Marketing Centrum: biztos Fidesz-előny

1 perc

2005.06.13. 09:25

A Marketing Centrum legutóbbi felmérése a köztársasági elnök megválasztása előtt lezárult, így az eredmény esetleges hatására egyáltalán nem lehet következtetni az adatokból. Az elnökválasztást megelőző viták és a 100 lépés meghirdetése viszont éreztethetné a hatását. De nem érezteti.

A Marketing Centrum felmérései szerint országosan immár négy hónapja változatlan a pártok lakossági támogatottsága. Jelzésértékűnek tán csak az tekinthető, hogy május és június eleje között 3 százalékkal növekedett azok aránya, akik több keresztkérdés után sem nyilatkoztak a kedvenc pártjukról. Az általános szavazókedvben és a politikai iránti (alacsony) átlagos érdeklődésben viszont még ilyen csekély elmozdulás sincs. A két nagy párt hívei továbbra is nagyjából azonos valószínűséggel járulnának az urnákhoz, a kisebb pártok támogatói azonban valamivel nehezebben mozdulnának. Mindezt figyelembe véve az MDF esetében az a valószínűbb, hogy „most vasárnap” az 5 százalékos küszöb alatt maradna a támogatottságuk, míg az SZDSZ esetében továbbra is az valószínűsíthető, hogy vennék az akadályt, bár ez most nem olyan biztos, mint amilyennek egy hónapja tűnt.

A két nagy párt támogatottsága között négy hónapja stabilan 8-10 százalék a különbség. Ugyanakkor lakóhely és politika iránti érdeklődés szerint számottevő átrendeződéseket találtunk az elmúlt hónapokban ennél a mutatónál. Május elején sokkal jelentősebb volt a főváros – vidék különbség, mint korábban és jelenleg, másrészt május elejéhez viszonyítva a politika iránt nem érdeklődők és a nagyon érdeklődők körében csökkent, a közepesen érdeklődők körében viszont növekedett a Fidesz MSZP-vel szembeni előnye. Az országos átlagok stabilitása tehát nem állóvizet jelez.

A felmérés 2005. június 3. és 7. között készült. Az összes megkérdezett körében a Fidesz-MPSZ 34, az MSZP 27, az SZDSZ és az MDF 3-3 százalékot ért el. A szavazáson valószínűleg részt vevők körében az arány: Fidesz-MPSZ 42, MSZP 32, SZDSZ 4 az MDF 3 százalékot kaphatna.