szerző:
MTI

Az oxfordi angol szótár idei választottja a post-truth, azaz posztigazság kifejezés lett, amelyet állítólag 2000 százalékkal gyakrabban használtak a Brexit és Donald Trump győzelmének évében, mint 2015-ben. A kifejezést arra a jelenségre alkalmazzák, amikor a politikai véleményformálásban az objektív tények kevésbé számítanak, mint az érzelmes szólamok.

A posztigazság, vagyis a post-truth lett az év szava 2016-ban az oxfordi angol szótár szerint, a kifejezésben a "politikával terhelt" elmúlt 12 hónap tükröződik – adta hírül a Politico.

A posztigazságot arra mondják, amikor a politikai véleményformálásban az objektív tények kevésbé számítanak, mint az érzelmes szólamok. A győztes szó kiválasztásának előzménye a júniusi Brexit és a novemberi amerikai elnökválasztás.

A "posztigazság politikája" kifejezéshez kapcsolódó szó olyan, szintén politikai tartalmú vetélytársait előzte meg, mint a Brexit-párti (Brexiteer) vagy az alt-right, ami az alternatív jobboldat jelenti.

A győztest az elmúlt év meghatározó társadalmi, kulturális, politikai, gazdasági és technológiai folyamatait és eseményeit tükröző szavak szűkített listájáról választották ki.

2016-ban kétezer százalékkal többet használták a posztigazság szót

Az oxfordi angol szótár szerint a posztigazságot először 1992-ben használták, gyakorisága az előző évhez képest kétezer százalékkal nőtt abban az időszakban, amikor a britek uniós kilépéséről szóló népszavazás, az amerikai elnökválasztás és ezek kampányai folytak.

"A közösségi média hírforrássá válása és a intézményektől származó tények iránti növekvő bizalmatlanság idején a posztigazság teret nyert a nyelvben: láttuk, hogy mekkorát ugrott az előfordulási gyakorisága júniusban, a Brexit-kampány alatt és júliusban, amikor Donald Trump republikánus elnökjelöltté vált. Mivel a kifejezés használata nem mutat csökkenést, nem lennék meglepve, ha a posztigazság korunk meghatározó szavává válna" – mondta Casper Grathwohl, az oxfordi angol szótár munkatársa.

 

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!