy friss közvélemény-kutatás szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"44ba0e74-fab8-4d74-b969-767361686e9f","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"A magyar piac nem teljesített rosszul. ","shortLead":"A magyar piac nem teljesített rosszul. ","id":"20250122_nott-az-eladott-uj-autok-szama-2024","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44ba0e74-fab8-4d74-b969-767361686e9f.jpg","index":0,"item":"f9824c23-1724-4bfb-a8ad-5e5f1a4c6a45","keywords":null,"link":"/cegauto/20250122_nott-az-eladott-uj-autok-szama-2024","timestamp":"2025. január. 22. 07:22","title":"Az EU-ban nőtt az eladott új autók száma tavaly","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Százhatvanezer autó hajtott naponta a hatsávos, zsúfolt úton, amely egy valahai folyó fölött húzódott. Az utat azonban visszaalakították folyóvá. A Dél-Korea fővárosában, Szöulban húzódó zsúfolt autóút eltűntetése valami olyasmit üzen: a megapoliszok lehetnek emberibb élőhelyek is.
..ilyen lett. A folyó és a városlakók egymásra találása
A brit The Guardian szemlézte cikkében annak a különösnek tűnő, de nagyon is tudatos urbanisztikai húzásnak a történetét, amely dél-koreai várostervezési szakemberek nevéhez fűződik. Szöul a világ hetedik legnagyobb városa. Zsúfolt, zajos, mint bármely ázsiai megapolisz. Az idősek még emlékeznek arra, hogy az 5,8 kilométeres Cheon Ggye Cheon folyó a város déli szegényebb és északi jómódúbb negyedeit választotta el. Ötven éve még ruhákat mostak a vizében és gyerekek hancúroztak benne, ahogy azonban a városban átvette az uralmat az autóforgalom, úgy egyre inkább "útban lett" ez a meder, amelyben amúgy csak az év bizonyos szakaiban folydogált a víz. 1958-tól kezdve hatsávos út alakult ki a helyén, amely felett egy felüljáró is húzódik. Most azonban megfordult a trend: 2003-tól kezdve egy hatalmas projekt keretében "visszaállították" a folyót az út helyébe, valamint óriás parkot létesítettek partján.
A városlakók között végzett kutatás kimutatta, a levegőt és a vizet tartják legfontosabbnak és leginkább megőrzendő értéknek a szöuliak. Meglepő volna, ha bárhol másutt a világon egyéb eredmény jönne ki, ám itt, a dél-koreai fővárosban komolyan is vették mindezt a városvezetők.
Pedig a "rekultiváció" elsőre a megváltozott életforma és kultúra lehetőségeibe ütközőnek tűnhetett: a folyó helyén futó út naponta 160 ezer autónak jelentett közlekedési lehetőséget. Egyben szimbóluma is volt a földművesországból ipari nagyhatalommá vált Koreának. 1999-ben merült el az ötlet, hogy ezt a szimbólumot lerombolják.
A The Guardian Ki Jeon Hvang professzort, urbanisztikai szakembert idézi. "Különös dolgot tapasztaltunk. Úgy adódott, hogy a város három nagy közlekedési alagútjából egyet le kellett zárni. Az autóforgalom nem duzzadt fel, hanem ellenkezőleg, lecsökkent. Úgy találtuk, hogy az úgynevezett Braess paradoxonba ütköztünk. Azaz, ha elveszel területeket a közlekedés elől, azzal adott esetben segíteni tudod a forgalom folyamatosságát, ha azonban hozzáadsz újabb területeket a már meglevőkhöz, akkor gyakorta rosszabb lesz a közlekedés állapota."
Való igaz -tesszük hozzá mi - a várostervezők egy ideje már szerte a világon arról beszélnek, hogy a városi utak szélesítése nem csökkenti, hanem ellenkezőleg, generálja a járműforgalmat. Azonban 1999-ben, Szöülban ezt belátni talán nem volt egyszerű. Hat hónapig csak az elképzelt rekultiváció lehetséges hatásait vizsgtálták a koreai szakemberek. Az jött ki, ha csak enyhén is, de javíthat a közlekedés állapotán. A főváros jóváhagyta a tervet, nem utolsó sorban azért, mert Li Mjung-bak főpolgármester hitt benne.
A munka 2003-ban kezdődött. Az út kialakítása húszéves folyamat volt, a folyóvá való visszalakítás és a környezet radikális megváltoztatása két évig tartott. Összesen 380 millió dollárba került, 620 ezer tonna betont és aszfaltot kellett hozzá megmozgatni, 22 új hidacskát építeni a meder fölé, amelyben föld alatti vizekből pótolták vissza a vizet. Hvang professzor így összegez:"Különféle hatásai voltak az autóút megszüntetésének. Például eltűntek az autók, azaz nem nőtt zsúfoltság. Sokan egyszerűen feladták az autóval való közlekedést és az ezzel párhuzamosan bővített tömegközlekedést kezdték itt használni."
Mellékhatásként a folyó hűteni kezdte a levegőt, segítette a levegőmozgást, ami tisztította is a várost. A szöuli példára több helyen is felfigyeltek. Sanghaj és Tokió hasonló környezeti átalakításokon gondolkodik, a "lakosságbarát" városi folyók használatával. A kritikusok azonban azt mondják, mindez csak a valós urbanisztikai problémák elkendőzése, illetve a profit-szempontok térhódítása. Hiszen több tízezer embert kényszerített arra, hogy máshova költözzön, a megváltozott környékre pedig a gazdagabbak jönnek, akik szívesebben költöznek olyan helyre, ahol szép a panoráma.
Nemzetközi szakemberek szerint azonban - összegez a brit lap - felelős és igencsak kreatív várospolitikai döntés született Szöulban, amikor a piszkos többsávos utat folyóvá alakították vissza, és ismét meghódították a területet a gyalogosok számára. Naponta harmincezren sétálnak ma a folyóparton. Li Mjung-bak, az egykori főpolgármester pedig indul az államelnöki pozíció megszerzéséért.
Ha ma egyesülne Észak- és Dél-Korea, az együttes GDP-jük legalább kétszeresét kitevő költséggel járna - vélekedett a Standard and Poor's hitelminősítő vezető közgazdásza, akit a dél-koreai sajtó idézett.