Száz éve született Maria Callas, de művészete és figurája friss és eleven
Habár születésének 100. évfordulóján most múzeumot kapott Athénban, azért Maria Callas alakja és művészete nem vált muzeálissá. Szerelmi élete csakúgy eleven emlékű, mint félreismerhetetlen hangja és megannyi felejthetetlen alakítása.
Közmegegyezés szerint nem az övé volt a legszebb szopránhang, sem a legstabilabb énektechnika, és éppenséggel a pályafutása hosszával sem emelkedett ki az operacsillagok XX. századi mezőnyéből. Maria Callas mégis mindenki másnál meggyőzőbben bizonyította kora és immár utókora számára is azt, hogy az operaéneklés életbe vágó, a legszemélyesebb drámák közvetítésére alkalmas eszköz, s hogy az operadíva figurája éppúgy képes tartósan megragadni a nyilvánosság figyelmét, mint a koronás fők vagy a hollywoodi sztárok működése. Igaz, Callas mindezt a legkevésbé sem irigylésre méltó módon érte el: hihetetlen akaraterővel, homályba takart epizódok és név- meg alakváltások közepette, néhány különösen rémes figurától hajtva-űzve.
Maria Anna Cecilia Sofia Kalogeropoulos néven, 1923. december 2-án New Yorkban született. Az életét megkeserítő első szörnyeteg kétségkívül az anyja, Evangelia lehetett. A görög földről frissen Amerikába érkezett és nevét előbb Kalosra, majd hamarosan Callasra egyszerűsítő család matriarchája a saját csalódásaiért két lányán keresztül remélt kárpótlást: a kedvencéből, Jackie-ből zongoraművésznőt, húgából pedig énekesnőt képeztetve. Callasnak szeretetből tőle vajmi kevés jutott, ellenben szénhidrát annál több, mivel a mama úgy tartotta, a nagy hanghoz túltáplált testre van szükség.