A Pride volt az Orbán-rendszer temetési menete
A rendszerváltás idejének hangulatát lehetett érezni abban a tömegben, ahol a legtöbben legfeljebb gyerekek voltak akkoriban.
Az elmúlt években elképesztően kilőtt a legdélebbi kontinensre látogató turisták száma, már az előző szezonban is több mint százezren utaztak oda, és idén sem lesz megállás. Az antarktiszi turizmus szabályozott ugyan, de egyre inkább úgy tűnik, hogy nem eléggé: az alapból is a leggyorsabban hevülő kontinensnek minden egyes emberi látogatás csak még jobban alágyújt.
A nagyon gazdag emberek szeretnek olyan helyeken nyaralni, ahol semmi keresnivalójuk. Ezért mennek az űrbe vagy a tenger mélyére, és ezért rángattatják fel magukat serpákkal a Mount Everestre is. Ezeknél a hóbortoknál egyelőre kevésbé ismert az Antarktiszra látogatás, de valószínűleg már nem sokáig, mert az elmúlt néhány évben folyamatosan és meredeken ível fel az odalátogatók száma.
A túlturistásodásnak az Antarktiszon sokkal nagyobb a tétje, mint másutt. Túlzásnak hangzik, pedig igaz: az ökoszisztémát tényleg megboríthatja akár csak a szelfizgetés is, a tömegek egyre nagyobb szénlábnyoma pedig fokozottan káros a klímaváltozás közepette a legjobban hevülő kontinensen. A túraszervező cégek azt mondják, aki idejön, az nagyjából a természetvédelem új nagyköveteként tér haza, de kérdéses, hogy ez megéri-e, ha a megvilágosodásukért cserébe még jobban szétolvad minden.
Az első kalandorok
Az antarktiszi turizmusban már az 1920-as években meglátták a lehetőséget. Ekkoriban a Falkland-szigetekről induló, a Déli-Shetland-szigetek és a Déli-Orkney-szigetek bálna- és fókavadász-telepeit kiszolgáló, és évente csak egyet forduló SS Fleurus postahajón árultak néhány retúr turistajegyet. Az '50-es évek kalandorai kiutazó kutatóexpedíciókhoz csapódtak, őket eseti jelleggel a tudósokat szállító chilei és argentin hajók vették fel.
Az első komolyabb ugrás 1966-ban jött, amikor a New Yorkban utazási irodát vezető Lars-Erik Lindblad konkrétan azzal a céllal bérelte ki az argentin Lapataia hajót, hogy utasainak edukatív „felfedező utakat" kínáljon. A Lapataia a Drake-átjárón át a Dél-Shetland-szigetekre vitt dél-amerikai turistacsoportokat. A vállalkozó kisvártatva váltott, hagyta a charterezést, és 1969-ben megépíttette saját, Lindblad Explorer nevű hajóját – az első hajót, melyet kifejezetten arra terveztek, hogy turistákat vigyen az Antarktiszra.
A rendszerváltás idejének hangulatát lehetett érezni abban a tömegben, ahol a legtöbben legfeljebb gyerekek voltak akkoriban.
A tömeg emberekből áll – őket mutatjuk meg külön-külön és együtt a HVG fotósainak szemével.
A Tisza Párt és a fővárosi csőd sem maradt ki.
Hatalmas. Ez minden idők legnagyobb Pride felvonulása. Ha nem hiszi, nézze meg a videókat.
Beszédek a 30. Budapest Pride-on.
A hatalom melegellenes politikája minden eddiginél több ellenzékit vitt ki az utcára – fogalmazott a Die Zeit tudósítójának egy Budapest Pride-résztvevő.
A Tisza elnöke szerint látszatpolitizálás folyik trükkök százaival és hazugságokkal.
Szerinte a kérdés csak az, ki akarja-e tenni annak a gyerekeit, amit az elmúlt tíz évben ő is átélt.
Közéjük Charles Leclerc fért be.