Hamvay Péter
Hamvay Péter

A Kőbányai úti Északi Járműjavító a legesélyesebb arra, hogy helyet adjon a Közlekedési Múzeumnak.

A MÁV egykori kőbányai szerelőcsarnokait, az Északi Járműjavító területét jelöli ki várhatóan a nemsokára megjelenő kormányhatározat a Közlekedési Múzeum helyszínének – tudta meg a hvg.hu kormányzati forrásból. Így a régi múzeumnál négyszer nagyobb, a több mint 20 ezer négyzetméteres dízelmozdony és -motorkocsi javítócsarnokba költözhetnek be a közlekedési emlékek. (Igaz egyelőre versenyben vannak más rozsdazónás helyszínek, mint például a Nyugati pályaudvar melletti terület.)

A hatvanas években épült, ma is jó statikai állapotban lévő csarnokba könnyedén beférnek a régi mozdonyok, vasúti kocsik, autóbuszok, szemben a korábban a Városligetbe tervezett, fele ekkora méretű földalatti kiállítótermekbe.

Az Északi Főműhelynek is nevezett ingatlanon ezen kívül még további 5 hektárnyi terület áll rendelkezésre, így a bővítésre is lesz mód. Igaz, az együttes legértékesebb, legszebb épületét, a műemlék Eiffel-csarnokot a Magyar Állami Operaház elhappolta a múzeum elől. Itt alakítja ki ugyanis a Dalszínház díszlet- és jelmezraktárát, és próbaszínpadát. Bár az átadást 2017 nyarára ígérték, eddig egyetlen kapavágásra sem került sor, az ígért 14,5 milliárdos összeg sem áll rendelkezésre egyelőre. Ha mégis megvalósul mindkét tervezett fejlesztés, egy új kulturális központ jöhet létre a Népligethez közeli, jó közlekedési kapcsolatokkal rendelkező helyszínen.

©

Baán Lászlónak, a Liget-projekt vezetőjének minapi közleményéből kiderül, hogy a Városligetben ennek ellenére fel-, pontosabban visszaépül Pfaff Ferenc által romantikus-eklektikus stílusban, a millenniumi kiállításra tervezett pavilon épülete, mely félig visszabontott állapotában a Közlekedési Múzeumnak adott eddig helyet. Itt a magyar találmányokra alapozott műszaki csodák palotája épül.

A „Magyar Feltalálók Háza” munkacímű tárlat koncepciója némileg hasonlítani látszik az első Fidesz-kormány Millenárison megvalósított, nagy sikerű Álmok Álmodói kiállításra, de annál várhatóan interaktívabb lesz. Hasonló múzeumot egyébként terveztek mostanában, ennek adott volna otthont a Duna parton megvalósuló Rubik-kocka alakú épület, ám ez végül lekerült a napirendről.

A bemutatott műtárgyak a mindeddig kiállítóhely nélküli, a Közlekedési Múzeummal korábban összevont Országos Műszaki Múzeum gyűjteményéből származnak majd. Mivel nincs szükség két földalatti kiállítási szintre, a beruházás költsége a tervezett 15 milliárd forint kétharmada lesz csupán. Igaz, összességében növekszik a projektre fordított összeg, hiszen az Északi Járműjavító múzeummá való átalakítása bizonyára elvisz további 10 milliárd forintot, ha nem többet.

Viszont minden bizonnyal kevesebb fát kell kivágni a Ligetben, ugyanis a Nemzeti Galériát és a „Magyar Feltalálók Házát” kiszolgáló mélygarázs bekerülhet az épület alá, így nem vesz el teljesértékű zöldfelülelet.

Mindez természetesen további csúszást jelent az immár a következő választási ciklusra áttolt Liget-projektben. Át kell tervezni a „Magyar Feltalálók Házának” otthont adó épületet, őszre lehetnek meg az új engedélyes tervek, ha gördülékenyen halad a kivitelező kiválasztása, akkor is csak jövő év elején kezdődhet meg az építkezés.

A Magyar Zene Háza generálkivitelezői tendere eredménytelen volt, így hirdetményes tárgyalásos eljárást terveznek kiírni, tudtuk meg a Városliget Zrt-től. Máshonnan származó információink szerint azért lett eredménytelen a tender, mert a minimálisan kért 14 milliárdos árat túlságosan magasnak tartották. Ha sikerrel jár a következő forduló legkorábban ősszel megkezdődhet az építkezés.

A Néprajzi Múzeum esetében még nem zárult le a tervezési folyamat.

A kormány döntött: nem lesz Közlekedési Múzeum a Városligetben

Egy optimálisabb, alkalmasabb helyszínt keresnek a gyűjteménynek. Ahogy az egyébként az egész világon is van.