Titkok a páncélozott autók körül

2 perc

2007.10.12. 14:10

Kik készítenek páncélozott személyautókat? Mennyibe kerülnek? Mire használhatók? Milyen védelmet nyújtanak? E kérdéseket túl kényelmetlennek találják az autógyártók és a területre szakosodott cégek. Az információ visszatartása a téma jellegénél fogva érthető, ám bármennyire igyekeznek is az érintettek, mindent nem tarthatnak titokban.

Galéria. Kattintson a képre.
© Stiller Ákos
A páncélozott autót használókat nálunk többnyire maffiózóknak tartják, pedig a világ más országaiban korántsem ez a helyzet. Európa nyugati részén tehetősebb üzletemberek is vásárolnak ilyen járműveket és jellemzően nem a terror-fenyegetettség miatt. Sok esetben egyszerűen családjukat védik, például egy gyermekrablást próbálnak megakadályozni. Dél-Amerikában egészen más a helyzet. Brazíliában akár az is előfordulhat, hogy alsó középkategóriás modelleket páncéloznak. Az átlagemberek is védekeznek, így az sem elképzelhetetlen, hogy páncélozott Fiat Punto vagy Audi A3 fusson az utakon, mivel a közbiztonság nem erős oldala a nagyvárosoknak, jóval gyakoribbak az utcai támadások. Arrafelé ráadásul nem kell gazdagnak vagy befolyásosnak lenni, elég, ha az autó megáll a pirosnál. Ezért gyakori, hogy a lámpáig gurulnak, és megállás nélkül próbálnak a zöldhöz érkezni.

Kezdeti burkolatok

© Stiller Ákos
Páncélozott járművek hosszú évtizedek óta készülnek, a Mercedes-Benz például már 1928-ban gyártott autót Hirohito japán császárnak. A húszas években Al Capone egy három centiméter vastag páncélzatú, nyolchengeres autót használt. Később négy centire növelte a páncél vastagságát, de a rendőrségnek is megvoltak az eszközei, hogy kezelje a problémát.

Eduard Sevardnadze korábbi grúz elnök valószínűleg rekordernek számít, hiszen több merényletet is túlélt páncélozott Mercedeseiben. Az utolsó támadás során meg is őszült, igaz, más, komolyabb egészségkárosodás nem érte. A legenda szerint a német cégtől azóta ingyen kapja a kocsikat, hiszen remek reklámot jelent nekik.

Magyarországon is előfordult már páncélozott autó elleni támadás. 1991-ben Budapesten a Lisznyai és Czakó utca sarkán ­– valószínűleg örmény merénylők – lőttek rá Bedrettin Tunabas török nagykövetre. A támadó és feltételezett társa több lövést adott le közvetlen közelről egy 7.65-ös fegyverből. Az autó páncélozott volt, a nagykövet gyakorlatilag ennek köszönheti az életét. A korabeli újságcikkek szerint összesen nyolc lövés érte a kocsit, amit be tudtak menekíteni a közeli rezidenciára.

Kevesen tudják, de a magyar rendőrségnek is voltak magasabb szintű védelemmel ellátott járőrautói. Az Opel 1997-ben készített néhány Astrát lövésálló első ajtókkal. Ezek a járművek komoly felszereltséggel kerültek ki az utcára: laptopot, profi rádiót, sőt, nyomtatót is építettek beléjük. Azóta leselejtezték őket, egyelőre úgy tűnik, esély sincs a pótlásukra.

Mitől véd a páncél? Mennyibe kerül? Miből készül? Lehet-e használtan kapni? Mindenre választ kap cikkünk folytatásában. Kattintson ide.