Marketing Centrum: a kormánypártok nyernék a választást
A Marketing Centrum népszavazási kampány időszakában készített felmérése 12 százalékos Fidesz vezetést jelzett a jogosultak körében. Ez az előny február elejére 1 százalékra olvadt. Ráadásul egy kissé csökkent a Fidesz támogatók szavazási eltökéltsége, és mindez azt eredményezte, hogy a „most vasárnapi” parlamenti választás győztese - 2003 óta először - a kormányoldal lenne.
Az elmúlt hónapok adatait nézve meglehetősen képlékenynek bizonyult az MSZP támogatottsága. November végén – a népszavazás kampányidőszakában, de még a tévéviták előtt – a tavaly nyári hónapokra jellemző főlénnyel vezetett a Fidesz az MSZP előtt. Ugyanakkor az eredménytelen népszavazást követően az MSZP ismét magára talált, és a november végén regisztrált 25 százalékról február elejére 34 százalékra növelte a választásra jogosultak körében híveinek táborát. (A Marketing Centrum legutóbbi felmérése január 28. és február 1. között készült.)
Mindezzel párhuzamosan a Fidesz támogatók szavazási elszántsága is csökkent egy kicsit, és a korábbi felmérések 69 százalékával szemben pillanatnyilag csak a támogatók kétharmadának a választási részvételére számíthatna a legnagyobb ellenzéki párt.
A pártpreferenciák változásai egyértelműen azokhoz köthetőek, akiket nagyon vagy legalább közepesen érdekel a politika. Ezen kívül az is megállapítható, hogy az MSZP elsősorban Budapesten és a vidéki nagyvárosokban javította a pozícióját a Fideszhez képest. A kisvárosokban és az 5000 lakosnál kisebb településeken változatlanul jelentős a Fidesz előnye. Az MSZP erősödése nem köthető valamelyik életkori csoporthoz, az viszont figyelemre méltó, hogy a 18-44 évesek körében változatlanul vezet a Fidesz, a 45 évnél idősebbek körben viszont az MSZP a népszerűbb.