A pókasszony pszichéje – Louise Bourgeois-kiállítás a bécsi Belvedere-ben

6 perc

2024.01.17. 15:30

A 2010-ben, életének 99. évében elhunyt francia-amerikai művész munkásságával legtöbben gigantikus pókot formáló bronzszobrain keresztül találkozhattak. Maguk az alkotások is megrendítőek, de ami ennél is mellbevágóbb, hogy egy 80 év fölötti nő műtermében készültek. A 20. század végének képzőművészetére meghatározó erővel bíró Bourgeois mintegy hét évtizedet felölelő életműve egy kimerítően alapos, meghökkentő és lehengerlő kiállításon követhető nyomon még január végéig az Alsó-Belvedere-ben.

A hatalmas pókok egyikét, melyeken Louise Bourgeois a kilencvenes években kezdett dolgozni, a barokk kastélykomplexum kertjében is kiállították, mintegy összegzéseként az életrajzi motívumokból építkező, az alkotást a pszichoanalízis kellékének és termékének tekintő művész kiállításának. A pók a korán elveszített erős, védelmező és okos anyát szimbolizálja, aki a család textilüzemét működtette. De egyben Bourgeois-t magát is megjeleníti, aki saját testéből és életéből fonja világát – azaz művészetét.

Louise Bourgeois: Spider, 1996
Fotó: Johannes Stoll / Belvedere, © The Easton Foundation/Licensed by Bildrecht, Austria and VAGA at ARS, NY

Bourgeois művei saját interpretációja szerint is „önfelszabadító gesztusok”. Gyerekkorának traumáit nemesítette nagy volumenű, a szürrealizmustól az absztrakt expresszionizmuson és építészeti metszeteken keresztül a szobrászatig ívelő, számtalan médiumot és nyersanyagot alkalmazó, egy irányzathoz sem besorolható, rendhagyó életművé.

A mű
Kortárs művészeti tárgyú cikkeink, interjúink itt olvashatóak. A HVG Kiadó művészeti lapja, A mű itt elérhető.

Elsősorban szobrászként lett ismert – és csak 1982-ben, miután betöltötte a 70-et. Pedig élete első, párizsi évtizedeiben olyan mesterei voltak, mint Fernand Léger, s jóban volt a szürrealistákkal is. A Belvedere-ben azonban nyomon követhető, milyen termékeny festő és biztos kezű kolorista is volt. Ezek a ritkán látott lírai, sőt időnként könnyed vagy humoros munkák szintén a meglepetés erejével hatnak.

A számon tartott mintegy 100 olajfestményéből, melyek zömét a ‘40 es években készítette, 60-at állítottak ki a 300 éves épületben, ezek egészülnek ki a plasztikákkal, metszetekkel, írásokkal, különböző anyagokból készült szobrokkal. S szintén ikonikus, nagyméretű ketreceivel, melyekből kettőt mutat be a kiállítás.