szerző:
Papós Tamás
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A szülők talán nem is ismerik, de a gyermekeik közösségi hálója nem más, mint a Snapchat, az egyeduralkodó Facebook egyetlen komoly versenytársa. Megvenni nem tudta Mark Zuckerberg, most tehát másolja.

Ki utasítaná vissza a Facebookot, ha 800 milliárd forintnak megfelelő összeget ajánl a cégéért? Egyetlen ember van a Földön, aki ilyen ajánlatra nemet mondott: Evan Spiegel, a Snapchat vezére, aki úgy látta: a nem az új igen. Mark Zuckerberg pedig úgy döntött, ha három éve nem vásárolhatta fel, akkor lemásolja a most 27 éves Spiegel zseniális találmányát. De miért koppintja a Facebook? És mi az a Snapchat?

Egészen pontosan nem is "oldalról", hanem egy üzenetküldő alkalmazásról van szó, de alig hasonlít bármelyik ilyen szolgáltatásra. A chatelést szórakozássá tették azzal, hogy rengeteg mókás matricával, rajzzal és filterrel lehet feldobni a képeket és a videókat. Az álarcosbállá és kifestőkönyvvé alakított üzengetésben nem a szövegen, hanem a kreatív kommunikáción van a hangsúly. A siker fő kulcsa az önmegsemmisítés lett: a fotók és a videók 24 órán belül nyomtalanul eltűnnek – hacsak a címzett nem fárad azzal, hogy valamilyen külön trükkel, például képernyőkép készítésével mégis elmentse valamelyiket. Nem marad tehát semmi, ami utólag kellemetlenné válhat. A lájkolás és a kommentelés hiánya miatt megfelelési kényszer sincs a fiatalokon. A szülők pedig nincsenek fent a Snapchaten, többségük azt sem tudja, mi az.

©

A Snapchatnek már napi 166 millió aktív használója van, ennek ellenére veszteséges. Nem utolsósorban azért, mert a Facebook és a hozzá tartozó szolgáltatások (Instagram, Messenger, WhatsApp) fejlesztői ügyesen lemásolták a funkcióit. Például azt, hogy a Snapchaten QR-kódhoz hasonlító képek alapján lehet bejelölni valakit – ez az egyik oka, hogy a 30 év fölöttiek nem is éreznek rá a használatára. Ez a lehetőség a Facebookon is megjelent, de nem vált népszerűvé. Aztán tavaly augusztusban jött a legfontosabb dolog, az önmegsemmisítő képek és videók lenyúlása. Csakhogy ezt a Facebookon szinte senki sem használja, a Messengeren a WhatsAppon is csak kevesen.

Az Instagramon viszont olyan gyors siker lett, amilyenre talán nem is számítottak: a Stories funkcióval naponta már több mint 200 millióan osztanak meg önmegsemmisítő képeket és videókat, vagyis többen, mint a Snapchat teljes felhasználói bázisa. Ebből pénzt is lehet csinálni, feltűntek már az 5–10 másodperces reklámok is. Közben szépen jöttek a további Snapchat-koppintások, főként az Instagramra. Megjelentek a geofilterek, amelyek a nevük ellenére nem szűrők, hanem matricák, címkék. Az önmegsemmisítő felvételeken ezek jelzik, melyik országban, városban vagy nevezetességnél szelfizett valaki. És már az Instagramon is lehet a fejmozgáshoz igazodó effekteket használni, így többek között nyuszifülek és kutyaorrok varázsolhatók az arcokra – ez tűnhet a legfurcsábbnak, de a fiatalok nagyon szeretik ezt a szórakozást. Az eltűnő tartalmakra pedig annyira ráéreztek az Instagramnál, hogy az élő videókat is az önmegsemmisítő sztorik közé pakolták, ezek a felvételek pedig azonnal elvesznek, ha véget ér a közvetítés – a készítője viszont letöltheti a mobiljára, ha szeretné.

©

A Snapchat is próbál újítani. Az utóbbi hetekben előrukkolt a 3D-s hatású filterekkel, és azzal a lehetőséggel is, hogy baráti társaságok egy-egy eseményről csak az ő körükben látható önmegsemmisítő felvételeket gyűjtsenek össze. A fesztiválszezon kezdetén ez nagy dobásnak számít, de vélhetően ezt is lemásolja majd a Facebook. A Snapchat adu ásza a Discover felület, ahol kizárólag a Snapchaten elérhető, szintén eltűnő videók jelennek meg, méghozzá olyan vezető médiumoktól, mint a CNN, a National Geographic, a Comedy Central és mások. A Snapchaten továbbra is több videót néznek meg, mint a Facebookon (10, illetve 8 milliárdot naponta).

A trendeket diktáló amerikai fiataloknak a nem visszakereshető, nyomtalan felvételek miatt tetszik a dolog. A Business Insider felmérése szerint ott a tizenévesek körében a Snapchatet 39 százalékuk nevezte meg kedvenc közösségi médiumaként, az Instagram 23 százalékon áll, a Facebook csak 11 százalékon.

A Snapchat közben más fronton is hódítja a fiatalokat: míg a Facebook virtuális szemüveget fejleszt, riválisa már kameragyártóként hivatkozik magára a Spectacles miatt. Ez több színben kapható, fiatalos napszemüveg, a sarkában apró kamerával. Tíz másodperces felvételek készíthetők egyetlen érintéssel. A felvételeket wifin vagy Bluetoothon lehet a telefonra küldeni, és azonnal megoszthatók a Snapchaten. A divatos kütyü júniusban öt európai városban is megjelent: Londonban, Párizsban, Berlinben, Barcelonában és Velencében a Snapbot automatákból lehet megvenni 149 euróért.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!