Több százezer kamion zúdulhat a magyar utakra, ha a kormány nem lép
A kabinet nem támogatja a közszolgáltatásként szervezett, veszteséges vasúti áruszállítást, amivel annak elsorvadásához és közvetve több ezer vasutas utcára kerüléséhez járulhat hozzá – mondja Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria elnöke. Eközben a fejleszteni ígért záhonyi komplexumban gyakorlatilag megállt az élet.
HVG: Szakszervezetek szerint veszélybe került az egyik vasúti alapszolgáltatás, vele együtt pedig több ezer munkahely. Igaz ez?
Kovács Imre: Igen. Európában rajtunk kívül alig van privatizált tehervasúti társaság, miközben a költségeink 70 százaléka a kormánytól vagy a MÁV-tól függ a pályahasználati díjak, a trakciós és karbantartási költségek miatt. Ez különösen sok problémát okoz az úgynevezett egyeskocsi-fuvarozásban, ami a teljes vasúti szállítás 25–30 százaléka, és Magyarországon csak mi csináljuk. Más cégek egyetlen kocsiért nem mennek el Balassagyarmatra vagy Kőszegre, ők egész vonatokat visznek egyik helyről a másikra. Ez kvázi közszolgáltatás. És veszteséges. Németország, Ausztria, Svájc támogatja a vasúti árufuvarozás bizonyos szegmenseit, Magyarország még nem. Brüsszel álláspontja szerint a vasúti szállítás alapvetően versenyszféra, ugyanakkor az egyeskocsi- és a konténerfuvarozást kifejezetten támogatni kell. Ugyanis ezzel lehet csak elérni, hogy 2030-ra a 300 kilométer fölötti távolságok esetében a forgalom 30 százaléka vasúton vagy vízi úton történjen. Ez Magyarországon szinte kizárólag a vasutat jelenti. Az egyeskocsi-fuvarozást fenntartjuk 12 éve, most jutottunk el oda, hogy nem tudjuk a jelenlegi feltételekkel tovább működtetni. Hacsak nem kapunk erre az osztrák vagy a német példához hasonlóan támogatást.