Drágák és még nagyobb dugókhoz vezethetnek az önvezető autók

Az autonóm autók fejlesztése lassabban halad, jövőjük nehezebben jósolható meg, mint kezdetben hinni lehetett.

Drágák és még nagyobb dugókhoz vezethetnek az önvezető autók

A jó hír az, hogy 2035-ben minden harmadik városi utat önvezető autók tesznek meg. További jó hír, hogy az autonóm autókkal utazni feleannyiba kerül majd, mint a tömegközlekedéssel. A rossz hír a két jóból következik: a sok robottaxi miatt akár 40 százalékkal több kocsi dugítja majd el az utcákat. Erre a szokatlan, de nem logikátlan következtetésre jutott a Deloitte tanácsadó cég, amikor szeptemberben közzétette a német helyzetre vonatkozó előrejelzését.

A jóslat még csak nem is mond ellent annak a közkeletű – igaz, nem mindenki által osztott – vélekedésnek, amely szerint az önvezető autók elterjedésével csökken a kocsik száma. Valóban, ha a magán- és szolgálati járgányok helyét jórészt a flottákból bérelhető autonóm taxik és szállítójárművek vennék át, akkor kevesebb autóra lenne szükség – de az a kevés folyamatosan ki lenne használva, alig húzódna be a parkolóhelyekre. Végső soron az előrejelzés úgy szól, hogy 20 százalékkal kevesebb autó 40 százalékkal nagyobb forgalmat jelentene. Egy lehetséges megoldás: a szükségtelenné váló villamosok pályájának helyét át lehetne engedni az autóknak.