Holdjárók közúti forgalomba

2 perc

2006.02.02. 10:23

A Nissan két merész tanulmányautót állít ki a március 2-án nyíló Genfi Autószalonon. A Terranaut terepjárót kutatóknak, felfedezőknek és olyan kalandot kedvelő vevőknek szánják, akik a földgolyó legextrémebb helyeire szeretnének eljutni.

Holdjáró kutatóállomás
földi feladatokra
© Nissan
A Terranaut olyan terepen is használható, ahol korábban még nem járt autó. Utasfülkéje háromszemélyes – egy vezető, egy utas és a hátsó részben egy tudós vagy specialista kaphat helyet a járgányban. Az utóbbinak számítógépes konzol, kommunikációs és elemző berendezés segíti a munkáját. Annak érdekében, hogy a laboratóriumi rész jól elhelyezhető legyen a fülkében, a vezetővel átellenes oldalon csak egy ajtó nyílik az első utas számára, míg a vezető oldalán egy előre és egy hátra nyíló ajtó található, nincs közöttük B-oszlop, így a be- és kiszállás igen könnyű.

Hátul ül a tudós
© Nissan
A 19 hüvelykes kerekekre a Goodyear által speciálisan a Terranauthoz tervezett gumiabroncsokat tettek. A defektmentes papucsok a közúton hagyományos abroncsként viselkednek, de a belső levegőnyomás megváltoztatásával erőteljes terep-abroncsokká alakíthatók át. Az autó belsejében a két első ülés mögötti teret a gömbszerű kiképzésű tudományos laboratórium uralja. A boltozatos üvegtető alatt a számítógépes billentyűzetet is hordozó egyetlen forgóülés lehetővé teszi a kutató számára, hogy 360 fokos tartományban hozzáférjen a Terranautban elhelyezett munkaállomásokhoz.

Forgó tojás négy keréken (Oldaltörés)

Tojás alakú parkolóművész
© Nissan
A Pivo koncepcióautó elektromos hajtásához szükséges energiát a Nissan által kifejlesztett nagy teljesítményű, kisméretű lítium-ionos akkumulátor szolgáltatja, és a Nissan saját gyártású, Super Motor elnevezésű villanymotorja hasznosítja.
A japán formatervezők egy rendkívül tömör építésű karosszériát alkottak, amely tökéletesen illeszkedik a nagyvárosi használathoz. Annak ellenére, hogy az autó teljes hossza a lökhárítókat is beleértve mindössze 2700 milliméter, a Pivo három személy kényelmes elhelyezésére alkalmas, a vezető elöl középen ül, a kabin hátuljában pedig két utasnak van helye. Keskeny építésmódja révén – szélessége mindössze 1600 milliméter – szűk helyeken is átfér, és szinte mindenütt talál parkolóhelyet.

A Pivo igazi különlegessége az elforgatható utasfülke, amely 360 fokban körbefordítható, vagyis soha nem kell tolatni vele. Be lehet hajtani vele egyenesen a parkolóhelyre, és miután a kabint a saját tengelye körül átfordítottuk úgy, hogy az ellenkező irányba nézzen, ismét egyenes irányban hajtva elhagyható vele a parkolóhely. A tojás alakú, elforgatható karosszériának további előnyei is vannak. A villanymotorral mozgatott nagyméretű tolóajtók könnyűvé teszik a be- és a kiszállást, anélkül, hogy bárki is beütné a fejét, az átlátszó ablakoszlopok és a Nissan körbelátó monitora pedig kiküszöbölik a holtteret.

Sci-fi filmeket idéz a Pivo belseje
© Nissan
Az A-oszlopok külsejére felszerelt kamerák pontos képet közvetítenek a környezetről az oszlopok belső felületére helyezett képernyőkre, virtuális ablakká alakítva ezáltal az oszlopokat. További kamerák kerültek az autó mindkét oldalára és végére, és ezek 360 fokos körbelátást biztosítanak a műszerfalba épített monitoron keresztül. Az itt alkalmazott újszerű képfeldolgozási technika révén ezek a képek a teljes környezetet egyetlen, madártávlati képként jelenítik meg.